جوابیه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به گزارش تولیدی پرسون

سه روز گذشته گزارشی با عنوان "یک ساعت ترافیک برای چند کیلومتر ناقابل!" در رسانه پرسون منتشر شد که بر این اساس روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در جواب این گزارش توضیحاتی ارائه داده است.
تصویر جوابیه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به گزارش تولیدی پرسون

به گزارش سایت خبری پرسون، متن جوابیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

پیرو انتشار گزارشی با عنوان "یک ساعت ترافیک برای چند کیلومتر ناقابل! " در رسانه خبری تحلیلی پرسون که در تاریخ چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه سال 1402 منتشر شده، خواهشمند است براساس قانون مطبوعات و در اسرع وقت، توضیحات روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران منتشر شود.

1- نویسنده محترم در مطلع گزارش مرقوم فرموده‌اند: "اینکه چه اتفاقی افتاده شهرداری تهران دست به کار شده گوشه به گوشه بزرگراه آزادگان را عملیات آسفالت به اجرا برساند و نیت آن چیست بماند". به راستی نیت مدیریت شهری از مرمت و بهسازی یکی از مهمترین معابر بزرگراهی شهر تهران که محور مواصلاتی پایتخت با بسیاری از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به شمار می‌آید، چه می‌تواند باشد؟ چنانچه نویسنده محترم در مورد یکی از ذاتی‌ترین وظایف شهرداری‌ها که همان حفظ سطح مطلوب سرویس‌دهی معابر است، دچار تشکیک و البته نیت‌خوانی شده است، بد نیست نیت‌های احتمالی شهرداری تهران از این اقدام عمرانی را معرفی کند تا چنانچه نیتی سوء باعث بهسازی بزرگراه آزادگان شده است، مورد رسیدگی قرار گیرد!

2- عملیات مرمت روکش آسفالت بزرگراه آزادگان با توجه به بار قابل ملاحظه ترافیکی و حیات 24 ساعته بزرگراه قطعا روند چندان سریعی ندارد اما واقعیت آن است که ترمیم روکش بزرگراه آزادگان باید به صورت عمقی و طی اجرای مراحل مختلفی از قبیل تراش و خاکبرداری مسیر، تثبیت بستر با سیمان، اجرای بتن غلتکی و در نهایت قیرپاشی و اجرای رویه آسفالتی صورت پذیرد. در شرایطی که پس از برداشت یک لایه 30 سانتیمتری از روکش آسفالت با بستری نامناسب مواجه می‌شویم، نمی‌توانیم و نباید به محض تراشیدن آسفالت فرسوده، آسفالت جدید را جایگزین کنیم.

3- آنچه گفته شد به خوبی نشان می‌دهد روند نه چندان سریع عملیات بهسازی در بزرگراه آزادگان ارتباطی به کمبود آسفالت ندارد. کارخانجات 4گانه سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با حداکثر ظرفیت در حال تولید آسفالت برای پروژه های مرمت معابر می‌باشند. ثبت یک رکورد جدید تولیدی توسط همین واحدها نیز شاهدی بر این مدعاست. بد نیست بدانید کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در تاریخ 28 فروردین ماه امسال و در حالی که هنوز 2 کارخانه جدید وارد مدار تولید نشده‌اند، بیش از 6 هزار تن آسفالت تولید کرده‌اند. ضمنا بهره‌برداری از واحدهای تولیدی جدید(در گرمدره و محدوده منطقه 13)، نزدیک به 500 تُن بر ساعت به ظرفیت تولید این محصول استراتژیک در شهر تهران می‌افزاید و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این کارخانجات، وضعیت روکش معابر در هر دو پهنه شرق و غرب پایتخت بهبود یابد.

4- از نقطه نظر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، آنچه ممکن است باعث نارضایتی شهروندان شود، نه مشکلات اجتناب‌ناپذیر عملیات عمرانی، بلکه بی توجهی مدیران شهری به وضعیت روکش معابر و گرفتاری شهروندان با چاله‌ها و سایر عوارض خرابی سطح معابر است. شهروندان فهیم تهرانی این واقعیت را به خوبی دریافته‌اند که کارگاه‌های عمرانی اگرچه ممکن است به لحاظ ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی یا سایر مشکلات، ایجاد مزاحمت کنند اما همواره به ارتقای کیفیت زندگی و زیست پذیری فضاهای شهری می‌انجامند.

5-بخش عمده عملیات مرمت در بزرگراه آزادگان ضمن هماهنگی با نیروهای خدوم پلیس راهور عمدتا در ساعات پایانی شب انجام می‌شود اما شکی نیست چنانچه کار مرمت در این محور مواصلاتی مهم فقط به عملیات شبانه محدود شود، نمی‌توان انتظار داشت بهسازی بزرگراه آزادگان تا موعد مقرر یعنی پایان شهریورماه امسال به اتمام برسد. فراموش نکنیم بزرگراه آزادگان با توجه به اهمیت ترافیکی خود حتی در ساعات پایانی شب نیز خالی از تردد خودروهای سبک و سنگین نیست.

6- معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم‌اکنون در حال راهبری مرمت روکش آسفالت 20 معبر بزرگراهی است و این امیدواری وجود دارد که کار بهسازی این معابر تا پایان شهریورماه و پیش از آغاز فصل بازگشایی مدارس به طور کامل به سرانجام برسد. امسال اجرای 1،2 تا 1،5 تن آسفالت در معابر پایتخت هدف‌گذاری شده است و بدون شک شهروندان تهرانی به عنوان بهره‌برداران اصلی اقدامات عمرانی، در پایان سال جاری شاهد تغییراتی محسوس در وضعیت روسازی معابر خواهند بود.

482875