پرسون بررسی می کند؛

بایدها و نبایدهای تردد خبرنگاران در خط ویژه

ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران یکی از معضلات برای شهروندان به حساب می آید؛ اما بسیاری از شهروندان با معضل ترافیک کنار آمده اند و به نوعی جزو ملزومات شهرنشینی شان شده است، در این بین برخی از مشاغل هستند که ترافیک گریبان گیر آنها شده است.
تصویر بایدها و نبایدهای تردد خبرنگاران در خط ویژه

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرنگاران از جمله مشاغلی هستند که به واسطه شغلشان در سرعت رسیدن به محل مورد نظر برای پوشش اخبار با مشکل تردد روبه رو هستند، به ویژه این روزها که به واسطه توسعه فضای مجازی انتشار اخبار صحیح از رویدادها و اتفاقات مهم است، در این بین تردد خبرنگاران از خطوط ویژه اتوبوس های ویژه گره گشای خوبی برای سرعت بخشیدن به پوشش خبری است، به همین منظور برخی از اصحاب رسانه خواستار این هستند تا مجوز تردد خودرو خبرنگاران از این مسیر صادر شود تا سرعت انتشار اخبار صورت گیرد؛ در این بین عده ای دیگر مخالف این طرح هستند.

مخالفان معتقدند که خبرنگاران خود باید سدی برای تردد های بی مورد سایر افراد نفوذ پذیر از این مسیر مهم شهری باشند نه اینکه محرکی برای آزادسازی تردد همگان برای عبور از خط ویژه باشند.

در این گزارش نگاهی انداخته ایم به بایدها و نبایدهای تردد خبرنگاران از خط ویژه کلانشهرها که در ادامه می خوانید:

استقبال خبرنگاران از سرعت انتشار

بعد از کنفرانس های خبری و نشست ها خبرنگاران باید خودشان را به سرعت به تحریریه برسانند تا خبرها را در خروج رسانه ها بارگذاری کنند که مشکل ترافیک موجب کندی انتشار خبرها می شود؛ البته برخی از اخبار را خبرنگار باید به شکل بلند تهیه و انتشار دهد که تردد در مسیر ویژه کمک بزرگی خواهد داشت.

یکی از خبرنگاران در این باره گفت: از مهم ترین مشکلات حوزه رسانه در کلانشهرها به ویژه تهران موضوع ترافیک است، به همین منظور هر نوع اقدامی که باعث سهولت جابه جایی خبرنگاران در تهران شود باید از آن استقبال کرد.

وی ادامه داد: بیشتر مراکز مهم از جمله وزارت خانه ها و ستادهای کشور در دل پایتخت قرار دارد و خبرنگاران برای حضور در نشست های خبری، همایش ها و گردهمایی ها به مرکز شهر تردد دارند، اما تردد به این محیط ها با حجم بالای ترافیک کار بسیار سختی است که موجب می شود خبرنگاران ساعت ها وقت خود را در ترافیک بگذرانند، در صورتی که خبرنگاران اجازه تردد از محورهای خطوط تندروی اتوبوس را داشته باشند سرعت انتشار اخبار بیشتر خواهد شد.

این خبرنگار ادامه داد: بعد از کنفرانس های خبری و نشست ها خبرنگاران باید خودشان را به سرعت به تحریریه برسانند تا خبرها را در خروج رسانه ها بارگذاری کنند که مشکل ترافیک موجب کندی انتشار خبرها می شود؛ البته برخی از اخبار را خبرنگار باید به شکل بلند تهیه و انتشار دهد که تردد در مسیر ویژه کمک بزرگی خواهد داشت.

همه طرح ها برای رفاه خبرنگاری رو به شکست است

در این میان مریم ناگهی یکی از خبرنگاران به ما گفت: شهرداری تهران مجوز حضور خبرنگاران به طرح ترافیک را دیگر صادر نمی کند، چه برسد به اینکه اجازه ورود خودرو خبرنگاران به مسیر ویژه را بدهد.

