مراقب امنیتی شدن پرونده ایران باشیم

چنانچه در سفر گروسی به نتیجه نرسیم یا در نشست آوریل یا در اجلاس بعدی حداکثر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع خواهند داد. اتفاقی که شاید آمریکایی ها هم بدشان نیاید و فشار را بیشتر کنند لذا فارغ از اینکه مسئله برجام به کجا برسد به نظر می‌رسد که ایران باید با آژانس شفاف‌سازی کرده و این مسائل را حل کند.
تصویر مراقب امنیتی شدن پرونده ایران باشیم

به گزارش سایت خبری پرسون، جاوید قربان اوغلو اقتصاددان در یادداشتی نوشت: همانطور که قبلا هم مقامات آمریکایی اعلام کردند و اخیرا هم ند پرایس بر آن صحه گذاشت، برجام فعلا در دستور کار آمریکا قرار ندارد و مدت‌هاست که کنار گذاشته شده و در مقابل سخنان آقای امیرعبداللهیان با همان ادبیات «آماده برجام قوی هستیم»، بیان می‌شود.

گزاره‌ای نامعلوم مخصوصا الان که دیگر موضع آمریکایی‌ها تندتر نیز شده و کرارا گفته‌اند. برجامی که می‌توانست در مردادماه گذشته امضا شود درحالی که آمریکایی‌ها برخی شروط ایران را قبول کرده بودند. قبل از آنهم زمانی که آقای عراقچی مذاکره می‌کرد و در روزهای پایانی دولت آقای روحانی می‌توانست انجام شود و بدون هیچ مشکلی تا قبل از اینکه به داستان مهسا بربخوریم و اعتراضات داخلی را شاهد باشیم و اتهام حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین زده شود و دنیا را در مقابل‌مان قرار دهند.

الان هم آنها (غربی‌ها) هستند که متکبرانه و از موضع کبر و غرور پاسخ می‌دهند که برجام در دستور کار ما نیست. به هر حال این وضعیتی است که نتیجه محاسبات اشتباه برخی مسئولینی است که دست اندرکار بودند. اما مسئله آژانس بسیار پیچیده است و به رغم اینکه برجام به بن‌بست رسیده و معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد به مصلحت ایران است که مسئله آژانس را به گونه‌ای حل کند. چون هرگونه گزارش آژانس که موید تمایل ایران به سوی غنی‌سازی‌هایی است که حداقل از چارچوب غیرنظامی خارج شده و میل به قسمت نظامی دارد.

بالاخره غنی‌سازی بالای 60 درصد باعث خواهد شد بهانه‌هایی که اروپا و آمریکا دارند فراهم می‌کنند تا پروژه امنیتی کردن پرونده ایران به سرانجام برسد. اگر چنانچه بتوانیم با آژانس مسائل‌مان را حل کنیم، بهانه را از دست اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گرفته‌ایم و می‌توانیم به افکار عمومی دنیا پاسخ دهیم که اقدامات آنها بیشتر جهت‌گیری سیاسی دارد. ولی اگرچنانچه مسئله آژانس حل نشود درحقیقت این مسئله فنی و آن اقدام سیاسی با هم جمع شود، مجموع اینها با همدیگر تبدیل به یک سونامی خواهد شد که این سونامی همانا طراحی غربی‌هاست که امنیتی کردن پرونده ایران است.

آماده سازی افکار عمومی برای اینکه اگر روزی بخواهند اقدامی علیه ایران کنند کاملا توجیه افکار عمومی و پشتیبانی افکار عمومی را داشته باشند. به نظر می‌رسد فارغ از اینکه با غربی‌ها در مورد برجام به کجا می‌رسیم ایران باید مسئله آژانس را حل کند.

از طرفی چنانچه در سفر گروسی به نتیجه نرسیم یا در نشست آوریل یا در اجلاس بعدی حداکثر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع خواهند داد. اتفاقی که شاید آمریکایی ها هم بدشان نیاید و فشار را بیشتر کنند لذا فارغ از اینکه مسئله برجام به کجا برسد به نظر می‌رسد که ایران باید با آژانس شفاف‌سازی کرده و این مسائل را حل کند. متاسفانه در مردادماه که هنوز این مسائل برجسته و مطرح نشده نبود چون در دوره قبل هم پی ام دی را حل کرده بودیم. باید به افکار عمومی پاسخ دهیم و حداقل آن نهادهای نظارتی باید سوال کنند و پاسخ بدهند که چرا در زمانی که امکان به ثمر رسیدن برجام بود، انجام ندادند و به تعویق انداختند.

منبع: آرمان ملی

465761