کم خوابی باعث چاقی می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کم‌خوابی، باعث افزایش مصرف انرژی و در نتیجه تجمع چربی به‌خصوص چربی‌های ناسالم در داخل شکم می‌شود.
تصویر کم خوابی باعث چاقی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، تحقیقات جدید که یافته‌های آن در مجله کالج آمریکایی قلب‌و‌عروق منتشر شده نشان می‌دهد که کم‌خوابی، باعث افزایش مصرف انرژی و در نتیجه تجمع چربی به‌خصوص چربی‌های ناسالم در داخل شکم می‌شود.

بر اساس گزارش Web MD؛ چربی احشایی در اعماق شکم و در اطراف اندام‌‌‌‌‌های داخلی رسوب می‌کند و به‌شدت با بیماری‌های قلبی و متابولیک مرتبط است.

بیش از یک‌‌سوم بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا، خواب کافی ندارند که علل آن شامل نوبت کاری، استفاده از دستگاه‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در ساعات شب است.

به‌گفته محققان مایوکلینیک، خواب کوتاه حتی در افراد جوان، سالم و نسبتاً لاغر، با افزایش کالری (انرژی) دریافتی و تجمع چربی در داخل شکم مرتبط است.

در این مطالعه، 12 فرد سالم که چاق نبودند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد کسانی که کمترین میزان خواب شبانه (4 ساعت) را داشتند، در مقایسه با کسانی که حداقل 9 ساعت در شب می‌خوابیدند، 13 درصد پروتئین و 17 درصد چربی بیشتری مصرف می‌کردند. همچنین اثبات شد که کمبود خواب کافی باعث افزایش 9 درصدی چربی کل شکم و افزایش 11 درصدی چربی شکم می‌شود.

به‌گفته محققان، معمولاً چربی، زیر پوست رسوب می‌کند. با‌ این‌ حال، به‌نظر می‌رسد خواب ناکافی، چربی را به قسمت احشایی بدن هدایت می‌کند. حتی در طول خواب اگرچه کالری‌سوزی ادامه دارد، اما روند انباشت چربی احشایی همچنان ادامه می‌یابد. این نشان می‌دهد که در درازمدت، خواب ناکافی عاملی برای چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک خواهد بود.به همین دلیل مداخلات رفتاری، مانند افزایش فعالیت بدنی و ورزش و انتخاب غذای سالم، برای افرادی که نمی‌توانند به راحتی از کم‌خوابی اجتناب کنند باید در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

391444