رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

کره‌ای‌ها ثابت کردند شریک مطمئنی برای ایران نیستند/ ممنوعیت واردات باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد

ممنوعیت واردات باید به صورت جدی در دستور کار دولتمردان قرار گیرد به‌خصوص بحثی که اخیراً با کشور کره داشتیم. کره‌ای‌ها ثابت کردند که شریک مطمئنی برای مواقعی که به آن‌ها نیاز داریم، نیستند.
تصویر کره‌ای‌ها ثابت کردند شریک مطمئنی برای ایران نیستند/ ممنوعیت واردات باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد

شهباز حسن‌پور نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص قابلیت تولیدات لوازم‌خانگی و ابلاغ دولت مبنی بر ممنوعیت واردات اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کارخانه در کشور در زمینه لوازم خانگی فعالیت دارد و جمع کثیری از کارگران، مهندسین و متخصصین در این امر خطیر مشغول به کار هستند و امروز بدنه کارشناسی کشور به‌خصوص شرکت‌های دانش بنیان کمک بسیار خوبی برای تولیدات داخلی در همه زمینه‌ها هستند. یکی از زمینه‌های مهم بازار ۸ میلیارد دلاری لوازم خانگی ایران است.

حسن‌پور تصریح کرد: زمانی که صحبت از ممنوعیت واردات می‌شود، جلوی همه نوع وارداتی گرفته می‌شود، بنده با یک قسمت آن مخالف هستم اما با ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، صد در صد موافق هستم.

وی خاطرنشان کرد: بارها در مجلس شورای اسلامی فریاد زدیم که نباید ارز رانتی در اختیار این نوع واردکنندگان قرار گیرد. در حال حاضر نیز همان دیدگاه قبلی را دارم و معتقدم که ارز رانتی باید از بودجه کشور حذف و ارز تک نرخی شود چرا که یکی از دلایلی که امروز برخی‌ها به دنبال واردات کالا هستند همین وضعیت ارز رانتی است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که برخی از کالاها در داخل کشور تولید نمی‌شوند، نباید واردات کلیه لوازم خانگی ممنوع کنیم باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری و مصوبه دولت، واردات کالاهایی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود دارد یا در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند، ممنوع شود.

حسن‌پور در ادامه تشریح کرد: ممنوعیت واردات باید به صورت جدی در دستور کار دولتمردان قرار گیرد به‌خصوص بحثی که اخیراً با کشور کره داشتیم. کره‌ای‌ها ثابت کردند که شریک مطمئنی برای مواقعی که به آن‌ها نیاز داریم، نیستند. در زمان تحریم که کشور ما به دارو و مواد غذایی نیاز داشت و از آن‌ها خواستیم که دلارهای ما را آزاد کنند، اعلام کردند ما از این پیشنهاد و درخواست ایران غصه‌دار شدیم. پس امروز که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است ما می‌گوییم از ورود کالاهای لوازم خانگی کره‌ای‌ به بازار ایران غصه دار خواهیم شد. طبق فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب باید جواب محکمی به کره‌ای‌ها داده شود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که تولیدکنندگان ایرانی نیز نباید از این فرصت سوء استفاده کنند یعنی کالای بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار ندهند بلکه کالاهای ایرانی باید بتواند در بحث کیفیت و قیمت با کالاهای خارجی رقابت کند.

حسن‌پور با بیان این‌که خوشبختانه امروز از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در بحث لوازم خانگی در کشور برخوردار هستیم، عنوان کرد: بیش از چند هزار نفر از نیروهای جوان، مؤمن و متخصص در مجموعه لوازم خانگی در بحث مهندسی، طراحی و نظارت بر کنترل کیفیت مشغول به کار هستند و امیدوار هستیم که بتوانیم بخشی از تولیدات لوازم خانگی را صادر کنیم چرا که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت ما توان بالایی برای رقابت با سایر رقبا در منطقه را داشته و داریم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: آنچه که امروز بر ما مشخص است این است که ما نباید بازار ۸ میلیارد دلاری لوازم خانگی را از دست داده و آن را به صورت رایگان در اختیار رقبای خارجی خود قرار دهیم.

365167