درگذشت شاعر برنده نوبل

«لوئیز گلیک»، شاعر آمریکایی برنده نوبل ادبیات درگذشت.

تصویر درگذشت شاعر برنده نوبل

به گزارش سایت خبری پرسون، «لوئیز گلیک»‌، شاعر برنده نوبل ادبیات و ملک‌الشعرای سابق ایالات متحده آمریکا در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

ناشر آثار «گلیک»‌ خبر درگذشت این شاعر را در اطلاع‌رسانی به «آسوشیتدپرس» تایید کرد.

«لوئیز گلیک»‌ در سال ۲۰۲۰ برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد. به این ترتیب او به نخستین زن آمریکایی تبدیل شد که پس از گذشت ۲۷ سال به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد. «تونی موریسون» نخستین زن آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۳ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد.

«گلیک» در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد. او در کنار فعالیت به عنوان شاعر، در دانشگاه «ییل» نیز به عنوان استاد ادبیات انگلیسی مشغول به کار بود.

«گلیک» اولین اثر خود را با عنوان «ارشد» در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد و مدت زیادی نگذشت که به یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات معاصر آمریکا تبدیل شد.

او حدود ۱۲ مجموعه شعر و تعدادی مقاله درباره شعر منتشر کرده است.

یکی از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای این شاعر «زنبق وحشی» است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و او در آن بازگشت شگفت‌آور زندگی بعد از زمستان را به زیبایی در شعر «دانه‌های برف» توصیف کرده است. «گلیک»‌ در سال ۱۹۹۳ برای مجموعه شعر «زنبق وحشی» که با مضامین رنج، مرگ و تولد دوباره به نگارش درآمده است،‌ جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد.

«آورنو» دیگر مجموعه شعر مهم «گلیک» که در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسید نمایشی از داستان «پرسفونه» و «هادس» خدای مردگان و از اساطیر یونان باستان است.

از دیگر آثار قابل‌توجه این شاعر به مجموعه سال ۲۰۱۴ او با عنوان «شب پاکدامن و وفادار» می‌توان اشاره کرد.

منبع: آفتاب‌‌نیوز

533636