تحلیل پرسون از کاهش خرید کالاهای اساسی هموطنان حکایت می دهد؛

آب رفتگی سبد مایحتاج خانواده ها / گرانی عامل کاهش مصرف مواد غذایی

موضوع گرانی ها دو عامل دارد، نخستین عامل آن تحریم ها و فشار های اقتصادی از آن سوی مرزها است و موضوع دوم بی مدیریتی مسئولان که موجب شده گرانی افسار گسیخته بر کشور حکم فرما شود و بسیاری از هموطنان را با مشکلات تامین مایحتاج روزمره مواجه کند.
تصویر آب رفتگی سبد مایحتاج خانواده ها / گرانی عامل کاهش مصرف مواد غذایی

به گزارش سایت خبری پرسون،بر کسی پوشیده نیست که امریکایی ها یک جنگ تمام عیار اقتصادی را با ایران به راه انداخته اند و با تحریم ها مهم ترین منبع درآمدی کشور که همان نفت است را بامشکل مواجه کرده اند، از آن سو در داخل نیز افراد بدون تخصص بر مسند مدیریت نشسته اند و این دو عامل دست در دست هم داده تا مشکلات اقتصادی در کشور دوچندان شود.

مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه موجب شده است تا سبد غذایی هموطنان کم بارتر شود و به عبارتی بسیاری به دنبال حذف و کاهش محصولات غذایی هستند.

کاهش مصرف لینیات

در تلاش هستیم به شکل آماری به موضوع کاهش سبد خانوار در این روزها بپردازیم، برای نمونه سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران برای هر نفر سالانه ۱۱۷ کیلوگرم است که حدود ۴۸ کیلوگرم کمتر از میانگین مصرف جهانی است.

اگر 117 کیلو گرم را تنها به شیر اختصاص دهیم و پنیر، خانه، کره ، دوغ و ماست یک شهروند استفاده نکند و هر کیلو شیر نایلونی را 15 هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان خواهد شد و ماهیانه حدود یک صدو 50 هزار تومان هزینه تنها شیر یک فرد خواهد شد و در مجموع یک خانواده سه نفره باید 450 هزار تومان تنها برای خرید لبنیات اختصاص دهند.

گوشت همچنان در حال کاهش مصرف

علی اصغر ملکی ئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه استاندارد سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم است گفت: مصرف گوشت به دلیل افزایش قیمت نسبت به سال‌های گذشته کاهش بیشتری داشته است.

حال اگر در نظر بگیربم مصرف گوشت 12 کیلو باشد، به طور معمول هر فرد باید ماهیانه یک کیلو گوشت خریداری کند و برای هر کیلو با قیمت تنظبم بازار صد هزار تومان یک خانواده سه نفری باید 300 هزار تومان برای خرید گوشت خرج کند.

کاهش مصرف حبوبات

در شرایط گرانی گوشت حبوبات جایگزین مناسبی برای تامین پروتئین بدن است، اما این محصول نیز با افزایش قیمت روبه رو است و موجب کاهش خرید شهروندان شده است.

سرانه مصرف انواع حبوبات در ایران ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است. در حالی که این نسبت در کشور های دیگر ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم گزارش شده است.

حال اگر در فرمول محاسباتی 8 کیلو در نظر بگیریم و هر کیلو را 50 هزار تومان در خانواده سه نفره باید به طور میانگین در طول یک ماه صد و پنجاه هزار تومان هزینه درآمدی خود را برای تامین حبوبات در نظر گیرد، که با گرانی پیش آمده و براساس اطلاعات به دست آمده از بازار مصرف حبوبات از زمان افزایش قیمت با کاهش چشم گیری روبه رو شده است.

برنج غذای اعیانی

برنج نیز از دیگر کالاهای اساسی به حساب می آید که این قوت غالب هموطنان نیز در یک سال اخیر به شدت افزایش قیمت داشته است، به طوری که این کالا این روزها به کیلویی 100 هزار تومان رسیده است، اما اگر بخواهیم قیمت درجه دو این کالا را در نظر بگیریم کیلویی 60 هزار تومان خواهد بود و اگر در روز یک وعده برنج جزو سبد غذایی یک خانواده کارگری قرار گیرد برای هر فرد 170 گرم لازم است به عبارتی یک خانواده سه نفره حدود نیم کیلو برنج برای یک وعده غذا لازم دارد.

در مجموع روزی 30 هزار تومان هزینه برنج خواهد بود که ماهیانه 900 هزار تومان خانواده ها برای تهیه برنج شان باید هزینه کنند که این موضوع باعث شده تا این کالا به عنوان یک محصول اعیانی به حساب آید و کمتر کسی از هموطنان این روزها به شکل روزانه برنج مصرف می کنند.

