موج پنجم کرونا در اصفهان به قله رسید

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان: در طول سه روز گذشته در استان اصفهان شاهد سیر صعودی در تعداد بیماران نبوده‌ایم
تصویر موج پنجم کرونا در اصفهان به قله رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در طول سه روز گذشته در استان اصفهان شاهد سیر صعودی در تعداد بیماران نبوده‌ایم، گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان اکنون به حدود سه هزار و ششصد بیمار رسیده است و این نشان می‌دهد به قله اوج بیماری رسیده‌ایم؛ البته به نظر می‌رسد این اتفاق مربوط به شهر اصفهان است و در شهرستان‌ها هنوز سیر صعودی ادامه دارد.

همچنین در شهرستان‌های نزدیک به اصفهان در روزهای پایان مرداد تعداد بیماران بستری تقریبا به 150 تا 200 بیمار در شهر رسید.معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در شهرستان‌های کوچک نیز هنوز روند بیماری افزایشی است، بیان کرد: در این شهرستان‌ها هنوز بیماری به قله اوج خود نرسیده است؛ برای مثال در شهرستان سمیرم، لنجان و مبارکه بیش از ظرفیت موجود بیمار بستری است. تنها شهرستان‌هایی که نقطه امن اصفهان به شمار می‌روند، دو شهرستان نائین و گلپایگان هستند که نسبتا به ثبات رسیده‌اند و تعداد بیماران در آن‌ها در این موج نسبت به موج‌های قبلی بیشتر نشده‌اند و شرایط نسبتا آرام‌تری در مقایسه با شهرستان‌های دیگر دارند.کلیدری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونا از توان ساختار درمان افزون‌تر است و امید می‌رود که آمارها بیش از این رشد نکند، افزود: این تعداد در حال حاضر نزدیک به سه هزار و ششصد نفر است؛ درحالی‌که در موج قبلی این تعداد به دو هزار و پانصد نفر رسیده بود.او با بیان اینکه اکنون از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم و به فکر ظرفیت‌سازی جدید نیز هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سناریوهای بدبینانه نیز در استان پیش بینی شده است و این موضوع باعث شده تا برای ایجاد ظرفیت‌های اضافه برنامه‌ریزی کنیم؛ برای مثال، یک بیمارستان صحرایی از دو هفته پیش در سپاهان‌شهر با ظرفیت 150 تخت در حال آماده شدن است و به زودی راه اندازی می‌شود. یا پیش بینی شده است که ظرفیت بیمارستان الزهرا به 800 تخت ارتقا پیدا کند. همچنین ظرفیت بیمارستان امین نیز به 300 تخت بستری رسیده است؛ البته با این برآورد که تعداد بیماران بستری به 4 هزار بیمار بستری برسند.

مرگ 14 هزار اصفهانی از ابتدای کرونا تاکنون

به گفته معاون درمان دانشگاه اصفهان، از ابتدای کرونا تا به الان، حدود 145 هزار بیمارمبتلا به کرونا در استان اصفهان بستری شده‌اند و نزدیک به 14 هزار بیمار نیز بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که 8 هزار و 500 نفر آن‌ها کرونای مثبت و 5 هزار و 500 بیمار نیز دارای تست منفی بوده‌اند؛ اما یافته‌های دیگر نشان‌دهنده این بوده که این افراد نیز بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

