آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با پرسون:

تازه به دوران رسیده‌ها و نوکیسه‌ها جشن کریسمس برگزار می کنند/ سطح نشاط در جامعه پایین است

یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد در دو یا سه دهه آینده کودکان کریسمس را جشن مخصوص ایرانی‌ها قلمداد کنند و کم کم نوروز را فراموش می‌کنند.
تصویر تازه به دوران رسیده‌ها و نوکیسه‌ها جشن کریسمس برگزار می کنند/ سطح نشاط در جامعه پایین است

دکتر مجید ابهری آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص برگزاری مراسم کریسمس توسط ایرانیان مسلمان بیان کرد: دولت مقصر اصلی این ناهنجاری فرهنگی است. بزرگداشت آیین‌های مختلف، جشنها و اعیاد در تمام جوامع و فرهنگ‌ها اجرا می‌شود و در کشور ما نیز مراسم نوروز و جشن‌های دینی و ملی برگزار می‌شود. اما در چندسال اخیر به علت کم‌کاری نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها ارتباط مردم کشور با جشن‌های بیگانگان و اعیاد آنها پررنگتر و وسیع تر از مراسم‌ و جشن‌های خودمان شده است.

ابهری ادامه داد: در حال حاضر ایرانیان ولنتاین را به عنوان روز دوستی قبول دارند و هالووین و اکنون کریسمس را جشن می‌گیرند. برخی از تازه به دوران رسیده‌ها و نوکیسه‌ها این جشن‌ها را برگزار می‌کنند و با خرید کاج و تزئین آن در خانه و مغازه خود تلاش می‌کنند از کاروان دیگران عقب نمانند.

وی تصریح کرد: علت اساسی این حرکت از نظر رفتارشناسی به دو دلیل است. دلیل اول تلاش کم و کمرنگ بودن تلاش سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در بزرگداشت مراسم مختلف دینی و ایرانی است.

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در ادامه به دلیل دوم اشاره کرد و افزود: در رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای آنچنان کریسمس و اعیاد دیگر بیگانه را برگزار می‌کنند که گویی با این فرهنگ بزرگ شده و رشد کردند. همچنین بعضی از افراد برای عقب نماندن از قافله غرب‌زده‌ها این اعیاد را به یکدیگر تبریک گفته و در فضای مجازی اقدام به بزرگداشت آن می‌کنند. البته کریسمس را باید به هموطنان غیر مسلمان تبریک گفت اما نه به صورتی که ما این جشن‌ها را برگزار کنیم که گویی این جشنها متعلق به ما است.

ابهری مطرح کرد: متاسفانه برخی از هموطنان برای برگزاری مراسم کریسمس و هالوین به کشورهای همسایه می‌روند و عکس و فیلم های خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. علت این عمل پایین بودن سطح نشاط در جامعه و کمرنگ بودن نهادهای فرهنگی در تبلیغ بزرگداشت فرهنگ اصیل ایرانی است.

وی ادامه داد: چرا جوانان ما باید مراسم کریسمس را برگزار کنند و از نوروز غفلت کنند؟ این سوال را باید مسئولین پاسخ دهند. در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر نیز نوروز را برگزار می کنند. تا این بحران بیشتر نشده است، باید سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی نسبت به معرفی جشن‌های ایرانی به جوانان و نوجوانان اقدام نماید. با این روش که حرکت کنیم به نظر می‌رسد در دو یا سه دهه آینده کودکان ما کریسمس را جشن مخصوص ایرانی‌ها قلمداد کنند و کم کم نوروز را فراموش می‌کنند.

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در پایان یادآور شد: بسیاری از مراسم‌هایی که امروزه توسط غیرمسلمانان و غیر ایرانیان برگزار می‌شود، مانند تزیین کاج در مراسم کریسمس، ریشه در فرهنگ ایران باستان دارد. بر اساس شواهد در دیوارهای تخت جمشید نیز درختهای کاج در عید ویژه ایرانیان تزئین می‌گشت و ایرانیان در مقابل این درختان دعا می‌کردند و برای همه هموطنان و اقوام خودشان سلامتی بهروزی و برکت آرزو می‌کردند.

378422