ریفلاکس اسید معده را جدی بگیرید

یک متخصص هشدار می دهد که اگر مکرر سوزش معده دارید یا فکر می کنید ممکن است به بیماری ریفلاکس اسید معده مبتلا باشید، قبل از اینکه دچار عوارض جدی شوید، به متخصص مراجعه کنید.
تصویر ریفلاکس اسید معده را جدی بگیرید

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر «جیمز ایست»، متخصص گوارش در کلینیک مایو در لندن، گفت: «بیماری ریفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب اسیدی و شیمیایی به پوشش مری وارد می‌شود.»

ایست خاطرنشان کرد: «در حالی که معده می‌تواند در برابر اسید مقاومت کند، مری کمتر قادر به انجام این کار است.»

سوزش سر دل یکی از علائم اصلی بیماری ریفلاکس است، اما این بیماری بسیار بیشتر از یک علامت ظاهری است.

علائم دیگر می‌تواند شامل احساس توده در گلو، مشکل در بلع، درد قفسه سینه، سرفه یا بدتر شدن علائم شبه آسم باشد.

وی در ادامه افزود: «از عوارض بیماری ریفلاکس می‌توان به التهاب ته مری اشاره کرد. اگر این حالت مداوم باشد، ممکن است منجر به بروز زخم و تنگی یا باریک شدن مری شود.»

با گذشت زمان، بیماران باید نگران "مری بارت" باشند، وضعیتی که در آن، پوشش مری در اثر ریفلاکس اسید آسیب ببیند. سپس دریچه بین مری و معده ممکن است شروع به از کار افتادن کند و منجر به آسیب اسیدی و شیمیایی مری شود.

بسیاری از افراد مبتلا به مری بارت، که احتمال ابتلاء به سرطان مری را نیز افزایش می‌دهد، هیچ علامتی ندارند. برای افراد مبتلا به مری بارت مهم است که به طور منظم برای بررسی سلول‌های سرطانی، معاینه منظم داشته باشند.

فاکتورهای پرخطر ابتلاء به مری بارت شامل داشتن سابقه خانوادگی مری بارت یا سرطان مری و سیگار کشیدن است. خطرات دیگر داشتن چربی بیش از حد شکمی یا بیماری ریفلاکس بیش از پنج سال است.

ایست می‌گوید: «اگر سه مورد از این عوامل خطر را دارید، باید آندوسکوپی غربالگری برای مری بارت انجام دهید.»

اقدامات شیوه زندگی و دارو می‌تواند به کاهش ریفلاکس اسید کمک کند. درمان‌ها می‌توانند شامل مهار کننده‌های پمپ پروتون باشند. متخصصان تاکید می‌کنند برای شروع، مصرف قهوه، الکل و سیگار را کنار بگذارید.

منبع: مهر

458118