به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی نوروزی " مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه" معتقد است که توسعه بیمههای زندگی بهترین مسیر برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران است که جزئیات بیشتر آن را در گفتوگو با وی میخوانید:
برای افزایش سهم بیمههای عمر در پرتفوی صنعت بیمه مدتها است که دارد تلاش میشود، چه باید کرد که این سهم همانند کشورهای پیشرفته که حدود 50 درصد است ، در ایران نیز به این رقم برسد؟
شاید بهترین مسیر برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشورمان ، توسعه بیمههای زندگی باشد، خوشبختانه صنعت بیمه توجه خوبی به این موضوع داشته است و بیمه زندگی خاورمیانه به عنوان اولین شرکت تخصصی در حوزه بیمههای زندگی وارد عمل شد و این شرکت محصولات خوبی را طراحی کرد، به ویژه با ورود محصول مستمری یا بازنشستگی تکمیلی که این شرکت طراحی کرد به نظر میرسید که توانست تاحدودی اقبال مردم و شبکه فروش را در پیش داشته باشد و خوشبختانه ما با یک رشد تصاعدی در دو سه ساله اخیر مواجه شدیم که نشان میدهد اگر مردم محصولات خوبی متناسب با نیازهایشان طراحی شود علاقهمند هستند و بیمههای زندگی را جزء سبد خانواده خودشان قرار میدهند که با توجه به سیاستهای بیمه مرکزی در مورد افزایش بیمههای زندگی که بیمه باران نیز وارد صنعت شد و دو شرکت جدید با عناوین بیمه کاریزما و همرز هم به صورت تخصصی در این حوزه وارد صنعت خواهند شد، به نظر میرسد که بیمههای زندگی فضای بکری در کشور دارند که شرکتها میتوانند با ارایه محصولات جدید که متناسب با نیازهای مردم است بدون این که وارد کیک بیمهای یکدیگر شوند، توسعه بیمههای زندگی را داشته باشند که منجر به افزایش ضریب نفوذ شود
محصول مستمری یا بازنشستگی تکمیلی بیمه خاورمیانه چه خصوصیاتی دارد؟
این محصول بر پایه بیمههای عمر و سرمایهگذاری است ولی با این نگاه که بیمهگذاران پس از پرداخت 10 یا 15 یا 20 ساله حق بیمه بتوانند تا پایان عمرشان مستمری یا بازنشستگی تکمیلی دریافت کنند، ما اعتقاد داریم که بیمههای بازنشستگی پایه مثل تامین اجتماعی و خدمات درمانی مورد نیاز مردم است ولی وقتی افراد بازنشسته میشوند هزینههایشان افزایش و درآمدهایشان کاهش مییابد ، بنابراین معتقدیم که مردم از همین الان باید به فکر بازنشستگیشان باشند و با این حق بیمههایی که پرداخت میکنند میتوانند بعد از مدت زمان مذکور دریافت مستمری تا پایان عمرشان داشته باشند.
یک نکته اینجا جای سوال است که بیمهها نباید طوری عمل کنند که در ایفای تعهداتشان بمانند و دچار مشکل شوند و در رقابت با یکدیگر قیمتها را واقعی جلوه بدهند نه به گونه ای که بعدا دچار چالش مالی شوند که این مسأله در بیمههای عمر خیلی محتمل است چون برخی از تعهداتشان خیلی زیاد است مانند این که میفرمایید میخواهید شرایطی ایجاد کنید که فرد تا پایان عمر مستمری دریافت کند، برای این که این چالش حل شود چه تدابیری درنظر دارید؟
واقعیت این است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر ، نظارتهای خوبی دارد که میتواند از هرگونه انحراف جلوگیری کند، بحث دیگر توانگری مالی شرکتهای بیمه است که کمک میکند به این که شرکتهای بیمه با یک توانگری خوب بتوانند پاسخگوی تعهداتشان باشند، نکته بعدی این است که شرکتهای تخصصی به دلیل این که تمامی منابعشان در حوزه بیمههای زندگی سرمایهگذاری میشود به نظر میرسد که میتوانند خدمات بهتری را برای مردم ایجاد کنند مخصوصا در بیمههای زندگی ، طبیعتا باید بحث محاسبات و مسایل اکچوئری کاملا دقیق رعایت شود و شرکتها بر اساس آمار و اطلاعات نادرست سعی نکنند که صرفا بیمه نامه ارایه کنند و بخواهند فروش شان را بالا ببرند و باید یک محیط شفاف را ایجاد کنند که مردم با ارایه اطلاعاتی که توسط کدال بارگذاری میشود وضعیت توانگری و سرمایهگذاری شرکتهای بیمه را مطالعه کنند و بر آن اساس محصول و شرکت مورد نیاز خودشان را انتخاب و دائماً رصد کنند چون درسالیان متمادی ما دچار افت و خیزهایی خواهیم بود و این میطلبد که مردم دائماً محصولاتی که تهیه میکنند را رصد کنند که اطمینان خاطر داشته باشند و البته رصد دقیق نهاد ناظر بر ایفای تعهدات شرکتهای بیمه نیز مهم است.
