شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل کاهش یافت

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از چند روز قبل شروع شده، همچنان ادامه دارد به طوری که با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید و افراد بستری همزمان، امیدواری برای مهار موج پنجم شیوع کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.
تصویر شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، با تداوم این وضعیت، آمار مجموع افراد بستری مبتلایان کووید.۱۹ در این استان طی شبانه روز گذشته به ۵۶۴ نفر کاهش یافته که ۳۳۳ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در اول این ماه است.

براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید نیز به ۵۹ نفر در شبانه روز گذشته تنزل کرده که ۱۳۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در سه هفته پیش است.

در پی کاهش شیوع کرونا در استان اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نمین، اصلاندوز و سرعین در وضعیت زرد، شهرستان‌های گرمی، اردبیل، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های مشگین‌شهر، نیر و بیله‌سوار همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بنا به اعلام این مرجع، با وجود ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، شمار فوتی های کرونا همچنان بالاست به طوری که با فوت ۱۲ نفر دیگر از مبتلایان طی شبانه روز گذشته، آمار جان‌باختگان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از یک هفته پیش آغاز شده، ادامه دارد و امید برای مهار این موج افزایش یافته است.

شهرام حبیب‌زاده با اشاره به قرار داشتن استان اردبیل در وضعیت قرمز و با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در این استان افزود: در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان افزایش موج شیوع محتمل است.

وی ادامه داد: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل با وجود تداوم روند کاهشی، همچنان بالاست به طوری که در شبانه روز گذشته ۴۹۶ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علت کاهش شیوع و روند به نسبت پایدار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای اخیر را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان و اثرگذاری خدمات درمانی ارائه شده عنوان کرد.

وی خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: بستری شدن ۱۱۱ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

حبیب زاده اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۱۰۹ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی تنها چاره ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با وجود کاهش شمار بستری‌ها، کمبود فضای لازم برای بستری بیماران کرونایی در استان همچنان پابرجاست و در زمینه پذیرش و درمان مبتلایان به خصوص در تامین تخت، پرستار و اکسیژن کافی مشکل جدی وجود دارد.

وی با اشاره به تداوم چرخه سرایت سویه دلتای ویروس کرونا در استان اردبیل بیان کرد: علایم سویه دلتای ویروس کرونا، شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت‌پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۵۰۷ هزار و ۸۱۵ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۳۴۱ هزار و ۵۱۸ دُز واکسن نوبت اول و ۱۶۶ هزار و ۲۹۷ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در این استان و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

حبیب زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

338829