مرداد؛ ماه سختی برای کادر درمان بود

به گفته این مقام مسئول، کادر درمان در مرداد شرایط سختی را تجربه کردند و اگر اشتباه نباشد بالغ بر یک هزار و 470 نفر در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان جان خود را از دست دادند؛ به طوری که برخی از روزها به طور میانگین 30 تا 40 بیمار به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند. کلیدری افزود: متأسفانه در دو سه روز گذشته نیز تعداد بیماران فوتی افزایش یافته‌اند؛ به این دلیل که بیماران بدحال، معمولا چهار یا شش هفته بعد از شروع موج در بیمارستان‌ها تجمع کرده و برخی از آن‌ها نیز فوت می‌کنند؛ البته ممکن است باز هم در روزهای آینده این تعداد افزایش پیدا کند. او در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه برآورد می‌شود یک دوره ثبات (حدود ده روز تا دو هفته) از لحاظ آمار بستری را پشت سر بگذرانیم، بیان کرد: این دوره به گونه‌ای است که تعداد بیماران افزایش نمی‌یابد و در حدود سه هزار و پانصد بیمار باقی می‌ماند. البته اگر اتفاق غیرعادی در استان نیفتد، تعداد بیماران ریزش پیدا می‌کند و شرایط آرام‌تری را تجربه خواهیم کرد. معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه شرایط وخیم کرونایی باعث شده تا خدمات غیر اورژانسی در همه بیمارستان‌های استان لغو شود، تصریح کرد: در حال حاضر همه خدمات به بیماری کووید و بیماران غیرکووید اورژانسی اختصاص یافته است.
کلیدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سویه لامبدا و احتمال شیوع آن در کشور، تصریح کرد: اصلی‌ترین اقدام برای کنترل این سویه واکسیناسیون است. اگر بتوانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم (به‌رغم اینکه گفته می‌شود سویه لامبدا در مقابل واکسن‌ها مقاومت نسبی نشان می‌دهند) می‌توانیم مانع از گسترش سویه لامبدا شویم. بهترین واکسن نیز دردسترس‌ترین واکسن است.
او ادامه داد: واکسن می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان به شدت تأثیرگذار باشد، نمونه آن نیز کادر درمان هستند که به‌رغم اینکه در مردادماه در تماس با حجم انبوهی از ویروس بودند، تنها 2 تا 3درصد آن‌ها مبتلا شدند. البته در گروه‌های واکسینه‌شده، مرگ و میر نیز مشاهده شده، ولی آمار آن بسیار ناچیز است.معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان گروه‌های هدفی که در استان اصفهان باید واکسن بزنند سه و نیم میلیون نفر هستند، افزود: درحالی‌که اکنون یک و نیم میلیون نفر دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. البته این جمعیت هر روز بیشتر می‌شود. ظرفیت واکسیناسیون نیز هر روز در استان اصفهان افزایش پیدا می‌کند و قابلیت تزریق روزانه 50 هزار نفر نیز وجود دارد؛ البته به شرط مهیا بودن واکسن.
کلیدری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر واکسیناسیون به موقع و سریع اتفاق نیفتد و ویروس لامبدا نفوذ پیدا می‌کند، اظهار کرد: در این صورت شاید چاره‌ای نباشد جز اینکه محدودیت‌های بسیار شدید (لاک داون) در کشور اعمال شود؛ زیرا در صورت بروز لامبدا در کشور فقط لاک داون می‌تواند آن را مهار کند. در غیر این صورت باید بازبینی‌های جدیدی در حوزه درمان انجام دهیم و ظرفیت‌های دیگری راه‌اندازی کنیم.

تعداد مبتلایان به قارچ سیاه در اصفهان چشمگیر نیست

او در پاسخ به پرسش ایسنا در رابطه با قارچ سیاه افزود: تعداد مبتلایان به این بیماری در اصفهان زیاد نیست؛ اما این بیماری هولناک است. قارچ سیاه، بیماری قارچی است که در افرادی با ضعف سیستم ایمنی (در رأس آن مبتلایان به دیابت) رخ می‌دهد. در این بیماری قسمت‌هایی از صورت و جمجمه گرفتار می‌شود که به دلیل اینکه بافت‌هایی را تخریب می‌کند، جدا از درمان‌های دارویی، ممکن است با جراحی بافت های آسیب‌دیده درمان شود؛ برای مثال بافت به طور کلی برداشته شود.
او با بیان این موضوع که در مسیر درمان مبتلایان به کووید دچار تناقض هستیم، خاطرنشان کرد: تجویز کورتون‌ها در بیماران کووید به ناچار است که البته این درمان منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و در فردی که خودش سیستم ایمنی ضعیفی دارد اجازه فعالیت این عفونت فرصت‌طلب بیشتر می‌شود، از این لحاظ گفته می‌شود درمان با کورتون‌ها پارادوکس دارد. در این زمینه پزشک با رصد بیمار در صورت بروز علائم هوشیار است و با کم و زیاد کردن مصرف کورتون بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد.
او با بیان اینکه قارچ سیاه چند نمونه در اطفال و افراد بالغ در اصفهان گزارش شده که البته تعداد آن زیاد نبوده، گفت: حادثه به جهت اینکه هولناک است بسیار حائز اهمیت است. کلیدری تصریح کرد: در این موج، تعدادی از بیماران دیابتی و مواردی از اطفال مبتلا به دیابت به قارچ سیاه آلوده شدند که امیدواریم با فروکش کردن ویروس کووید، این بیماری هم کم شود.معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان اصفهان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حمایت از کادر درمان، بیان کرد: به این منظور بخشی از اضافه کار کادر درمان که به اجبار و براساس فراخوان مشغول به کار شده بودند، پرداخت شده؛ البته این اضافه کار صرفا مربوط به شهریور است.

