معاون امور صنایع سازمان «صمت» خبر داد:

فعالیت دوباره ۸۹ واحد تولیدی در چهارمحال و بختیاری

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از در دستورکار قرار گرفتن فعالسازی ۸۹ واحد تولیدی تعطیل شده در این استان خبر داد.
تصویر فعالیت دوباره ۸۹ واحد تولیدی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر پایش واحدهای تولیدی استان‌ها و شناسایی کارگاه‌های نیمه‌تعطیل اظهار داشت: بنا بر دستور رییس‌جمهوری، پایش واحدهای تولیدی استان در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس آن تاکنون ۸۹ واحد تعطیل شده شناسایی شده است که قابلیت راه‌اندازی مجدد را دارند.

وی، فعال‌سازی واحدهای تعطیل شده را اقدام سخت و زمانبری اعلام کرد و گفت: بسیاری از این واحدها به سبب مشکلاتی نظیر بدهی مالیاتی و بیمه‌ای و معوقات بانکی به تعلیق درآمده‌ است که برای رفع هر یک از این مشکلات باید در چارچوب ضوابط و مقررات هر یک از این ارگان‌ها، وارد عمل شد که در همین خصوص خلا قوانین احیای واحدهای تولیدی به شدت احساس می‌شود.

منزوی تصریح کرد: در حالی که می‌توان واحدهای تولیدی تعطیل شده را ظرف کمتر از یک ماه به چرخه تولید بازگرداند اما نبود قوانین شفاف و مشخص در خصوص احیای واحدها سبب شده تا در برخی موارد فعال‌سازی این واحدها بیشتر از یک سال به طول بینجامد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، تعداد واحدهای تولیدی فعال در استان را ۹۲۰ واحد اعلام کرد و گفت: ۸۰ درصد این واحدها کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند و تنها ۲۰ درصد واحدها با ظرفیت بالای ۵۰ درصد فعالیت دارند.

منزوی در پاسخ به این سوال که چرا ۸۰ درصد واحدهای تولیدی استان کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، بیان داشت: مهمترین علت این وضعیت دورنما و تکانه‌های اقتصادی موجود در بازار است، در واقع هر زمان که بخشنامه‌ها پیام مثبتی به تولیدکننده متبادر کند، واحدها با ظرفیت بالایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هرگاه چالش‌هایی نظیر موانع گمرکی سر راه تولیدکنندگان قرار گیرد، ظرفیت واحدهای تولیدی کاهش پیدا می‌کند.

وی، تصویب ترخیص کالا از گمرک که به تازگی از سوی رییس‌جمهوری ابلاغ شده است را از نمونه‌ تکانه‌های مثبت اقتصادی عنوان کرد و گفت: این موضوع امید را در دل تولیدکنندگان زنده کرده است و اگر همین روند ادامه یابد بی‌شک بسیاری از مشکلات اقصادی کشور برطرف می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی موثرترین عامل برای رونق و یا خروج واحدهای تولیدی از چرخه تولید است چرا که به تازگی به سبب سیاستگذاری‌های جدید هیچ واحد تولیدی به سبب بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای پلمب نشده اما برخی بخشنامه‌ها بیشترین ضربه را به بخش تولید وارد کرده‌ است.

منزوی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های تولیدی در استان طی سالهای اخیر، افزایشی شده است، افزود: برخلاف تصور عموم تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید رونق زیادی گرفته است و سرمایه‌گذاران متعددی برای ایجاد واحد تولیدی تمایل و آمادگی دارند، از این رو می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در تولید در مقایسه با سایر بازارهای مالی به صرفه‌تر شده است.

وی با بیان اینکه حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات در گردش در استان افزایش یافته است، تصریح کرد: علاوه‌بر آن در شهرک‌ صنعتی شهرکرد زمینی برای واگذاری وجود ندارد و تقاضا برای اجاره واحدهای صنعتی افزایش یافته است.

منزوی خاطر نشان کرد: در مجموع پیام‌های مثبت اقتصادی در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دریافت می‌شود و بخشنامه‌های امیدبخش دولت نیز می‌تواند جذابیت این حوزه را دوچندان کند.

چهارمحال و بختیاری با ۹۲۰ واحد صنعتی فعال، ۱.۳۴ درصد واحدهای صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است و با اشتغال ۲۱ هزار نفر، ۹۸ صدم درصد اشتغال واحدهای صنعتی کشور را دارد.

همچنین سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش صنعت استان، ۱.۲ درصد کل سرمایه‌گذاری صنعتی کشور است.

منبع: ایرنا

336887