آینده پیش روی باشگاه استقلال چگونه خواهد شد؟

در‌حالی‌که استقلالی‌ها از لحاظ فنی روزهای نسبتا باثبات و امیدوار‌کننده‌ای را سپری می‌کنند اما پرونده‌های باز مطالبه‌گران خارجی این باشگاه از جمله استراماچونی و پادوانی باعث شده است تا درخصوص آینده پیش‌روی این باشگاه تهدیداتی وجود داشته باشد.
تصویر آینده پیش روی باشگاه استقلال چگونه خواهد شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در‌حالی‌که استقلالی‌ها از لحاظ فنی روزهای نسبتا باثبات و امیدوار‌کننده‌ای را سپری می‌کنند اما پرونده‌های باز مطالبه‌گران خارجی این باشگاه از جمله استراماچونی و پادوانی باعث شده است تا درخصوص آینده پیش‌روی این باشگاه تهدیداتی وجود داشته باشد. درخصوص تعیین‌تکلیف و سرنوشت این پرونده‌ها معاون حقوقی این باشگاه توضیحاتی را ارائه کرد. فرشید سمیعی اظهار داشت: «در زمانی که به استقلال آمدم بنده هیچ‌کدام از اعضای کادر حقوقی را تغییر ندادم. این در‌حالی است که تا آن روز هیچ فردی برای دفاع از حق باشگاه و بازیکنان و کادر به کمیته انضباطی نمی‌رفت و دوستان فقط در جلسات کمیته تعیین وضعیت حاضر می‌شدند و خبری از نماینده استقلال در کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال برای دفاع از ارکان باشگاه نبود.» از آن پس این قانون را وضع کردم که در هیچ کمیته قضایی فدراسیون، بازیکن یا مربی نباید به تنهایی بروند و باید یک عضو از کمیته حقوقی باشگاه وی را همراهی کند. ما هر روزه شاهد شکایت‌هایی از ارکان باشگاه هستیم که بسیاری از آنها رسانه‌ای نمی‌شوند و فقط اهم این پرونده‌ها سر از رسانه‌ها در می‌آورند.»

وی ادامه داد: «در بسیاری از پرونده‌های خارجی از جمله پادوانی، پین، میلیچ، دیاباته و حتی محبی ما وکیل خارجی نگرفتیم و خودمان دفاعیات لازم را انجام دادیم تا از این لحاظ بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار دلار در باشگاه صرفه‌جویی کرده باشیم. درخصوص پادوانی نیز مدارک و مستنداتی که تیم حقوقی ایرانی تهیه کردند باعث شد تا دادخواست ۹ میلیون دلاری این بازیکن رد شده و به ۱۲۰ هزار دلار کاهش پیدا کند. همه اینها در حالی است که درباره پرونده استراماچونی چندین مشکل داشتیم اولا اینکه رای بدوی در زمان مدیریت مددی صادر شده و او دو وکیل خارجی گرفته بود که آنها هم مشاوره قبول نمی‌کردند و دوست داشتند صفر تا صد کارها را انجام بدهند. این در صورتی است که قرارداد قابل دفاعی هم با استراماچونی بسته نشده بود و هیچ جای دفاعی را باقی نگذاشته بودند. اگر این قرارداد جای دفاع داشت حداقل کاری که می‌توانستیم درخصوص آن بکنیم این بود که آن را یک فصل به اضافه یک فصل قلمداد می‌کردیم تا با یک دفاع درست و منطقی، این مربی فقط قرارداد سال اول خود را دریافت کند اما چون قرارداد یک‌ضرب دوساله بسته شده، حالا هم باید مبلغ دو سال را به وی پرداخت کنیم و همین موضوع باعث شد تا این ضرر و زیان وارد شود. در واقع قرار‌داد طوری بسته شده بود که با ندادن حتی یک قسط در تاریخ سررسید دست طرف مقابل برای فسخ یکطرفه و مطالبه کل مبلغ قرارداد برای هر دو فصل باز می‌شد.»

مشکل اصلی حضور در لیگ ‌قهرمانان است

معاون حقوقی استقلال درباره آخرین وضعیت پرونده استراماچونی و اینکه گفته می‌شود شاید رای این سرمربی ایتالیایی قریب‌الوقوع اعلام شود به «فرهیختگان» گفت: «ما در این مدت بیکار ننشسته و لوایحی را ارسال کردیم که علت عدم پرداخت چه بوده و توضیحاتی را ارائه کردیم که کمیته انضباطی فیفا براساس آن تصمیم‌گیری لازم را به عمل خواهد آورد. معمولا در این مرحله به همراه یک‌سری جرائم نقدی مهلتی داده می‌شود و بعد از آن مهلت است که فیفا وارد تصمیمات جدی می‌شود. بنابراین هنوز کمیته انضباطی فیفا در مرحله اول برگزار نشده و تشکیل جلسه نداده است که نظرش را اعلام کند با این حال مشکل اساسی و بیشتر از آن، به ورود استقلال به آسیا مربوط می‌شود که این مشکل بزرگ را باید تا 11 فروردین حل و فصل کرده تا مجوز حرفه‌ای را برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنیم در غیر این صورت اگر پرونده مالی و مطالبه تعیین‌تکلیف نکرده‌ای داشته باشیم این موضوع باعث حذف استقلال از آسیا خواهد شد.