افزایش ابتلای مادران باردار در پیک پنجم

او با اشاره به ابتلای کادر درمان به کرونا، افزود: آمار موجود نشان می‌دهد در مرداد 2 تا 3درصد کادر درمان به کرونا مبتلا شده‌اند . آن‌طور که کلیدری می‌گوید حدود دو هزار نفر از کادر درمان نیز بنا به میل خود واکسن دریافت نکرده‌اند. او در ادامه با اشاره به افزایش تعداد مادران باردار مبتلا به کرونا در پیک پنجم افزود: علاوه بر این، مرگ‌ مادران باردار نیز در ده روز گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است؛ به طوری که چهار مادر باردار تنها در چهار روز گذشته از دنیا رفتند.کلیدری خاطرنشان کرد: از حدود 900 مادر پر خطر، 320 مادر به کرونا مبتلا شدند که میزان ابتلای این گروه بسیار زیاد است. او عنوان کرد: لازم است مادران باردار بعد از اینکه سه ماه اول بارداری را سپری کردند واکسینه شوند؛ همچنین آن‌ها می‌توانند واکسن سینوفارم تزریق کنند.
کلیدری در ادامه سخنانش با اشاره به دوز سوم واکسن، بیان کرد: دراین‌باره بحث‌های زیادی مطرح شده است. حدود یک ماه پیش، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به‌عنوان مرکزی معتبر توصیه‌های اولیه را در این باره انجام داد و عنوان کرد دوز سوم برای افراد با ضعف ایمنی، باید با فاصله شش تا هشت ماه بعد از پایان دوز دوم انجام شود، چند روزی از این ماجرا گذشت و توصیه‌ها وسیع‌تر اعلام شد که واکسیناسیون دوز سوم از ابتدای سپتامبر در ایالات متحده برای گروه‌های مختلف در دسترس قرار می‌گیرد.او ادامه داد: در کشور ما هم همین بحث مطرح شده و کمیته علمی کشوری در حال بررسی نظرات است و این موضوع به‌خصوص برای کادر درمانی که در معرض خطر هستند، بیشتر احساس می‌شود. او گفت: فکر می‌کنم با استقرار دولت جدید و در طی چند روز آینده، دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد؛ البته این مسئله نیازمند وجود واکسن است.

ممنوعیت اخذ تست از افراد زیر 60 سال برای حفظ ظرفیت‌هاست

او در پاسخ به پرسش اصفهان‌زیبا در رابطه با چرایی ممنوعیت اخذ تست پی‌سی‌آر از افراد زیر 60 سال، گفت: این موضوع برای حفظ ظرفیت‌ها و نه برای پنهان‌کردن آمار مبتلایان به کروناست. روزانه در استان اصفهان حدود 8 هزار تست انجام می‌شود و هر روز هم آمار این تست‌ها بیشتر می‌شود؛ درحالی‌که در برخی از مواقع گرفتن تست اصلا ضرورتی ندارد؛ برای مثال زمانی که فرد علامت دارد و اعضای خانواده‌اش هم گرفتار شده‌اند. به اضافه اینکه تست‌ها 40درصد منفی کاذب دارند، شاید این مسئله در آمار ارسالی تأثیری داشته باشد و آمار مبتلایان را کاهشی نشان دهد، ولی در کاهش مرگ و میرها تأثیری ندارد. کلیدری در پاسخ به پرسش دیگر اصفهان‌زیبا مبنی بر آمار مرگ و میر ناشی از واکسیناسیون گفت: از همان زمانی که واکسیناسیون آغاز شد، کمیته‌ای به نام بررسی عوارض واکسیناسیون در استان شکل گرفت که به صورت هفتگی برگزار می‌شود. این تیم هر گونه عارضه‌ای را که به دنبال واکسیناسیون در چهار هفته اول گزارش شود، رصد می‌کنند که آیا با احتمال بالا یا متوسط یا کم، این عارضه ناشی از تزریق واکسن بوده است یا نه. به گفته کلیدری، تاکنون، مرگ و میر و همچنین عوارض ناشی از دریافت واکسن در استان اصفهان، بسیار ناچیز بوده است.

منبع: اصفهان زیبا

336173