تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید مصرف آب با دفعات متناوب و حجم متعادل در  شبانه روز انجام شود.
تصویر تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان

به گزارش پرسون، منصور رضایی، دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مایعات مورد نیاز بدن از سه منبع تامین می‌شود اول مایعاتی هستند که حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کنند که شامل آب و چای و دوغ و انواع دیگر مایعات است. دسته دوم که ۴۰ درصد بقیه را تامین می‌کند از مصرف مواد غذایی است که داخل آن‌ها آب است، مانند کاهو، خیار، و انواع میوه‌ها و سومین دسته مایعاتی است که از سوخت و ساز مواد غذایی در بدن ایجاد می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: انسان برای دفع مواد زائد از بدن، از طریق ادرار و مدفوع، خلط، عرق و صفرا و ...، این کار را انجام می‌دهد، بنابراین دفع، نیازمند محیط مایع است. در نتیجه مواد غذایی آبدار را یکی از اساسی‌ترین مواد مصرفی انسان است.

وی افزود: بدن انسان، ۶ نیاز پایه دارد که شامل کربوهیدرات‌ها، قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها واملاح و مایعات است، که یکی از این مایعات آب است.

وی تاکید کرد: مصرف آب با حجم زیاد در یک وعده، کار صحیحی نیست و باید مصرف آب با دفعات متناوب و حجم متعادل در شبانه روز انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر بدن سالم و سیستم دفعی خوبی داشته باشیم، با مصرف متناوب و به موقع آب، املاح اضافی به خوبی از بدن دفع می‌شوند.

او همچنین به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، توصیه کرد: در هوای گرم تعداد دفعات آب خوردن خود را افزایش دهند.

این متخصص تغذیه، مصرف میوه کامل را بهتر از آبمیوه دانست زیرا در حالتی که میوه را آب بگیریم، فیبر آن را جدا کرده ایم و کیفیت آن را کاهش داده‌ایم، زیرا فیبر موجود در میوه باعث نگه داشتن بیشتر آب و املاح در بدن می‌شود.

وی گفت: تا سن ۶ ماهگی شیر مادر تنها نیاز کودک است (البته قطره A+D نیز توسط پزشک تجویز می شود)، اما در صورتی که احساس کردید کودک تشنه است، در حد یک قاشق چایخوری آب جوشیده سرد شده تمیز، به او بنوشانید.

رضایی توصیه کرد: در مصرف نوشیدنی‌ها از حداقل شیرین کننده‌ها استفاده کنید، زیرا مصرف شکر ذائقه افراد را به شیرینی عادت می‌دهد، البته این مسئله در مورد خوردن نمک هم صدق می‌کند.

او از مادران درخواست کرد: به غذای کودکان زیر یک سال هرگز نمک و شکر اضافه نکنید.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: به جای مصرف نمک و شکر در غذا، بیشتر از طعم دهنده‌ها و چاشنی‌های طبیعی مانند سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، آویشن و...، استفاده کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

505757