قرایی مقدم در گفت و گو با پرسون:

یلدای فاطمی، تضاد فرهنگی ایجاد می‌کند؟

یلدا به‌ صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت، که به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
تصویر یلدای فاطمی، تضاد فرهنگی ایجاد می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌ شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکشند. مردم دوران باستان و اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

حال یلدا امسال مصادف با ایام فاطمیه شده است. اگر به ایستگاه مترو امام خمینی تهران گذرتان افتاد به طور حتم متوجه دکوراسیون یلدا فاطمی گشته اید.
جشن و عزاداری با یکدیگر در تضاد هستند. اما مسئولین سعی بر این موضوع دارند که جشن اصیل ایرانی را با ایام عزاداری ادغام کنند.

در این راستا خبرنگار پرسون گفت و گویی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس داشته تا این امر را بررسی کند.

قرایی مقدم بیان کرد: به دلیل اینکه نظام اجتماعی کشور اسلامی است، در واقع عده‌ای از مسئولین تندرو کشورهنوز در مرحله سنتی به سر میبرند و در تلاش هستند سنت‌ها و اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی پایدار بماند از طرفی به اصطلاح میراث فرهنگی و سنت های فرهنگ ملی ما در کنار مراسم دینی قرار دارد.

وی مطرح کرد: اگر قرار باشد این دو موضوع در مقابل هم قرار گیرد نوعی تضاد فرهنگی ایجاد می شود. بنابر این مراسمات ملی و دینی کشور باید جداگانه حفظ و برگزاری شوند.

این جامعه شناس ادامه داد: با توجه به آن که حاکمیت ما اسلامی است، دولتمردان کوشش می کنند تمامی جشن‌ها رنگ و بوی دینی داشته باشد تا ارزش های ملی و دینی هم زمان حفظ شود. اما در واقعیت جشن اصیل و باستانی یلدا قدمتش بیش از زمان حضرت فاطمه (س) است.

قرایی مقدم گفت: جشن یلدا در سنت ایرانیام در طی 3 روز در دی ماه برگزار می‌شود. باید بکوشیم مراسم‌های ملی و باستانی را ارج نهیم و تداخل فرهنگی ایجاد نکنیم.

376702