بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه در بلاتکلیفی!

در سوم شهریورماه بود که حسین باغگلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش‌وپرورش، نتوانست از مجلس رای‌اعتماد بگیرد و رئیس‌جمهور از روز چهارم شهریور‌ماه علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و تا امروز هنوز گزینه اصلی این وزارت برای رای‌اعتماد به مجلس معرفی نشده است.
تصویر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه در بلاتکلیفی!

به گزارش پرسون، حسین معافی فعال فرهنگی نوشت: با توجه به اصل 135 قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارد، حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید که تا الان نزدیک به دو ماه از این فرصت به پایان رسیده و خبری از معرفی وزیر به مجلس نیست. این روزها، جامعه پانزده میلیونی دانش‌آموزان و نیز جامعه معلمان، در برزخند.

آنان در انتظارند تا ببینند دولت، چطور و چگونه می‌خواهد مشکلات آموزش‌وپرورش را حل کند؟ آیا دولت سیزدهم با انتخاب یک وزیر جوان، شجاع و تحولگرا می‌تواند دغدغه‌های این قشر عظیم جامعه را کاهش دهد؟ آیا دولت سیزدهم به شعارهای انتخاباتی خود که بهبود آموزش کشور و اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان بود، جامه‌عمل می‌پوشاند؟ رویکرد دولت سیزدهم و آنچه که این روزها بر سر آموزش‌وپرورش می‌رود، متاسفانه چشم‌انداز ناامید‌کننده‌ای را پیش‌روی گذاشته است.

بلاتکلیفی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه دولت در این شرایط حساس بازگشایی حضوری مدارس و آموزش‌های ترکیبی(حضوری + غیرحضوری) آسیب‌های زیادی را به فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان وارد می‌کند.

خبرهای ضدونقیض درباره بازگشایی حضوری مدارس در آبان‌ماه، بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس، کسری بودجه و کمبود نیروی انسانی، عدم واکسیناسیون صددرصدی دانش‌آموزان و معلمان، نامناسب بودن محتوای دروس برای آموزش‌های مجازی، عدم آموزش معلمان در تدریس‌های غیرحضوری، آشنا نبودن خانواده‌ها با وظایف خود در دوران کرونا و آموزش‌های مجازی، مشکلات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل، کاهش انگیزه معلمان، به کارگیری معلمان غیرتخصصی در پایه‌ها و رشته‌هایی که ارتباطی با رشته‌ تحصیلی و تجربه آنها ندارد، فضای آموزشی فرسوده در مناطق محروم و روستایی، عدم رضایت از بیمه تکمیلی فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس برای رعایت موارد بهداشتی و مشکل آنها برای پرداخت هزینه‌های آب،‌ برق‌ و گاز، تنها بخشی از مشکلات آموزش‌وپرورش است.

به‌رغم این مشکلات فراوان، باید منتظر ماند و دید که چه بر آموزش‌وپرورش کشور می‌آید و چه کسی سکاندار بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه دولت، خواهد شد؟ اکنون که بعد از سال‌ها لایحه رتبه‌بندی معلمان قرار است که با رای‌اکثریت نمایندگان در هفته جاری در مجلس به صورت اولویت بررسی شود، بی‌شک وزیر قوی، توانمند و شجاع با فرماندهی و رهبری خود می‌تواند به اجرای کامل این لایحه کمک کند و با ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی در بهتر اجرا شدن این طرح، بسیاری از چالش‌ها در آموزش‌وپرورش را برای همیشه پایان دهد.

مدیریت وزارتخانه آموزش‌وپرورش در شنیدن صدایی واحد برای بازگشایی حضوری مدارس، امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد. با نزدیک شدن آبان‌ماه هنوز هیچ‌کس به طور قطعی نمی‌داند که مدارس پرجمعیت در آبان‌ماه حضوری برگزار می‌شوند یا خیر. مسئولان وزارتخانه اعلام می‌کنند که مدارس حضوری می‌شوند حتی اگر همه دانش‌آموزان واکسینه نشده باشند، ولی مسئولان وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون آموزش مجلس، حضوری بودن مدارس را به مجوز ستاد ملی کرونا مشروط می‌کنند. این خبرهای ضدونقیض؛ معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار بلاتکلیفی و سردرگمی کرده و مدیران مدارس نیز با توجه به شرایط خاص هر مدرسه، خواستار صدور مجوز بازگشایی حضوری توسط شورای مدرسه هستند.

امید است در این شرایط نابسامان آموزش‌وپرورش، انتخاب و معرفی وزیری جوان و خلاق، توانمند و شجاع، متعهد و تحولگرا سکان وزارتخانه بزرگ و مهم دولت را به دست گیرد و این ناخدای باخدا کشتی طوفان‌زده و سرگردان آموزش‌و روش را پس از صید صدف‌های مروارید‌ساز به ساحل امن و آرامش برساند چراکه در ساحل، افراد زیادی منتظر پهلو گرفتن این کشتی هستند تا آموزش کشور در مسیری درست و با مدیرانی جوان و دلسوز به سوی هدف‌های متعالی حرکت کند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

366772