لازمه نهادینه کردن مدیریت جهادی

در دوره‌ای هستیم که مسئله ها و چالشهای آن بسیار پیچیده تر از قبل و به‌سرعت درحال تحول هستند؛ به طوری که تغییرات آن در اکثر مواقع به‌مراتب بیشتر از سرعت توان پاسخگویی و سازگاری با آن‌هاست. به همین دلیل، موفقیت در میدان های مختلف آن، بستر رویکردهای نوین و منطبق بر توانایی‌های محلی و بومی را بیشتر از گذشته بروز می‌دهد.
تصویر لازمه نهادینه کردن مدیریت جهادی

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم جاودان خرد دانش آموخته دکتری مدیریت توسعه و مدرس دانشگاه نوشت: بدون تردید "مدیریت" نقش بنیادی و حیاتی را در رفع چالشها و این درهم تنیدگی ها ایفا می‌نماید؛ به طوریکه اکثرا انیشمندان معتقدند که هیچ دانشی به ضرورت و اهمیت "مدیریت" برای عصر حاضر و آینده انسان وجود ندارد.

"مدیریت" کلید واژه ای برای اداره کردن است که دارای انواع و عناوین مختلفی است. علاوه بر این تنوع، روش های مختلف آن نیز بسته به عواملی مثل ارزشهای حاکم بر جامعه، شخصیت و توانایی‌های مدیران و ... تغییر می‌کند. به علاوه مدیریت، جدای از اینکه کجا یا برای چه مجموعه ای است، بر اساس نظام ارزشی حاکم شکل می‌گیرد که از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف و آرمان های تعیین شده، صورت می‌گیرد.

مدیریت روندی است که تغییر از وضع موجود به‌سوی وضعیت مطلوب را راهبری می‌کند و اهتمام جامعه را برای رشد و تعالی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و سیاسی جامعه مورد عنایت قرار می‌دهد، "مدیریت" بنیاد تفکر و نیازهای آینده جامعه را شکل می دهد. و این درحالی است که با توجه به مسائل گریبانگیر کشور با تأکید "مدیریت جهادی" از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان الگوی و روش مدیریتی مطلوب و مناسب برای حل مسائل جامعه و گذر از چالشها، چشم صاحبنظران و اندیشمندان را به خود معطوف کرد.

هر چند این کلید واژه در ادبیات کشور از آغاز انقلاب توسط امام راحل(ره) معمار انقلاب اسلامی طرح گردید و از کارآمدی و نتایج آن به‌عنوان برگ‌های زرین بر تارک نظام جمهوری اسلامی یاد می‌شود؛ اما با توجه به شرایط حساس کنونی کشور، با تأکید مقام معظم رهبری بر امر "مدیریت جهادی" در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی و فرهنگی کشور، برنامه‌ریزی، گام نهادن علمی و اراده بر "مدیریت جهادی" مجدد مورد تأکید وی قرار گرفته است.

مدیریت جهادی از دو بخش مدیریت و جهاد تشکیل شده است. مدیریت علم و هنر به‌کارگیری منابع برای دستیابی به اهداف است و جهاد نیز به‌مثابه هرنوع تلاش در راه خدا و تلاش برای انجام خوبی‏ هاست. به این منظور، مدیریت جهادی به‌عنوان الگو و نمونه ی مدیریتی برآمده از درون انقلاب اسلامی بر اساس ارزش‌ها و اهداف ایرانی ـ اسلامی از یک‌طرف و از طرف دیگر، در تلفیق با علم و دانش روز شکل گرفت، و بر مبنای این نگرش مدیریت، خدمت به مردم با نیت الهی در چارچوب روحیه جهادی با تکیه بر علم و تدبیر درهم آمیخته است.

هرچند خصوصیات دیگری نیز برای مدیریت جهادی می‌توان برشمرد که بعضی از آن‌ها، مانند اعتقاد به نصرت و کمک پروردگار، دوری از هرگونه اشرافی گری، آینده‌نگری، شایسته‌سالاری، کار و جهاد، ترجیح منافع جمعی به فردی، دشمن‌شناسی و استفاده درست و دقیق از بیت‌المال می‌باشند.

اگر چه نظریه ها، فرهنگ و مدیریت جهادی و مقیاس های آن از معنای جهاد و نظام ارزشی اسلامی و انقلابی نشأت گرفته و برخاسته از تفکر بومی ایرانی-اسلامی و متناسب با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی ماست که امکان دارد در سایر مکاتب مدیریت هم تعالیم مشابهی داشته باشد؛ ولی این یادگیری ها فنی و تجربی است و در کشور ما، روح حاکم بر مدیریت بومی ایرانی ـ اسلامی است که باید به آن دقت کرد.

لذا در اداره کشور باید روحیه و منش خدمت جهادی حاکم باشد تا بتوانیم از چالش ها عبور کنیم، بنابراین تحقق مدیریت جهادی بسته به نهادینه کردن حوزه‌های اعتقادی، فکری و رفتاری این الگو و روش است تا نگاه و نظریه‌های آن هرچه بیشتر در عرصه‌های مدیریت به عمل منجر شود. لذا در این روش مدیریت، موتور محرکه منابع انسانی معتقد و متعهد به ارزش‌های اسلام است و بنابراین نیروی انسانی کارآمد، منزه، جوان و بی آلایش به‌عنوان محورترین سرمایه این روش قلمداد می شود، که مسولیت پذیری، کارآمدی، هوشمندی، نگاه به دانش‌ و خدمتگزاری از شاخص های آن است.

بر اساس این نگرش، باز طراحی ساختار تشکیلاتی و اداری بر مبنای چابک‌سازی، نظام شایسته‌سالاری همراه با عدالت‌ در تفاهم بازنگری قوانین و ضوابط، دستورالعمل‌ها و طرح آمایش نیروی انسانی از پیشران های دیگر این الگوی مدیریت است که در قالب مواردی نظیر ترویج و اشاعه روحیه و فرهنگ جهادی در کار، ارتقاء درجه سلامت اداری و مبارزه بی امان با فساد، ارزش گذاری مدیریت عملکرد، تجدیدنظر در نظام کلی آموزش نیروی انسانی، استانداردسازی روندها و فعالیت‌ها، مدیریت نخبگان، تقویت و خودکار کردن نظام انگیزشی و ارتقاء کیفیت زندگی شغلی بنا نهاده می‌شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

381329