روز ششم نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

گزارشی از ششمین روز از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران را بخوانید.

تصویر روز ششم نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ششمین روز از نمایشگاه کتاب تهران (۲۶ اردیبهشت‌ماه) نسبت به روز گذشته، روز شلوغی را پشت‌سر گذاشت و دست بسیاری از بازدیدکنندگان پُر بود از کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریداری کرده بودند؛ البته ناشران همچنان می‌گویند فروش در نمایشگاه امسال خوب نیست. آن‌ها یکی از دلایل را نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرده و می‌گویند کسانی که بن خرید کتاب دارند، از بن خود فقط می‌توانند در نمایشگاه مجازی خرید کنند و خب اگر هم بیایند خرید نمی‌کنند یا بخشی از کتاب‌هایشان را می‌خرند. البته این درحالی است که به گفته سخنگوی نمایشگاه فروش کتاب در بخش حضوری بیش از بخش مجازی است و طبق اعلام او تا شب ۲۵ اردیبهشت میزان فروش ۶۷ میلیارد تومان(۲۷ میلیارد مجازی و ۴۰ میلیارد حضوری) بوده است.

هرچند گرانی کتاب یکی از دلایلی است که بازدیدکنندگان برای دست‌خالی برگشتن برخی از نمایشگاه مطرح می‌کنند و البته ناشران بر آن صحه می‌گذارند. در میان هستند کسانی که چمدان خود را پر کرده و یا از شهرستان‌های دور خود را به نمایشگاه رسانده و کتاب می‌خرند و این موضوع را می‌توانید از نوع پوش‌شان تشخیص دهید.

بازدیدکننده‌ای با سن بالا و لباس محلی کردستان در گوشه‌ای نشسته و خستگی در می‌کند. از او درباره نمایشگاه کتاب می‌پرسم، همه کتاب‌هایش را نشان می‌دهد و می‌گوید "به باربرها داده‌ام و این‌جا نشسته‌ام و ناهار می‌خورم".

البته دیدن صحنه‌هایی از این دست که بازدیدکنندگان در گوشه‌ای روی زمین نشسته و خستگی در می‌کنند و یا روی پله نشسته گلویی تر می‌کنند یا کتاب‌های خریداری‌شده خود را می‌خوانند، یکی از صحنه‌های عادی نمایشگاه است. همیشه بحث ضرروت نیمکت‌هایی در حیاط شبستان مطرح است اما با توجه به این‌که مصلی زیرساخت نمایشگاهی ندارد، طبعا برای بازدیدکنندگان محلی برای استراحت در نظر گرفته نشده است.

به گفته علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه بخش کودک و نوجوان غرفه مادر و کودک دارد و مادرانی که نوزاد یا کودک خردسالی دارند می‌توانند از این مکان‌ استفاده کنند؛ اما به نظر می‌رسد با حجم بازدیدکنندگان از نمایشگاه تعداد این غرفه‌ها اندک است و می‌بینید مادرانی را که به دنبال جایی برای رفع نیازهای کودک خود هستند.

از برخی بازدیدکنندگان هم درباره نمایشگاه مجازی کتاب می‌پرسم، چند نفری از نمایشگاه مجازی اطلاع دارند اما می‌گویند دوست دارند در محیط نمایشگاه کتاب باشند و خرید کنند. در این میان کسانی هم هستند که اطلاعی از نمایشگاه مجازی کتاب ندارند و درباره مجازی بودن نمایشگاه خواهان توضیحاتی هستند.

روز ششم روز رفت‌و آمد نویسندگان و دولتی‌های هم بود و در یک گشت و گذار در شبستان چهره‌های آشنایی را می‌شد می‌دید؛ احمد دهقان، ابراهیم زاهدی مطلق، محمد آقامیرزایی، محمدعلی بهمنی، میرجلال‌الدین کزازی، گلعلی بابایی، محمدرضا مرعشی‌پور، محمدحسن شهسواری، آبتین‌ گلکار، غلامعلی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، محسن هاشمی رفسنجانی و سیدحمید سجادی (وزیر ورزش و جوانان). البته سیدعباس صالحی، وزیر سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم در این روز از نمایشگاه بازدید کرد. غرفه‌داران زمانی که از حضور او باخبر می‌شدند، سراغش را گرفته و با او عکس یادگاری می‌گرفتند و دعوتش می‌کردند تا به غرفه‌شان سر بزند.

صالحی در پاسخ به این‌که توضیحی درباره نمایشگاه کتاب بدهد اظهار کرد این روز را فقط برای بازدید نمایشگاه گذاشته است و قصدی برای صحبت ندارد و یک بازدیدکننده معمولی است.

در حالی که در گشت و گذار در شبستان می‌توانید تخلف‌هایی همچون فروش کالایی غیر از کتاب، تخفیف نامتعارف، کتاب قاچاق و فروش کتاب ناشر دیگری را ببینید، سخنگوی نمایشگاه گزارشی از کمیته بررسی تخلفات نمایشگاه ارائه کرد. به گفته او تاکنون ۱۷ پرونده تخلف به کمیته رسیده است؛ در بخش ناشران خارجی و ناشران داخلی. عمده احکام صادرشده مربوط به عرضه کتاب خارج از قوانین نمایشگاه است. همچنین او عنوان کرد برخی احکام قابل تجدید نظر است اما بعضی نیست مانند این‌که غرفه چند ساعت یا چند روز بسته می‌شود. بعضی هم قابل تجدید نظر است. به گفته او تخلفات با مسامحه رسیدگی می‌شوند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برقرار است.

منبع: آفتاب‌‌نیوز

397610