به گزارش سایت خبری پرسون، حسن شربتدار افزود: در نهصد و نود چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که در هفدهم خرداد امسال به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به تایید و تصویب نهایی این شورا رسید.
وی ادامه داد: ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهرهمندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی مراکز اختلال یادگیری، وجود دارد.
شربتدار افزود: معلمان و مربیان از گذشته در قالب مشاوره کارکنان و رابطان هستههای مشاوره در مدارس از جایگاه ویژهای برای ایجاد جو عاطفی - روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسائل و رفع مشکلات و اختلالات روانشناختی و تحصیلی –شغلی، آموزش مهارتهای زندگی، توانمندسازی دانش آموزان، اولیاء و کارکنان برخوردار بودهاند.
وی اضافه کرد: با توجه به تصریح خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دوره های تحصیلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین تاکید مبانی نظری سند تحول بنیادین در سازماندهی فرایند یاددهی - یادگیری با نگاه مشاورهای، ضروری است ساز و کارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدرسه و اولیاء دانشآموزان در حیطههای رشد شخصیتی و سازگاری، آموزش مهارتهای زندگی، نظارت بر فرآیندهای یادگیری و طرحریزی مسیر زندگی تحصیلی - شغلی فراهم شود.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: معلمان و کارکنان مدرسه نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرایندهایی از جمله آموزش مهارتهای زندگی، توانمندسازی روانی اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی ها و مشکلات و انجام مداخلات مختصر به ویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی ایفای نقش کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، وی ادامه داد: بر همین اساس نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به استناد راهکارهای 7-3، 3-21 و 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاستهای یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهرهمندی دانشآموزان، اولیاء، کارکنان و معلمان مدرسه در همه دورههای تحصیلی و نقشآفرینان درون و برونسازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب رسید.
منبع: ایسنا