برای آفت دهان چی خوبه؟ درمان سریع آفت دهان با 3+5 روش خانگی

چه چیزی برای آفت دهان خوب است؟ بهترین درمان آفت دهان چیست؟ 5 روش عملی و تست شده برای درمان خانگی آفت دهان + معرفی 3 درمان سریع آفت دهان با دارو
تصویر برای آفت دهان چی خوبه؟ درمان سریع آفت دهان با 3+5 روش خانگی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مقاله تلاش کردهایم تا روشهایی را معرفی کنیم که از دردناک بودن آفت میکاهند و به درمان آن نیز کمک میکنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به سوال، برای آفت دهان چی خوبه؟ به کامل ترین شکل پاسخ دهیم.

درمان فوری آفت دهان با دارو

آفتها به صورت عادی بعد از یک هفته خود به خود از بین میروند و در حالت بدبینانه بیش از دو هفته در دهان شما باقی نمیمانند؛ اما همین زمان هم میتواند آزار دهنده باشد و منجر به مشکلاتی مثل درد لثه و ... شود. برای درمان این ضایعات دهانی میتوانید از برخی داروها استفاده کنید که در ادامه به آنها میپردازیم.

1-درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

یکی از اصلیترین داروها و در واقع آنتی بیوتیکی برای درمان آفت دهان مورد استفاده قرار میگیرند، آنتیبیوتیکهایی مانند آموکسیسیلین هستند. آموکسیسیلین میتواند التهابات را رفع کند و به دلیل آنتی بیوتیک بودن درمان ضد میکروبی خود را نیز به طور کامل انجام دهد. همین امر باعث میشود، اولین اقدامی که پزشکان انجام میدهند، تجویز آموکسیسیلین باشد.

2-درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

یکی دیگر از راههایی که برای درمان سریع آفت دهان انجام میشود، استفاده از داروی دیفن هیدرامین است. اغلب موارد از این دارو برای درمان آفت در دهان کودکان استفاده میشود؛ به این دلیل که تا حدودی میتواند درد را کاهش دهد و باکتریهای ایجاد شده روی سطح دهان را از بین ببرد. همین موارد باعث میشوند تا آفت از بین برود و دیفن هیدرامین به یکی از نامزدهای درمان افت علیالخصوص در کودکان تبدیل شود.

3-از بین بردن آفت دهان با قطره آفت دهان نیستاتین

گاهی لازم است دارویی به عنوان ماده ضدعفونیکننده استفاده شود که بتوان آن را در دهان یا گلو نیز استفاده کرد. این دارو همان قطره نیستاتین است. برای درمان سریع آفت دهان با دارو باید پنبه یا دستمال کاغذی را به چند قطره از قطره نیستاتین آغشته کنید و به صورت موضعی روی ضایعه ایجاد شده قرار دهید. به این ترتیب، با از بین رفتن باکتریها و ضدعفونی کردن ناحیه مورد نظر، آفت از بین خواهد رفت.

درمان خانگی آفت دهان

راههایی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد، در واقع، درمان آفت دهان به کمک دارو بود. این در حالی است که دستورالعملهای خانگی نیز وجود دارند که میتوانند بدون اینکه مشکلی برای شما از نظر سلامت ایجاد کنند،به از بین بردن آفت دهان کمک کنند. به عبارت سادهتر، با برخی از مواد در دسترس که در اغلب منازل موجود دارند، میتوانید درمان خانگی افت دهان را انجام دهید. در ادامه به بیان برخی از مؤثرترین دستورالعملها میپردازیم.

1-درمان فوری آفت دهان با جوش شیرین

یکی از مواد همهکارهای که در بسیاری از منازل پیدا میشود، جوش شیرین است. این ماده میتواند اثر اسیدی را که در دهان وجود دارد، کاملاً خنثی کند. خاصیت اسیدی موجود در دهان و بزاق میتواند باعث شود تا آفت سوزنده باشد؛ به همین دلیل، جوش شیرین میتواند موجب کاهش درد در ناحیه آفت شود.

برای درمان آفت دهان با کمک جوش شیرین باید آن را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس به کمک محلول به دست آمده دهان خود را کاملاً شستشو دهید. دقت کنید که حتماً محلول را بیرون بریزید و از خوردن آن اجتناب کنید. این کار را بهتر است روزانه 3 الی 4 بار انجام دهید تا آفت دهان از بین برود.

