واکسیناسیون بالای ۱۸ ساله‌ها در اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از آغاز واکسیناسیون بالای ۱۸ سال‌ها در استان اردبیل خبر داد.
تصویر واکسیناسیون بالای ۱۸ ساله‌ها در اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل۲۲ شهریور در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: باتوجه‌به تزریق واکسن در استان‌های مرزی، تصمیم گرفته شد واکسیناسیون گروه‌های سنی ۱۸ سال و بالاتر در استان اردبیل از امروز آغاز شود.

وی با بیان اینکه از امروز ساعت کاری مراکز واکسیناسیون، ۸ صبح الی ۹ شب خواهد بود، اضافه کرد: باتوجه‌به احتمال ازدحام و شلوغی در مراکز واکسیناسیون و با اتمام واکسیناسیون در مناطق روستایی طی هفته آینده، در صورت نیاز نیروهای شاغل در روستاها در مناطق واکسیناسیون شهری مستقر شده و در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی هم فرایند واکسیناسیون انجام خواهد شد که با این کار امیدواریم شاهد صف و شلوغی نباشیم.

حبیب‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر برنامه اصلی واکسیناسیون، دو واکسن سینوفارم و برکت بوده که جزو واکسن‌های کم عارضه هستند، تشریح کرد: تزریق واکسن آسترازنکا به‌عنوان دوز دوم بوده و باتوجه‌به عدم ورود نوبت دوم واکسن اسپوتنیک، واکسن آسترازنکا به‌عنوان دوز دوم این واکسن تزریق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه واکسیناسیون به‌عنوان راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری‌های عفونی بوده و تلاش‌ها در سطح دنیا و در ایران برای ساخت واکسن کرونا به نتیجه رسیده است، ادامه داد: بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، واکسن سینوفارم وارد شده به ایران از نوع اصلی است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه دمای نگهداری و نحوه استفاده، واکسن فایزر یا مدرنا که ممکن است در بازارسیاه وجود داشته باشد مورد تأیید نیست و توصیه به تزریق نمی‌شود، اضافه کرد: باتوجه‌به اتمام دوره ۶ ماهه تزریق واکسن بسیاری از کادر بهداشتی و درمانی، در صورت ورود واکسن فایزر به کشور، به‌عنوان دوز سوم برای کادر بهداشتی درمانی قابل‌استفاده است که فعلاً برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند بهتر است یک ماه بعد از بهبودی، واکسینه شوند و کسانی که تماس با فرد مبتلا به کرونا داشتند دوهفته صبر کنند اگر علامتی نداشتند می‌توانند واکسن دریافت کنند، اضافه کرد: افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، داروهای پیوندی و شیمی‌درمانی دریافت می‌کنند حتماً قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند و بقیه افراد می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند.

حبیب زاده با بیان اینکه حساسیت به پنی‌سیلین و تخم‌مرغ منعی برای تزریق واکسن ندارد، افزود: استفاده از آسپیرین یا وارفارین قبل از تزریق واکسن جهت پیشگیری از آمبولی، یک مطلب کذب بوده و نادرست است ولی افرادی که سابقه مصرف این داروها را دارند حتماً داروهای خود را ادامه دهند.

339383