کاهش قدرت خرید مرغ

گوشت مرغ به عنوان یکی از پر طرفدارترین محصولات غذایی در بین ایرانی ها است، به طوری که رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال ۹۸ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده که بر اساس میزان جمعیت کشور مصرف سرانه گوشت مرغ ۳۲ کیلوگرم یوده است، حال اگر در نظر بگیریم هر ایرانی 32 کیلوگرم مرغ در طول یک سال خریداری می کرده است یعنی ماهی حدوده دو کیلو و 700 گرم می شود.

حالا اگر دو کیلو و 700 گرم را با نرخ جدید دولت سیزدهم یعنی کیلویی 60 هزار تومان در نظر بگیریم نزدیک به 150 هزار تومان تمام می شود و این درحالی است که یک خانواده سه نفر باید ماهیانه 450 هزار تومان از درآمدش را برای خرید این محصول اختصاص دهد؛ در حالی که یک ماهی که دولت دست به افزایش قیمت زده است شاهد آن هستیم به دلیل کاهش قدرت خرید هموطنان مرغ به قیمت 40 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

نبود ماهی درسید غذایی خانوار

ماهی ها جزء با ارزش ترین و مغذی ترین مواد غذایی محسوب می شوند . دلیل آن هم به خاطر داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 موجود در آن می باشد .

آنچه که در گزارشات سازمان غذا و داروی جهانی به آن پرداخته شده است نشان از آن دارد که سرانه مصرف ماهی در ایران سالانه چیزی در حدود 10.6 کیلوگرم می باشد در حالیکه این مصرف در جهان حدود 20 کیلوگرم در سال است، در حالی که اگر تنها ماهی قزل آلا را هموطنان بخواهند مصرف کنند باید ماهیانه یک خانواده سه نفره برای تامین این میزان ماهی خود 400 هزار تومان هزینه کنند.

ده درصد کاهش خرید ماکارونی در یک ماه

ماکارونی یکی از محصولات غذایی در بین ایرانی ها است، اما در دولت سیزدهم موجی از گرانی در این کالای غذایی رخ داده به طوری که به یک باره دوبرابر تا سه برابر قیمت به وجود آمده است؛ که در این باره محسن امینی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران با اشاره به اینکه زمان زیادی از اجرای مصوبه آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت نمی‌گذرد، گفت: میزان خرید ماکارونی وابسته به توان مالی مصرف‌کنندگان و نحوه پرداخت یارانه‌ها به این محصول است.

وی با بیان اینکه خللی در روند تولید ماکارونی ایجاد نشده است، تصریح کرد: یکسان سازی قیمت آرد صنف و صنعت روزنه‌های قاچاق آرد را کنترل کرده و امیدواریم که شکاف قیمتی در آرد و گندم بعد از تصمیم گیری درباره یارانه نان حل شود و دیگر شاهد سرازیر شدن آرد نانوایان به واحد‌های نانوایان فانتزی نباشیم.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران گفت: بعد از افزایش نرخ ماکارونی، میزان تقاضا برای خرید این محصول حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

اگر یک خانواده سه نفره در طول 30 روز تنها سه بسته ماکارونی خریداری کند باید 90 هزار تومان هزینه کند.

یک میلیون هزینه تخم مرغ در سال یک ایرانی

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران برای یک سال 14 کیلو است که اگر این میزان را به قیمت 70 هزار تومان دولت در نظر بگیریم یک میلیون تومان سالانه خواهد شد به عبارتی یک خانه سه نفره باید در طول ماه حدود 200 هزار تومان برای تخم مرغ هزینه کنند.

کاهش مصرف روغن

علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نه ماه پیش در اهواز گفت: سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران ۲۱ کیلوگرم در سال است در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده خوراکی ۱۲کیلوگرم است.

حال اگر در نظر بگیریم ایرانی ها همانند سایر کشورهای جهان 12 کیلو مصرف کنند و به نوعی ماهی یک کیلو با قیمت های جدید دولت یک خانواده سه نفره باید ماهیانه 180 هزار تومان درآمد خود را در این زمینه بگذارد.

دولت باید تدابیر جدیدی بیندیشد

حقوق یک کارگر و بازنشسته در ایران 5میلیون و 800 هزار تومان شده است، اگر با محاسبه گزارش پرسون تنها سبد غذایی را مورد بررسی قرار دهیم باید نیمی از حقوق به عبارتی حدود دو میلیون و 700هزار تومان را برای تامین این سبد غذایی هزینه کند، حال اینکه میوه و صیفی جات در این سبد غذایی قرار نگرفته است و هموطنان هزینه های دیگر مانند انرژی، هزینه کرایه، نان، پوشک، کالاهای بهداشتی، درمان و.... دارند و انتظار این است که دولت تدابیر جدید در این راستا بیندیشد.

400661