محمد مهاجری: اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم، نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا می گوید اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم و رفتار‌های دیپلماتیک درست داریم، به هیچ وجه نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم. اصلا نباید نگران باشیم که مذاکره به آبروی ما ضربه بزند. مذاکراتی که از طریق اعراب و اروپا با آمریکا داشته‌ایم چندان منفعتی برای ما نداشته است.
تصویر محمد مهاجری: اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم، نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم

به گزارش سایت خبری پرسون، بی نتیجه ماندن گفتگو‌های با واسطه میان ایران و آمریکا و ناقص ماندن روند گفتگو‌ها باعث شده شرایط بغرنجی برای رابطه ایران و آمریکا شکل بگیرد. به گفته علی اکبر صالحی اگر مذاکرات سیاسی و همه جانبه‌ای با آمریکا انجام شود آنگاه با کشور‌های دیگر نیز به راحتی می‌توان ارتباط داشت.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره لزوم مذاکره سیاسی و همه جانبه با آمریکا گفت: اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم و رفتار‌های دیپلماتیک درست داریم، به هیچ وجه نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم. اصلا نباید نگران باشیم که مذاکره به آبروی ما ضربه بزند. مذاکراتی که از طریق اعراب و اروپا با آمریکا داشته‌ایم چندان منفعتی برای ما نداشته است. آن‌ها گاهی اوقات، زمان انتقال مطالب بین ما و آمریکایی‌ها، به گونه‌ای ترجمه می‌کنند که منافع خودشان نیز مورد سوال قرار بگیرد و گا‌هی به زیان ما عمل می‌کنند. دلیلی ندارد کشوری که واسطه ما و آمریکا قرار می‌گیرد منافع ما را در نظر بگیرد.

وی در ادامه در رابطه با لزوم مذاکره سیاسی و همه جانبه با آمریکا اظهار داشت: اگر به دنبال منافع خود هستیم باید با آمریکا حرف بزنیم. ما به لحاظ دیپلماسی و توان گفتگو کشور ضعیفی نیستیم. شاید افراد توانمند در دولت حضور نداشته باشند، اما چهره‌هایی در کشور هستند که اگر مقابل آمریکا قرار بگیرند کم نمی‌آورند. در کل برای مذاکرات برجام ضعفی نشان ندادیم. شاید در طول مذاکرات یک شخصی اشتباهی هم کرده باشد، اما مگر برای یک اشتباه باید صحنه را ترک کنیم؟ بنابراین من فکر می‌کنم در شرایط کنونی که ما تحریم هستیم و فشار سیاسی سنگینی روی ما قرار دارد، باید با آمریکا گفتگو رو در رو داشته باشیم.

مهاجری درباره موانع مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: در تفسیر و تعبیر موانع موجود می‌توان به نداشتن اعتماد به نفس اشاره کرد. مذاکرات ما به معنی عقب‌نشینی از مواضع انقلابی نیست. ما می‌توانیم با حفظ کامل مواضع انقلابی با کشور‌های مختلف مذاکره کنیم و اعتماد به نفس نشان دهیم. باید از افراد موثر و توانمند در مذاکرات استفاده کنیم.

منبع: انتخاب

504238