مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته اول مهر ماه:

از انتقادها به ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا جنجال در سازمان بورس و حذف مصرف گوشت

کشف ماینر در زیرزمین سازمان بورس تهران با انتقادات گسترده و استعفای رئیس آن مواجه شده است.
تصویر از انتقادها به ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا جنجال در سازمان بورس و حذف مصرف گوشت

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته اول مهر ماه علاوه بر انتشار اخبار جدید در حوزه اقتصادی، موضوعات قدیمی‌‌تر نیز در حال نقد و بررسی است. برای نمونه مخالفان و موافقان ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال که وعده دولت و همچنین قانون جهش تولید مسکن مجلس است؛ در حال بحث پیرامون این موضوع و ارزیابی آن به شکل‌های مختلف هستند.

همچنین بعد از بازگشت مجدد طرح واردات محدود خودرو به مجلس توسط شورای نگهبان برای اصلاح برخی موارد؛ همچنان آثار مثبت و منفی این طرح در حال بررسی است. افزایش قیمت ارز و تشدید قاچاق مواردی است که مخالفان این طرح راجع به آن می‌گویند. موافقان نیز از کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در کشور خبر می‌دهند.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای

در پی نامه جمعی از تولید کنندگان لوازم خانگی به رهبر انقلاب و درخواست مبنی بر جلوگیری از واردات محصولات خانگی کره‌ای، رهبر انقلاب طی دستوری به رئیس جمهور خواستار سد نمودن واردات شدند. این موضوع توسط اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور به وزرای اقتصاد و صمت ابلاغ شده است و همچنین گمرک نیز بخشنامه مربوط به آن را ابلاغ کرده است.

لوازم خانگی کره‌ای که شامل محصولات ال جی و سامسونگ است از پرطرفدارترین کالاها در این دسته برای خانواده‌های ایرانی بود. اکنون ممنوعیت این واردات باعث انتقاداتی شده است؛ دیگر بازار رقابتی برای صنعتگر ایرانی برای افزایش کیفیت محصول‌اش وجود ندارد و از طرف دیگر مردم در یک بازار انحصارگرایانه از حق انتخاب آزادانه برای انتخاب محصول مورد نظر خود محروم می‌شوند و آنچه مسلم است افزایش کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار است.

جنجال کشف ماینر در سازمان بورس تهران

از قبل نیز شایعاتی در خصوص استخراج رمزارزها در امکان دولتی مطرح بود و اکنون این موضوع با این خبر که چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس توسط حراست آن کشف شده است، به نوعی تائید می‌شود. این موضوع با واکنش‌های گسترده ای مواجه و سبب استعفای علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران و جایگزینی محمود گودرزی شد.

صحرایی راجع به استعفای خود گفته است که "برای ایجاد فرصت برای تحقیقات بیشتر در مورد بحث استخراج رمز ارز در بورس تهران و در راستای قوام بازار سرمایه استعفای خود را به هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران تقدیم کردم."

مصرف سرانه گوشت در کشور نصف شد

افزایش قیمت محصولات لبنی، پروتئینی در چند ماه گذشه به حدی بوده که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید "مصرف سرانه گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به ۶ کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است."

وضعیت قیمت سایر محصولات نیز تعریفی ندارد؛ هر شانه تخم‌مرغ به 55 تا 60 هزار تومان رسیده و افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌های دامی عامل گرانی معرفی می‌شود.

سرنوشت بلیت‌های هوایی نجومی اربعین

حواشی مربوط به سفر اربعین تمامی ندارد. موضوع عدم ارائه و یا فروش بلیت با قیمت‌های نجومی که از ابتدای آغاز سفر زائران مطرح بود و اکنون دو دفتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل عدم توجه به توصیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری و گرانفروشی در بلیت پروازهای اربعین به مدت سه ماه تعلیق شدند.

همچنین مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی از سمت خود استعفا کرد. وی به دلیل مشکلاتی که در یک دهه اخیر و همچنین حواشی چند روز گذشته بابت سفر زائران اربعین خواستار پایان مسئولیت‌اش در این سمت شده است.

افزایش 30 درصدی قیمت خانه و 42 درصدی اجاره بها

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در شهریور امسال را اعلام کرد که بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طی شهریور امسال ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان اعلام شده که نسبت به مرداد امسال رشد ۲.۴ درصدی و نسبت به شهریور سال گذشته افزایش ۳۰.۵ درصدی داشته است.

تحولات بازار مسکن در شهریور امسال نشان دهنده رشد ۴۲.۸ درصدی اجاره بها در تهران نسبت به شهریور سال گذشته و ۴۵.۷ درصدی افزایش اجاره بها در کل کشور است.

همچنین طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، مهلت زمان ثبت نام ودیعه مسکن تا پایان آذرماه تمدید شده است. البته اختصاص این وام به مستأجران نیز با سخت گیری‌هایی همراه شده و باعث دلسردی آنان نسبت به دریافت آن شده است.

بانک مرکزی موظف به بازگرداندن منابع ارزی به کشور شد

رییس جمهوری با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار و انجام اقدامات پیشگیرانه از نوسانات ارزی، بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن ساز و کارهای بانکی و اقتصادی، ارزهای موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.

گفتنی است این روزها نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته و وارد کانال 28 هزار تومان شده است.

تورم خط قرمز دولت است

رئیس جمهور تورم را خط قرمز دولت دانسته و گفته است که مهار تورم مسأله مهم و اولویت دولت است و دستگاه های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.
صحبت‌های رئیس جمهور در شرایطی است که تورم در پایان تابستان از پیش‌بینی‌های اعلام شده نیز گذشته و به 45 درصد رسیده است. روند صعودی قیمت‌ها ادامه دارد و دولت تا به کنون موفق به کنترل آن نشده است.

362935

مطالب مرتبط