حل بحران گاز با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

مشکل ناترازی گاز با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از مهمترین میادین مشترک گازی ایران و قطر است، به حداقل می رسد.

تصویر حل بحران گاز با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، پارس جنوبی یکی از بزرگترین میدان‌های گازی جهان است و فاز ۱۱ پارس جنوبی فاز مشترکی میان ایران و قطر بود که تکمیل آن ۲۰ سال به درازا کشید.

مهرماه ۱۴۰۱ بود که با اعلام قید فوریت از سوی مجموعه شرکت ملی نفت ایران به منظور پیشگیری از مشکل ناترازی گاز در زمستان و با هدف تولید زودهنگام گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی مقرر شد با کاربست تمام توان و تجهیزات موجود، حفر ۴ حلقه چاه در این فاز مرزی تکمیل شود؛ همچنین با هدف نهایی کردن تولید از این میدان مقرر شد تا با انتقال سکوی بهره برداری فاز C۱۲ میدان گاز پارس جنوبی به موقعیت فاز ۱۱B، خلأ ناشی از ساخت سکو که معمولاً بین سه تا پنج سال به طول می‌انجامید جبران شده و تولید از این میدان هرچه زودتر نهایی شود.

جا به جایی یک سکوی بهره برداری از موقعیت خود در فاز ۱۲ از پارس جنوبی به موقعیتی جدید اقدامی ابتکاری و راهگشا از سوی شرکت ملی نفت ایران برای سرعت بخشی به روند توسعه فاز مرزی ۱۱ بود اقدامی کم نظیر در دنیا بود که اوایل تیر ماه به دست متخصصان داخلی رقم خورد.

اکنون در آستانه بهره برداری از فاز ۱۱پ ارس جنوبی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با آغاز بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و افزایش بهره‌برداری از گاز به خبرنگار مهر گفت: در هفته‌های گذشته تعدادی از نمایندگان کمیسیون جهش تولید از فازهای مختلف پارس جنوبی بازدید داشتند، یکی از اقدامات ارزشمند وزارت نفت جابجایی سکوی فاز ۱۲ پارس جنوبی بود، زیرا به دلیل افزایش بهره‌برداری قطر با افت فشار روبرو شده است و این سکو به فاز ۱۱ پارس جنوبی منتقل شد که یکی از ابتکارات دولت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در فاز ۱۲ پارس جنوبی امکان برداشت گاز وجود نداشت و به همین دلیل با ابتکار دولت سیزدهم این سکو را به فاز ۱۱ منتقل کردند تا این امکان فراهم شود که امکان برداشت گاز بیشتر فراهم شود این اقدام یک کار ارزشمند است که توسط وزارت نفت انجام شده است.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در مراسم نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته بود: فاز ۱۱ پارس جنوبی از نظر موقعیت جغرافیایی برای شرکت ملی نفت ایران در خور توجه است.

به گفته خجسته مهر قرار بود توتال طرح توسعه فاز ۱۱ را ظرف مدت زمانی ۵ تا ۶ سال و به‌صورت یکپارچه اجرا کند، اما با ابتکاری که در شرکت ملی نفت ایران انجام شد، در حداقل زمان و هزینه تولید گاز از این فاز آغاز می‌شود و این در شرایطی است که افزایش تولید گاز با توجه به ناترازی در زمستان اهمیتی ویژه دارد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه با تاکید بر این موضوع خاطر نشان کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی ۳ سال زودتر به بهره برداری رسیده است بیان کرد: این اقدامات وزارت نفت و دولت سیزدهم در راستای افزایش بهره‌برداری از گاز انجام شده است که می‌تواند در افزایش صادرات گاز و رفع ناترازی گاز و همچنین ذخیره سازی گاز کمک شایانی کند.

این اقدام به دست متخصصان داخلی صورت گرفت می‌تواند کمک شایانی به ناترازی گاز در زمستان کند. این نماینده مجلس با تأیید این موضوع اضافه کرد: در فصولی که اوج مصرف گاز را داریم مثل زمستان که با بیشترین میزان مصرف مواجه هستیم با افزایش این برداشت از گاز و افزوده شدن ظرفیت فاز ۱۱ پارس جنوبی با کسری گاز مواجه نشویم و در تابستان‌ها نیز این ظرفیت جدید این امکان را به ما می‌دهد که با قطعی برق مواجه نشویم و واحدهای پتروشیمی ما در مقاطع مختلف در زمینه مصرف گاز بتوانند انرژی مورد نیاز خودشان را دریافت کنند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با بیان اینکه با بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با افزایش ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعبی گاز مواجه می‌شویم خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی، کشور کسب درآمد کرده است. این افزایش ظرفیت برداشت گاز هم میزان درآمد ما را افزایش می‌دهد و علاوه بر این میزان برداشت ما را نسبت به کشورهای همسایه افزایش خواهد داد و علاوه بر این رشد اشتغال فرصت‌های کاری که به دنبال خودش ایجاد می‌کند نیز یکی از اثرات مثبت افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

محمد طلا مظلومی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر گفت: کشور ما دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است با این وجود و علیرغم اینکه ذخایر گاز طبیعی بسیار زیاد است اما با ناترازی موقتی بین تولید و مصرف گاز دست و پنجه نرم می‌کنیم که نتیجه آن کمبود داخلی و واردات اجباری گاز یا تعطیلی صنایع و استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها است، افزایش تولید و ذخیره سازی گاز از جمله اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای افزایش تولید، دولت برای رفع ناترازی در تولید و مصرف گاز، روی افزایش تولید گاز از میدان مشترک گازی با قطر کار کرده و توانست این فاز را به بهره برداری برساند. بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به رفع ناترازی گاز کمک می‌کند و باعث می‌شود که با کمبود گاز در زمستان‌ها رو به رو نشویم.

مظلومی اضافه کرد: در چند سال گذشته ناترازی انرژی در کشور ما بیش از پیش احساس شده است به نحوی که در زمستان‌ها با افت فشار گاز و در تابستان‌ها با کمبود برق مواجه می‌شویم و این مسئله علاوه بر مردم بر واحدهای صنعتی هم فشار وارد می‌کند و در مواقعی منجر به قطع انرژی مورد نیاز مردم و این واحدهای صنعتی می‌شود.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بهره برداری از فاز ۱۱پ ارس جنوبی روزانه حدود ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید کند. این افزایش تولید نه تنها ایران را قادر می‌سازد تا نیازهای انرژی داخلی خود را برآورده کند، بلکه توانایی‌های خود را به عنوان صادرکننده گاز طبیعی نیز افزایش می‌دهد و از طرفی به رشد اقتصادی کشور و به طور بالقوه تقویت موقعیت آن در بازار جهانی انرژی نیز کمک خواهد کرد.

مهمترین هدف از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی رفع ناترازی گاز بود مسأله‌ای که سال گذشته کشور را به بحران جدی نزدیک کرد اکنون با بهره برداری از این فاز و به سر انجام رساندن پروژه‌ای که بیش از ۲۰ سال زمان برد می‌توان به رفع ناترازی گاز در کشور و در آمد سالانه ۵ میلیارد امید داشت.

منبع: مهر

508155