وی درباره اینکه به جز استراماچونی، استقلالی‌ها با چه پرونده مالی دیگری مواجه هستند تاکید کرد: «پرونده پادوانی به همراه یکی دو پرونده داخلی دیگر هم وجود دارد. البته پادوانی هنوز شماره حسابی را برای گرفتن مطالبه خود اعلام نکرده است که در این خصوص لوایحی را به فیفا، ‌ای‌اف‌سی و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای زدیم که در این خصوص اگر وکیل این بازیکن تا هفته آینده شماره حسابی را اعلام نکند این موضوع دیگر مانع اخذ مجوز نخواهد شد.

سمیعی درباره وضعیت پرونده محبی که باشگاه استقلال از آن به‌عنوان یک پیروزی یاد کرده است اظهار داشت: «درباره این بازیکن هم شرایط خیلی بدی داشتیم و نوشته بودیم اگر قرارداد این بازیکن دیرتر از موعد یا کمتر پرداخت شود علاوه‌بر اینکه قرارداد فسخ شده و بازیکن در اولین پنجره نقل و انتقالاتی باید برگردد، علاوه‌بر آن باید کل مبلغ قرارداد پرداخت شده و به همراه آن نیز 600 هزار دلار هم به‌عنوان وجه التزام به‌عنوان جریمه بپردازیم که درنهایت با دفاعی که به عمل آمد فیفا فسخ و بازگشت بازیکن را قبول نکرده و جریمه‌ای را هم قائل نشد و فقط اعلام کردند که مابقی 230 هزاردلاری که 90 هزاردلار آن از قبل پرداخت شده بود را به اضافه دیرکرد این دو سه ماه به باشگاه پرتغالی پرداخت کنیم که این هم پیروزی بسیار بزرگی بود اما تحت‌الشعاع پرونده استراماچونی قرارگرفت و به چشم نیامد.»

معاون حقوقی باشگاه استقلال یادآور شد: «مشکلی که امروز در استقلال وجود دارد این است که از روزی که مجلس، وزارت ورزش را از هزینه‌کرد در ورزش قهرمانی منع کرد از آنجایی که نگاه‌شان این بود که به‌زودی این باشگاه واگذار می‌شود، در ادامه چون واگذاری این باشگاه سال‌ها به طول انجامید بنابراین هیچکس فکر نکرد که در طی این سال‌ها استقلال برای تامین منابع مالی‌اش باید چه کند. این در‌حالی است که وقتی سالیانه تیم‌های صنعتی هزینه فوتبال را بالا و بالاتر می‌برند، فقط پیراهن یک باشگاه نمی‌تواند حتی ده درصد هزینه‌های سالیانه یک باشگاه را تامین کند و باعث شد تا یک رقابت نابرابر شکل بگیرد. البته مجلس فکر می‌کرد بلافاصله تیم‌ها واگذار می‌شوند اما فکر این را نکرد که در این دوران‌گذار که حالا سال‌هاست به طول انجامیده، در این مدت این باشگاه برای تامین منابعش باید چه کار کند؟ وقتی تیم‌های صنعتی بودجه‌های کلانی دارند استقلال باید چه کار کند؟ این است که همه مدیران از آن سال به بعد گرفتار شدند.»

وی درباره رای ساپینتو توسط کمیته استیناف گفت: «قرار است این رای به‌زودی اعلام شود. این در حالی است که اگرچه جلسه کمیته انضباطی به صورت غیابی برگزار شد اما در خلال جلسه با بنده تماس گرفتند و حدود یک تا یک ‌ساعت و نیم بنده توضیحات لازم را به صورت تلفنی ارائه کردم. این توضیحات باعث شد تا یک مقدار شرایط تعدیل شده و بحث 2 جلسه تعلیقی بعد از عذرخواهی به وجود بیاید. ما امید داریم که استیناف حداقل یک بازی محرومیت را کاهش بدهد تا بتوانیم در بازی بعدی شاهد حضور ساپینتو روی نیمکت استقلال در بازی با گل‌گهر باشیم.»

فرشید سمیعی در پایان گفت: «متاسفانه اقدامات مستقل حقوقی در باشگاه باعث شده است تا از درون و بیرون از باشگاه به ما حمله شود و مورد هجمه قرار بگیریم اما باید به هواداران قول بدهیم به عهدی که با آنها بستیم همچنان وفا داریم و فقط به منافع باشگاه فکر می‌کنیم و حملات اشخاص هیچ تاثیری در روند کاری ما نمی‌گذارد.»

منبع: فرهیختگان

465553