پرسون از ارزشمند شدن پسماند گزارش می دهد؛

رونق خرید و فروش زباله های خشک / کسب و کار داغ «طلای کثیف»

این روزها گرانی مواد اولیه افزایش قیمت زباله های خشک را نیز در برگرفته است، به طوری که روزنامه باطله، کاغذ و کارتن تا 6 هزار تومان، مواد پلاستیکی 4 هزار تومان، پلاستیک از نوع پت 7 هزار تومان، آهن 9 هزار تومان، نان خشک 6 هزار تومان و... در بازارهای ضایعات مورد معامله قرار می گیرد.
تصویر رونق خرید و فروش زباله های خشک / کسب و کار داغ «طلای کثیف»

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش قیمت در بازیافت موجب شده تا تعداد زباله گردها در تهران و سایر شهرهای کشور افزایش یابد و از سوی دیگر خانواده ها نیز به عنوان منبع نخست تولید زباله خشک دست به جمع آوری و فروش آن بزنند، در این میان شهرداری پایتخت با احداث کانکس های دریافت زباله خشک در محلات گوناگون تهران و طرح های تشویقی به سبک و سیاق گوناگون در قبال زباله خشک خدماتی مانند هزینه کارواش خودرو، مواد شوینده، لوازم تحریر، اسباب بازی ، گل آپارتمانی و.... ارائه می دهد.

این افزایش قیمت این بار مزیت هایی را نیز در بردارد، به طوری که باعث کاهش جمع آوری زباله توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری می شود و دوم اینکه توجه بیشتر هموطنان به موضوع بازیافت و توجه به محیط زیست را در بر خواهد داشت و همچنین می توان نگاه اقتصای خانوار را به وجود آورد.

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است نزدیک به ده هزار نفر در تهران به شکل زباله گردان مشغول به کار هستند که بیشتر جمعیت این افراد را مهاجران افغان تشکیل می دهد و جنسیت 98 درصد زباله گردانان را مردان تشکیل می دهد و از سوی دیگر بیشتر این گروه افراد با سن 12 تا 22 ساله هستند؛ در این گزارش نگپاهی انداخته ایم به بازار داغ «طلا کثیف» که در ادامه می خوانید:

آمار چه می گوید

براساس یک پژوهش که در تهران و چندین شهر کشور انجام شده است، در تهران افغان‌ها، بیشترین تعداد زباله‌گردها را به خود اختصاص داده اند، اما در شهر کرمانشاه، ایرانی‌ها، رتبه اول را در زباله‌گردی داشتند.

بررسی‌ها نشان داد که حدود ٧٠‌درصد از این کودکان، بدون دستکش کار می‌کنند، ایدز، هپاتیت، اسهال، سل و قارچ‌های پوستی، انگل و وبا و گال هم در میان این کودکان دیده می‌شود. آنها به جز این درد استخوان هم دارند، چرا که بارهای سنگینی به دوش می‌کشند و به دلیل برخورد ماموران شهرداری نمی‌توانند از چرخ استفاده کنند. طبق آمار سازمان شهرداری های کشور روزانه بیش از هفت هزار و500 تن و سالانه بیش از 5/2 میلیون تن زباله خانگی و شهری در تهران تولید می شود که 30 درصد آنها خشک و قابل بازیافت است اما تنها پنج درصد زباله های خشک که حدود 5/1 درصد کل زباله های تهران را تشکیل می دهد، بازیافت می شود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر فرد شهرنشین به ‌طور متوسط 750 گرم و هر روستایی 350 گرم زباله تولید می‌کند. مطالعات کشوری در حوزه پسماند که توسط وزارت کشور صورت گرفته نشان می دهد که در کشور روزانه بیش از 54 میلیون تن زباله تولید می شود که از بین 20 درصد سهم روستاییان و 80 درصد مابقی سهم ساکنان شهرهاست؛ اما نکته مهم این است که تنها 20 درصد زباله های تولید شده در کشور براساس آمارهای اعلام شده بازیافت می شوند و مابقی زباله ها دفن شده و یا سوزانده می شوند.

براساس این آمارها حدود 3 میلیون تن زباله در کشور در سال بازیافت شده و حدود 16 میلیون تن از بین برده می شوند. زباله هایی که از بین بردن آن ها مشکلات زیست محیطی بسیاری نیز به دنبال دارد. اما وزارت کشور در شرایطی این آمارها را ارئه می دهد که سرانه تولید زباله در ایران سه برابر جهان است.

