احیای صنعت با ایجاد نظام مالکیت فکری وارتقای رقابت پذیری واحدهای تولیدی

نقدی که همواره به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی جامعه نخبگان مطرح بوده است عدم وجود نظام مالکیت فکری می باشد تا توانمندی نخبگان علمی و دانشگاهی بتواند در کنار صنعت موجب ارتقای رقابت پذیری واحدهای تولیدی گردد.
تصویر احیای صنعت با ایجاد نظام مالکیت فکری وارتقای رقابت پذیری واحدهای تولیدی

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد تقوامنش اقتصاددان و تحلیل گر فضای کسب و کار صنعتی در سیاست‌های صنعتی تاکید ویژه بر توسعه فناوری و نوآوری در صنعت که از عوامل کلیدی ارتقای رقابت پذیری صنعتی است، دارد. توجه وی در پیشبرد این موضوع بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز ارتقای رقابت پذیری همچون نظام مالکیت فکری است تا با نهادینه کردن چرخه نواوری، فرموده رییس جمهور منتخب دولت کار و کرامت مبنی بر جذب نخبگان خارج از کشور را به معنای واقعی به مرحله اجرا درآورد.

در کشور علی رغم وجود قانون ثبت علایم و اختراعات کشور و قرارگرفتن نهاد آن (مرکز مالکیت معنوی) در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ذیل قوه قضاییه و نداشتن تعامل، برنامه و سیاست اصولی مناسب در وزارت صمت با نهاد مذکور، عملاً فعالیت ها در محدوده مسایل ثبتی و حقوقی محدود شده و ارتباط موثری با نظام نوآوری و توسعه فناوری برقرار نمی‌باشد. برنامه عملیاتی دکتر تقوا منش ارتباط معنادار صنعت با نهاد مورد اشاره و هم افزایی برنامه‌های هر دو حوزه دولت و قوه قضاییه در این بخش می‌باشد تا جنبه فنی و حقوقی در کنار یکدیگر به ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی کمک نماید.

از طرفی با تعامل سازنده و برنامه مدون با دانشگاه، ارتباط واقعی و موثر صنعت و دانشگاه که از سال 1361 مطرح ولیکن تاکنون نیز موفقیت خیلی زیاد و ملموسی در اقتصاد کشور نداشته است را برقرار نماید بطوریکه آموزش و پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت تقاضا محور بودن سوق دهد و دانش دانشگاهیان را با نیاز صنعتگران همزمان نماید، تا ضمن اینکه صنعت به دانش تخصصی و فناورانه نیاز پیدا نماید، دانشگاه نیز به کسب درامدهای صنعتی نیاز پیدا کند. چراکه بهترین راه بهره وری از زنجیره ارزش جهانی افزایش بهره وری نیروی کار می‌باشد که این از طریق مهارت آموزی و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه محقق می‌گردد.

352551