فراخوان کرونا به گود مبارزه

گروهی از مدارس کشور از شنبه هفته جاری بازگشایی شده‌اند و دانش‌آموزان بعد از حدود دو سال می‌توانند همانند سابق قدم در حیاط مدارس بگذارند اما از سوی دیگر، تعداد شهرهای قرمز کرونایی هم افزایش یافته و علائم نگران‌کننده دیگری هم درباره رشد شهرهای قرمز در استان‌های مختلف مشاهده شده است. این تناقض موجب می‌شود تا نگرانی‌ها از بابت بازگشایی مدارس، لغو دورکاری کارمندان و نیز عادی‌انگاری ازسوی مردم خطرناک باشد. این در شرایطی است که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی چون استفاده از ماسک به 49درصد رسیده است.
تصویر فراخوان کرونا به گود مبارزه

به گزارش سایت خبری پرسون، تشدید وضعیت خطرناک کرونایی رابطه مستقیمی با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نیز استقبال نکردن از واکسیناسیون دارد. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت نیز درباره روند افزایشی و نگران‌کننده کرونا در برخی استان‌ها ابراز نگرانی کرده است.

دکتر علی شریفی‌زارچی با تاکید بر لزوم مدیریت به‌موقع شرایط تاکید کرد و گفت: اکنون بر سر دوراهی قرار داریم و اگر به‌موقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر کرده و نکات را رعایت کنند، وضعیت خطرناک نخواهد شد. وی در ادامه سخنان خود با مروری بر فراز و فرود کرونا در کشور اظهار داشت: از اسفند سال٩٨ تاکنون پنج موج بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و در هر موج تعداد مبتلایان افزایش یافته و بعد از مدتی به قله موج می‌رسیم و سپس روند کاهشی آغاز می‌شود.

الان اگر به سراسر کشور نگاه کنیم پنج موج به‌وضوح مشخص است و موج اول تا سوم کوچک‌تر بودند. در دی، بهمن و اسفند99 اندکی شرایط کشور آرام بود و در همه استان‌ها به‌جز خوزستان وضعیت آرامی داشتیم تا اینکه به نوروز رسیدیم و روند کل کشور افزایشی شد و خیز چهارم و پنجم رخ داد. اکنون روند بیماری در اکثر استان‌ها نزولی است ولی سیستان‌وبلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در دوهفته اخیر روند افزایشی نگران‌کننده‌ای دارند. او در ادامه تاکید کرد: در آبان‌ماه در برخی شهرها روند کرونا افزایشی شد و برخی شهرها وضعیت‌شان قرمز شده است.

نگرانی از بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس یکی از مواردی بوده که در هفته‌های اخیر موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. اما حالا طرف مخالفان در حال تقویت شدن است؛ چه آنکه تعداد شهرهای قرمز رو به افزایش است. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت دراین‌باره گفته است: اکنون اصلا نمی‌توانم تصور کنم که در شهرهای قرمز مدارس باز شوند و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در کشور شد چون شاید خطری دانش‌آموزان را تهدید نکند اما خانواده آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند.

شریفی‌زارچی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که سه موج اول را گذراندیم سویه کرونا تغییر کرد، افزود: از متخصصان ژنتیک و عفونی درخواست داریم که این ویروس را در ناحیه قرمز سمنان، یزد و زابل رصد و پایش کنند تا بیماری تحت‌کنترل قرار گیرد و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها کم باشد. نباید منتظر بمانیم بلکه با کنترل به‌موقع می‌توانیم دامنه موج را کنترل کنیم. او با اشاره به اینکه روند کلی بیماری در کشور نزولی است، تصریح کرد: «در مردادماه در اوج کرونا تعداد شهرهای قرمز به ۳۵۹شهر رسیده بود که در ۱۷مهر تا هفت شهر قرمز هم کاهش داشت اما الان مجددا به ۳۳شهر قرمز رسیدیم.» وزارت بهداشت گزارش داده است که درحال‌حاضر ۳۳شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

بیشترین استقبال از واکسن

این مقام مسوول در وزارت بهداشت که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره آمار واکسیناسیون در کشور نیز افزود: درصد واکسیناسیون را براساس شاخص‌های مختلفی می‌سنجند. استان گیلان بالاترین میزان واکسیناسیون هر دو نوبت را دارد و کمترین میزان واکسیناسیون را در سیستان‌وبلوچستان داریم؛ البته در آغاز موج پنجم این استان با کار جهادی، واکسیناسیون خوب پیش رفت اما الان که به جوانان و نوجوانان رسیده میزان واکسیناسیون کاهش یافته است.
شریفی‌زارچی درباره مقدار ایمنی واکسن هم به نکته مهمی اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ‌کسی ادعا نکرده است که واکسن جان شما را ۱۰۰درصد نجات می‌دهد اما می‌تواند تا درصد بالایی جان ما را حفظ کند. در خیز پنجم کرونا که روند واکسیناسیون افزایش یافت، کنترل بیماری بهتر اتفاق افتاد و میزان مرگ‌ومیر و بستری افراد به‌ویژه گروه سنی بالای ۷۰سال کاهش یافت که این موضوع بهترین شاهد اثرگذاری واکسن است. اکنون نیز واکسیناسیون دوز سوم برای افراد بالای ۶۰سال می‌تواند به افزایش ایمنی‌زایی بدن این گروه سنی کمک کند.

منبع: صبح نو

369754