بازار داغ فروش زباله خشک

به دلیل ارزشمند شدن زباله های خشک شاهد کاهش زباله در سطل های زباله در معابر شهرهستیم چرا که تعداد زباله گردها افزایش پیدا کرده و به محض اینکه زباله خشکی در مخازن زباله مشاهده شود اقدام به جمع آوری آن می کنند؛ این روزها زباله خشک ارزشمند شده و بازار داغ برای این کسب و کار را به وجود آورده است.

یکی از این کوله بران زباله را درمحله شهرزیبا تهران مشاهده می کنم، او که نمی خواهد صحبت کند و تصور می کند مامور شهرداری هستم سکوت می کند، بعد ازاینکه مطمئن می شود کاری به فعالیتش ندارم، هم صحبت می شود، او درپاسخ به سوال خبرنگارپرسون درباره اینکه بازار جمع آوری زباله مناسب است؟ گفت: در گذشته خیلی اهمیتی به زباله خشک نمی دادند، اما این روزها به دلیل افزایش قیمت در همه کالاها زباله ها نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.

او ادامه داد: به دلیل ارزشمند شدن زباله های خشک شاهد کاهش زباله در سطل های زباله در معابر شهرهستیم چرا که تعداد زباله گردها افزایش پیدا کرده و به محض اینکه زباله خشکی در مخازن زباله مشاهده شود اقدام به جمع آوری آن می کنند؛ این روزها زباله خشک ارزشمند شده و بازار داغ برای این کسب و کار را به وجود آورده است.

این زباله گرد که خود را رحیم معرفی کرد، گفت: از سوی دیگر مردم نیز زباله های خشک خود را دیگر به راحتی در مخازن زباله نمی گذارند و خودشان دست به تفکیک و فروش می زنند که پیدا کردن زباله خشک را برای ما کمی با مشکل مواجه کرده است.

محلات شمال تهران پاتوق بیشتر زباله گردها

نان خشک بیشترین زباله خشک در محلات جنوبی تهران است علت این امر هم به دلیل این است که ساکنان محلات جنوبی پایتخت نان بیشتر نسبت به ساکنان شمالی تهران مصرف می کنند، در محلات مرکزی شهر کاغذ و کارتن به دلیل وجود بازار و ادارات بیشتر مشاهده می شود و محلات شمالی بیشتر پلاستیک، آهن و... وجود دارد.

در محله مهرآباد جنوبی تهران نیز شاهد جمع آوری زباله خشک توسط دو نفر از زباله گردها هستم، با آنها نیز هم کلام می شوم، یکی از آنها گفت: روزانه بین 100 تا 200 کیلو زباله خشک جمع آوری می کنیم که به شکل درهم کیلویی یک هزار تومان به فروش می رسانیم و در اینجا خریدار نیز این زباله ها را بعد از تفکیک با مبلغ بیشتری به فروش می رساند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه بیشتر در کدام از محلات تهران زباله خشک مشاهده می شود؟ پاسخ داد: طبیعتا محلات شمالی تهران زباله خشک بیشتر و حجم بیشتری وجود دارد و محلات جنوبی کمتر در مخازن، زباله مشاهده می شود.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه کالاهای زباله خشک در جنوب و شمال تهران تفاوت دارد؟ گفت: نان خشک بیشترین زباله خشک در محلات جنوبی تهران است علت این امر هم به دلیل این است که ساکنان محلات جنوبی پایتخت نان بیشتر نسبت به ساکنان شمالی تهران مصرف می کنند، در محلات مرکزی شهر کاغذ و کارتن به دلیل وجود بازار و ادارات بیشتر مشاهده می شود و محلات شمالی بیشتر پلاستیک، آهن و... وجود دارد.

دیگر زباله گرد در این باره به خبرنگار ما گفت: در آمدمان مشخص نیست، اول هفته درآمدمان بسیار پایین است، اما اخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه به دلیل اینکه مردم مهمانی دارند زباله بیشتری تولید می کنند و از سوی دیگر ماموران شهرداری نیمه های شب آخر هفته در معابر نیستند و ما بیشتر زباله خشک جمع آوری می کنیم، در مجموع بین 100تا200هزار تومان درآمد روزانه مان است.

گزارشی از: محمدخادمی

335897