پرسون گزارش می‌دهد:

سهم‌خواهی در انتصاب معاونین و انتخاب وزرا در دولت سیزدهم

برخی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها از سوی رئیس‌جمهور موضوع سهم‌خواهی از دولت را مطرح می‌کند.
تصویر سهم‌خواهی در انتصاب معاونین و انتخاب وزرا در دولت سیزدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیسی با شعار دولت مردمی ایران قوی در جریان رقابت‌های انتخاباتی پیروز شد؛ اما ترکیب نهایی کابینه و انتخاب معاونین چندان نویدبخش روزهای خوب و تغییر و تحولات مثبت را نمی‌دهد. وی برخلاف صحبت‌های‌اش که به دنبال تشکیل دولت فراجناحی بود دولتی از میان اصولگرایان تشکیل داده و برخی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها موضوع سهم‌خواهی و پذیرش این مسئله توسط رئیس‌جمهور را مطرح می کند.

سرنوشت کاندیدای پوششی

علیرضا زاکانی که از آن به عنوان کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات 1400 نام می‌برند، در نهایت سهم‌خواهی کرد و جواب گرفت. هر چند وی برخلاف پیش‌بینی‌ها جایگاهی در کابینه کسب نکرد و به شهرداری تهران رفت؛ البته حکم شهردار شدن وی به دلیل مشکلات قانونی فعلا از سوی وزارت کشور صادر نشده است.

زاکانی صحبت‌هایی داشته که نشان می‌دهد شهردار شدن وی پاداش حمایت از رئیسی است. وی گفته است: "در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند. بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم."

همچنین زاکانی گفته است که "در صحبت با آقای رییسی گفتم برای رفع مشکلات شهر تهران نیاز به کمک و یاری ۳ قوه و همه دستگاه‌ها است و آقای رییسی استدلال کردند شما بروید شهرداری ومن هم کمک می‌کنم تا مشکلات شهرداری تهران کمتر شود."

حضور پرحاشیه محسن رضایی در معاونت اقتصادی

رئیسی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت را به محسن رضایی سپرده است. این موضوع باعث شده رسانه‌ها از رضایی به عنوان ابوالمشاغل دولت سیزدهم یاد کنند. حضور رضایی علاوه بر این که انتقاداتی را راجع به عدم هماهنگ‌شدن تیم اقتصادی دولت داشته، بحث سهم‌خواهی را نیز مطرح کرده است. هر چند رضایی کاندیدای پوششی رئیسی نبود، اما عملکرد وی در مناظرات و همسویی با رئیس جمهور علت انتخاب وی بیان می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی و ریاست بنیاد شهید

قاضی‌زاده هاشمی نیز از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همسو با رئیسی بود. پوششی نبود؛ اما حال که اخباری در خصوص ریاست وی بر بنیاد شهید منتشر و سپس تکذیب شد؛ این نظریه را که وی آگاهانه و با مقاصدی در انتخابات شرکت کرده را تائید می‌کند.

قاضی‌زاده، نماینده فعلی مجلس که نام‌اش در میان گزینه‌های احتمالی وزارت نیز دیده می‌شد؛ راجع به خبر ریاست بر بنیاد شهید گفته است که "هیچگونه خبری را از طرف خودم در این خصوص تایید نمی‌کنم. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد از طریق مسیر قانونی مراحلش طی خواهد شد

همچنین گفته است "بنده و رییس جمهور گفت‌وگوهای زیادی داشتیم که لزومی به رسانه‌ای شدنشان نیست."

صحبت‌های اخیر قاضی‌زاده هاشمی نشان می‌دهد که باید منتظر حکم جدید برای وی در دولت باشیم.

حامیان سابق رئیسی، وزرای امروز دولت

رئیسی علی‌رغم وعده‌های خود یک دولت جناحی تشکیل داده و از حامیان سابق خود بهره گرفته است. رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی، ضرغامی در میراث فرهنگی و خاندوزی در وزارت اقتصاد از حامیان جدی وی بودند و حال پست گرفته‌اند.

انتخاب‌های نامرتبط

بحث این نوشته دعوا بر سر انتخاب وزرا از میان اصولگرایان نیست که البته بر خلاف وعده رئیسی رخ داده است. موضوع مهم انتخاب‌ها و انتصاب‌های نامرتبط است. برای مثال تجربه ضرغامی نشان می‌دهد وی برای وزارت ارشاد گزینه مناسب‌تری است، اما در نهایت برای میراث فرهنگی انتخاب می‌شود. یا قاسمی با تجربه نفت برای وزارت راه انتخاب شد. همچنین انتخاب اسلامی، وزیر سابق راه و شهرسازی برای سازمان انرژی اتمی به دلیل تحصیلات نامرتبط مورد انتقاد قرار گرفته است.

اخبار غیررسمی سهم‌خواهی از رئیسی و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور را تائید می‌کند؛ گفته می‌شود برخی جریان‌ها که عایدی در این میان نداشته‌اند، به زودی از حامیان رئیسی به منتقدان وی تبدیل می‌شوند.

336435

مطالب مرتبط