فوتبال زیر سایه سوء مدیریت

در روزهای اخیر یک بار دیگر شاهد قربانی شدن فوتبال در ایران به خاطر سوءمدیریت مدیران فوتبال بودیم.
تصویر فوتبال زیر سایه سوء مدیریت

به گزارش سایت خبری پرسون، مرصاد جعفری در یادداشتی نوشت: برای هر فوتبالیست حرفه ای، هواداران و البته یک تیم باشگاهی بزرگترین اتفاق فرصت حضور در رقابت های بین المللی است. اگر ازجنبه فردی به موضوع نگاه کنیم، بعد از مسابقات ملی و جام جهانی، مهم ترین سکوی پرتاب و دروازه موفقیت برای هر بازیکنی حضور در تورنمنت های باشگاهی بین المللی است. بازیکنانی که یکسال تمام در لیگ های داخلی رقابت می کنند تا با کسب سهمیه رقابتهای آسیایی در برابر تیم های بزرگ قاره قرار بگیرند و گام اول را برای آینده و شاید اروپایی شدن بردارند.

در نظر بگیرید که تیم شما قهرمان لیگ برتر شده و آماده رقابت با بازیکنانی در سطوح کیفی بالا هستید ، اما به یکباره از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می شود که تیم شما به علت نپرداختن مطالبات و معوقات فلان سرمربی یا بازیکن از حضور در رقابت های آسیایی محروم است.

شخصی ترین پیامد آن در این بین، از دست رفتن آرزوهای یک فوتبالیست برای کسب تجربه میدان های بزرگتر است و فرصت سوزی برای شکوفایی استعدادهایی که با حضور در میدان های معتبر قطعا در آینده اعتبار دوچندان به فوتبال و تیم های ملی ما خواهند داد. در سطوح بالاتر ضرر اصلی متوجه تیم باشگاهی است. هزینه های کلان جذب بازیکن، سرمربی و کادر فنی، اردوهای تدارکاتی و آماده سازی و البته پرداختی های هنگفت به بازیکنان و کادر فنی به راحتی با حذف از یک تورنمنت بین المللی بی ثمر می شود و البته که زیان های ناشی از آن هم غیر قابل جبران خواهد بود.

حضور و رقابت در یک تورنمنت معتبر باشگاهی علاوه بر ارتقای انگیزه و اعتبار به یک تیم، از نظر درآمدی هم بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه است. مثال بارز، تیم نه چندان مطرح لستر سیتی انگلیس است که در میان غول های ثروتمند باشگاهای انگلیس توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلستان را در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ کسب کند و به طور مستقیم جواز حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. به دنبال این موفقیت درآمدهای بسیار به سمت باشگاه سرازیر شد و غول های اسپاسنرینگ را برای انعقاد قرارداد متوجه خود کرد. همچنین ارزش بازیکنان لستر بعد از آن در مارکتینگ چند ده الی چند صد برابر شد و از این موفقیت هم بازیکنان و هم باشگاه سود بسیار بردند و منجر به رشد تجاری بِرَند باشگاه شد.

امسال همانند سال گذشته و به راحتی هرچه تمام تر استقلال تهران از حضوردر جام باشگاه های آسیا محروم شد و بی شک یک نسل قربانی اشتباه و سوءمدیریت مسئولین این باشگاه شدند.

داستان تکراری قراردادهای سنگین با خارجی ها، بی برنامگی در پرداختی مطالبات و شکایت های سریالی آنها و پرونده های مالی که یکی پس از دیگری رونمایی می شود و البته مدیرانی که پروژه های نیمه تمام آنها هزینه های کمرشکنی را بر تیم تحمیل کرده است و مدیر بعدی هم خود را از این اتفاقات مبرا می داند و به نظرداستان تکراری همچنان ادامه خواهد داشت و کسی هم پاسخگوی این حجم از سوءمدیریت نیست.

اما شوک بعدی بعد از حذف آبی ها از آسیا با حضور مدیر عامل (علی فتح  الله زاده) و عضو هیأت مدیره (پرویز مظلومی) استقلال به همراه رئیس سازمان خصوصی سازی (حسین قربان زاده) در یک برنامه تلویزیونی است.

اتهاماتی که طرفین به یکدیگر نسبت می دهند و زمانی که بیننده و هوادار به عمق قضیه نگاه می کند، متوجه می شود باشگاه تبدیل به مکانی برای تسویه حساب های شخصی شده است و اهداف حرفه ای باشگاه قهرمان فصل قبل اصلا مطرح نیست.

نمونه دیالوگ های رد و بدل شده بین مهمانان برنامه فوتبال برتر دوشنبه شب گذشته:

– قربانزاده، در مورد صورت مالی سال ۹۲ استقلال؛ این سند دریافت یک میلیارد تومان برای چک‌های شخصی است. آقای فتح‌الله‌زاده اگر حرف من اشتباه باشد، فردا از سازمان خصوصی‌سازی استعفا می‌دهم و می‌روم. شما با یک چک دو بار پول گرفتید و این موضوع ثابت می‌شود؛ شما چک‌ها را باید سوراخ و بایگانی می‌کردی، نباید چک‌ها دست شما می‌ماند، دست شما امانت بود.

باید ۵ میلیارد را تا روز سه شنبه برگردانید و حرف‌تان را اثبات کنید.

-فتح‌الله‌زاده: بگذار من یک توضیحاتی بدهم، آقای دکتر شما این چیزهایی که می‌گویید… ما که اینجا فیلم بازی نمی‌کنیم و آرتیست هم نمی‌خواهیم، شما اصلا حق نداری این چیزها را اینجا مطرح کنید، ما اگر اشکالی داریم، شما باید بروی دادگاه آنجا مشخص کنی. شما ۲۰ میلیاردی که طلب دارم را به من بدهید تا من هم ۵ میلیارد را برگردانم…!

و همچنان بازهم شاهد قربانی شدن یک نسل و یک تیم هستیم.

منبع: اطلاعات

479693