باید اشاره کرد که از جوش شیرین برای سفید کردن فوری دندان در خانه نیز استفاده می شود که در این مطلب، مفصل به آن پرداختیم.

2-درمان آفت دهان با نمک

اگر جوش شیرین در دسترس نداشتید، میتوانید از نمک نیز برای این کار استفاده کنید. برای شستن دندان با نمک، باید نمک را در مقداری آب حل کنید و سپس دهان خود را با آن شستشو دهید. این روش را نمیتوان درمان سریعی برای آفت دانست، اما میتواند موضع را شستشو دهد و از پیشرفت آفت جلوگیری کند. به طور کلی، برای مشکلات مختلف دهانی از شستن دندان با نمک استفاده زیادی میشود.

هر جا که باکتریها بتوانند تکثیر و رشد کنند بیماریها نیز بروز پیدا میکنند. در مورد دهان هم همینطور است. وقتی در دهان خود از آب و نمک استفاده میکنید سبب قلیایی شدن محیط دهان میشوید و رشد و تکثیر باکتریها را سخت یا متوقف میکنید.

3-درمان آفت دهان با عسل

عسل را میتوانید برای درمان هر دردی استفاده کنید. این ماده معجزهآسا میتواند باعث از بین رفتن میکروبها شود و برای التیام زخمها نیز مفید باشد. به همین دلیل، اگر از این ماده روی آفت استفاده کنید، نه تنها درد آن را کاهش میدهد؛ بلکه میتواند از گسترش آن جلوگیری کند و درمان را با سرعت بیشتری انجام دهد. از این رو، اندکی عسل را روی آفت قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقهای روی موضع بماند. در این حالت، عسل به صورت خود به خود با بزاق شما حل میشود و به مرور درمان سریع آفت دهان با آن اتفاق می افتد.

4-درمان سریع آفت دهان با رب انار

یکی دیگر از راههای درمان آفت دهان یافتن ماده‌‌ای بوده که خاصیت اصلی آنضد باکتری و ضد ویروسی بودن است. این خواص دقیقاً همان ویژگیهایی هستند که در رب انار وجود دارند. به همین دلیل، رب انار یکی از موادی است که در درمانهای خانگی و سنتی موارد بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد. این خواص در رب انار کمک میکنند تا آفت کم کم درمان شود. برای استفاده از این ماده میتوانید به اندازه یک قاشق رب انار را روی آفت خود قرار دهید و اجازه دهید اندکی روی موضع بماند.

5-درمان افت دهان با ماست

آفتها اغلب میتوانند در اثر استفاده زیاد از موادی با طبع گرمی و همچنین عفونت ایجاد شوند. به همین دلیل، میتوانید از موادی که مزاج آنها سرد است، استفاده کنید و به این ترتیب، باعث تسریع در رفع آفت دهان خود شوید. برای این کار ماست یکی از بهترین و در دسترسترین گزینههای موجود است. این ماده را باید به مدت 10 الی 20 ثانیه روی آفت خود نگه دارید تا بتواند سردی را وارد آفت کند. نکته جالب توجه این است که شما میتوانید این ماده را برخلاف جوش شیرین یا نمک میل کنید.

برای درمان اصولی و کم هزینه آفتهای دهان به ما اعتماد کنید

آفتهای دهانی ضایعات سفید رنگ و بسیار کم عمقی هستند که گاهی در دهان و روی بافتهای نرم مانند پایه لثه یا قسمت درونی دهان ایجاد شوند. این ضایعات دردناک هستند و خوردن را دچار اختلال میکنند به همین دلیل، بهتر است آنها را درمان کنید .

درمان آفت دهان هم میتواند با دارو انجام شود و هم از مواد سادهای استفاده کرد که در منازل موجود هستند. این روشها در اغلب موارد مؤثر هستند، اما اگر هنوز نتوانستهاید آفت خود را درمان کنید، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بر گرفته از: https://www.mehravidclinic.com/blog/canker-sores

492310

نظرات شما ( 2 نظر )

زهرا شعبانی |
شنبه 7 مرداد 140219:44
استفاده از دهانشویه هم برای درمان آفت دهان مناسبه، دکتر به من گفت به هفته ای دو الی سه بار خوبه که مصرف کنی چون از بیماری های دهان و ... جلوگیری میکنه، منتها بعدش نباید چیزی مصرف کرد.
سارا کاظمی |
پنج شنبه 11 آبان 140217:27
اره دقیقا منم قبلا که آفت دهان زیاد داشتم همین کارو میکردم واقعا تاثیرگذاره