وی ادامه داد: حتی از دو سال پیش خبر آمد که خبرنگاران در صورتی که از طرح ترافیک بهره مند نشوند می توانند از بلیط رایگان حمل و نقل عمومی بهره مند شوند که این طرح هم یا شکست خورد یا مورد تایید قرار نگرفت یا اینکه اصلا به اجرا درنیامد.

خبرنگاران مظلوم ترین قشر جامعه به حساب می آیند و همواره هر طرحی که برای این قشر به اجرا در می آید با شکست مواجه خواهد شد.

این روزنامه نگار ادامه داد: خبرنگاران مظلوم ترین قشر جامعه به حساب می آیند و همواره هر طرحی که برای این قشر به اجرا در می آید با شکست مواجه خواهد شد.

یکی دیگر از خبرنگاران که تمایل ندارد نامش در این گزارش درج شود، گفت: متاسفانه مجوز طرح ترافیک که ویژه خبرنگاران است در اختیار مدیران رسانه ها قرار می گیرد و این موضوع تنها مختص رسانه های کوچک نیست بلکه رسانه های بزرگ کشور نیز شامل می شود، به عبارتی حق خبرنگاران در رسانه های خودشان نیز خورده می شود.

وی اظهار داشت: در کلانشهری مانند تهران هزاران نفر در حوزه خبرنگاری فعالیت دارند که اگر در نظر بگیریم تنها یک هزار نفر مجوز تردد از مسیر ویژه اتوبوس در تهران تردد داشته باشند و سایر خودروها مانند آتش نشانی، اورژانس، راهور، نیروی انتظامی، اتوبوس ها و سایر خودروهای اشخاص سیاسی و امنیتی نیز از این مسیر تردد داشته باشند دیگر این مسیر را خط ویژه نمی توان نامگذاری کرد.

یقینا اگر خبرنگاران واقعی و مورد تایید معاونت مطبوعاتی و لزوما خبرنگارانی که به این امکان نیاز دارند؛ شناسایی شوند و از این امکان بهره مند شوند به حضور به موقع در وقایع و رویداد ها کمک خواهد کرد، ضرورتی که پیش از این به دلیل ترافیک باعث میشد خبرنگاران از حضور در محل رویدادها شانی خالی کنند و عملا بسیاری از دستاورد ها و توفیقات و یا مشکلات و ضعف ها منتشر نمیشود‌ و عملا باعث شده غیر حرفه ای ها خبر را تنظیم و برای رسانه ها خودشان ارسال کنند تا منتشر شود.

چه افرادی می توانند از خط ویژه تردد کنند؟

افرادی که مسئولیت خاصی دارند مانند؛ خودروهای امدادی و پلیس اجازه تردد از خط ویژه دارند.

بهمن ماه سال گذشته سردار حسین اشتری فرمانده ناجا درباره افرادی که اجازه تردد از خط ویژه دارند، توضیحاتی داد.

او درباره افرادی که اجازه تردد از خط ویژه دارند، اظهار کرد: افرادی که کار ضروری دارند و باید با سرعت بیشتری به محل برسند، می‌توانند از خط ویژه تردد کنند.

وی بیان کرد: افرادی که مسئولیت خاصی دارند مانند؛ خودروهای امدادی و پلیس اجازه تردد از خط ویژه دارند.

سردار اشتری تصریح کرد: افرادی که برگه تردد از خط ویژه را دارند می‌توانند عبور کنند، قانون مشخص نکرده است دقیقا چه افرادی اجازه تردد از خط ویژه را دارند به همین دلیل بستگی به نوع کار اشخاص و ضرورت کارشان دارد، تا بتوانند از مسیر خط ویژه استفاده کنند.

به نظر می رسد در صورت رفع چالش های این طرح که قطعا امکان پذیر است تردد خبرنگاران واقعی از خط ویژه به حضور به موقع و همیشگی خبرنگاران در محل رویداد ها کمک قابل توجهی کند و عملا باعث ارتقا جایگاه اطلاع رسانی به موقع شود.

گزارشی از: محمد خادمی

377606