از آن سوی ماجرا این بحث نیز مطرح است که برخی شرکتهای بیمه ممکن است به دلیل مسأله تورم، آن حقی که باید به مشتریان بپردازند را نپردازند، چون شرکتها امکان سرمایهگذاری حق بیمه پرداختی مشتری را دارند ولی مسأله تورم موجب کاهش ارزش پول مشتری می شود و ممکن است مشتری هنگام سررسید تعهداتش به حق بایستهاش نرسد؛ چه تدابیری را درنظر دارید که این اتفاق نیفتد؟
تورم معضلی است که کشور ما با آن مواجه است و شرکتهای بیمه به دلیل تشکیل سبد سرمایهگذاری بر اساس آیین نامه های بیمه مرکزی یک مجموعه سرمایهگذاریهایی را انجام میدهند که یک خروجی مناسب را برای بیمهگذاران و سرمایهگذاران ایجاد کنند به عبارتی بخشی از منابع در بانک، بخشی دیگر در بورس، در ملک و سایر بخشها میرود و این سبد بیمهای اطمینان خاطر نسبی را ایجاد میکند ولو این که برخی وقتها کمتر از تورم یا برخی وقتها در راستای تورم یا بیشتر باشد و باید توجه کنیم که مردم بخشی از درآمدشان را وارد این محصولات بیمههای زندگی میکنند و پولهای خرد آنها جمع میشود، لزوما هم نباید توقع بیش از حدی از سرمایهگذاری در این بخش داشت.
با توجه به مسأله کرونا و تحریم اقتصادی، بیمههای عمر توانسته اند در کشور رشد داشته باشند؟
نمایندگان بیمههای زندگی مخصوصا در حوزه بیمههای انفرادی نقشی کلیدی در توسعه و ترویج آنها دارند چون وقتی در بیمههای زندگی مثلا محصول مستمری را ارایه می دهید، متناسب با شرایط همان فرد تهیه میشود؛ ازجمله شرایط مالی ، پزشکی و سن و غیره ، واقعیت این است که دراین دوره یکی از مهمترین عواملی که در پیشبرد اهداف مدنظرمان بود اتکا به زیرساختهای فناوری اطلاعات بود که نمایندگان ما با تلفن های همراه می توانند از ثبت پیشنهاد تا صدور بیمه نامه را الکترونیکی انجام دهند و این در دوره کرونا خیلی کمک کرد.
آیا افراد می توانند میزان اندوخته و اطلاعات مالیشان را ببینند؟
بله ما یک پرتال بیمهگذاران را ایجاد کردهایم که با ورود به آن از طریق یوز و پسورد میتوانند وضعیت اندوخته خودشان و حتی جزئیات این که حق بیمه پرداختیشان چقدر بابت چه پوششی کم شده است را ببینند. این امکانات کمک میکند که توسعه بیمههای زندگی را افزایش دهیم.
آیا آماری هم از وضعیت سهم بیمههای عمر در کل پرتفوی صنعت و شرکت بیمه خاورمیانه دارید؟
این سهم الان در صنعت بیمه کشورمان حدود 15 درصد است که درکشورهای توسعه یافته این عدد حدود 40 تا 50 درصد برای بیمههای زندگی است. اما در بیمه خاورمیانه سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان فروش بیمه نامه داشتیم که امسال هدفگذاری 400 میلیارد تومان فروش را داریم که تا کنون (هشت ماهه سال) 260 میلیارد را محقق کردهایم که امیدواریم تا پایان سال از پیشبینی بودجهمان نیز بیشتر شود