حق‌شناس در گفت‌وگو با پرسون:

زمان اتخاذ تصمیمات دردناک در اقتصاد ایران فرا رسیده است

یک اقتصاددان با بیان این که دولت سیزدهم از حمایت شدید داخلی برخوردار و با محدودیت‌های خارجی نیز مواجه است؛ گفت: مسیری و راهبردی که دولت برای رفع مشکلات اقتصادی اتخاذ می‌کند؛ بسیار با اهمیت و سخت است.
تصویر زمان اتخاذ تصمیمات دردناک در اقتصاد ایران فرا رسیده است

هادی حق‌شناس، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: افراد مختلفی در تیم اقتصادی دولت وجود دارند و ممکن است تعداد کم و یا زیاد شود. اما در تمام دولت‌ها اهداف مشخص اقتصادی مانند کاهش تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی و حرکت نقدینگی به سمت تولید و افزایش بهره‌‌وری مطرح بوده است.

حق‌شناس تصریح کرد: مسئله اصلی در یک تیم فرماندهی است. یک شخص باید در تیم اقتصادی دولت حرف اول و آخر را بیان کند و موضوع بعدی در نظرگرفتن زمان است. تردیدی در نوع تیم وجود ندارد؛ اما این که از چه مسیری حرکت کنند؛ اهمیت دارد. برای مثال اگر زمان مهم نیست، می‌توان پیاده رفت و اگر زمان با ارزش است از یک وسیله مانند خودرو باید بهره گرفت.

وی بیان کرد: دولت‌ها گاهی منابع خارجی و داخلی را کنار یکدیگر در اختیار دارند. گاهی سرمایه وجود دارد گاهی نیز مشکل جذب سرمایه است. اهداف اقتصادی و آرزوهای هر دولتی مشخص است. اما تصمیم گیری در خصوص ابزار و مدل و روش رسیدن به این اهداف بسیار سخت است. زیرا اگر راحت بود؛ تمام دولت‌ها به آن می‌رسیدند.

این اقتصاددان در خصوص دشواری انتخاب و تصمیم توسط دولت، افزود: برای نمونه گفته می‌شود که هزینه‌های جاری دولت بالا و هزینه‌های عمرانی پایین است. اگر دولت از حقوق کارکنان خود برای اختصاص به بودجه عمرانی بکاهد؛ باعث اعتراض کارکنان‌اش می‌شود، همین طور دستکاری در سایر بخش‌ها نیز باعث اعتراض می‌شود؛ بنابراین همین جا است که دولت باید تصمیمات سخت و طاقت‌فرسا اتخاذ کند. در همین موضوعات است که تیم دولت باید هماهنگ و حامی باشد. ما به نقطه‌ای در اقتصاد ایران رسیدیم که نیاز به تصمیمات دردناک داریم. آیا در ایران شخصی وجود دارد که مسئولیت چنین تصمیماتی را بپذیرد. بنابراین راهبرد اقتصادی دولت و این که برای اجرا چقدر حاضر هستند هزینه صرف کنند؛ موضوع مهمی است و کاهش و یا افزایش تعداد افراد در تیم اقتصادی اهمیت ندارد.

حق‌شناس ادامه داد: رئیس جمهور جدید یک نقطه قوت بزرگ دارد و آن این است که امروز تمام افراد پای کار هستند. در 40 سال گذشته اجماعی این‌گونه برای حمایت از دولت شکل نگرفته بود؛ بنابراین این موضوع یک سرمایه بزرگ برای دولت است.

وی گفت: البته دولت سیزدهم با یک تهدید خارجی مواجه است و آن نیز کاهش صادرات و واردات، عدم مبادله راحت پول و تحریم‌های ظالمانه است.

این اقتصاددان در پایان گفت: دولت با محدودیت شدید از خارج و حمایت شدید از داخل مواجه است و اکنون اتفاقات بعدی در گرو تصمیمات آن است.

338367