ناهمخوانی مهارت‌آموزی‌ها با بازار کار در کهگیلویه و بویراحمد

مهارت آموزی، مسیر مطمئنی برای ورود به عرصه اشتغال پایدار محسوب می شود اما براساس نظر کارشناسان مهارت جویان و افراد جویای کار متناسب با بازار کار در کهگیلویه و بویراحمد آموزش نمی بینند.
تصویر ناهمخوانی مهارت‌آموزی‌ها با بازار کار در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های جوانان در کهگیلویه و بویراحمد است که رفع آن نیازمند ترویج فرهنگ مهارت آموزی است.

نرخ بیکاری در کهگیلویه وبویراحمدکه هشت سال پیش ۱۶.۵درصد بود که براساس گزارش ها به ۱۰.۹درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

بدون شک با آموزش های متناسب با بازار کار می توان این نرخ را کاهش چشمگیری داد و شرایط ورود جوانان به بازار کار را فراهم کرد.

به گفته مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان، تاکنون بیش از ۶۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به ایجاد اشتغال شده است.

مراکز و موسسات فنی و حرفه ای نقش مهمی در توسعه اشتغال در جامعه دارند اما باید شرایط به گونه ای فراهم شود که مهارت های متناسب با بازار کار در استان به افراد جویای کار آموزش داده شود.

مهارت آموزی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها رابطه تنگاتنگی دارد اما در استان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد و به خوبی به این مهم توجه جدی نشده است.

تجربه کارآموزان در مراکز فنی و حرفه ای

حسین محمدی که پس از گذراندن دوره مکانیک خودرو موفق به کسب گواهی مهارت شده، گفت: رشته تحصیلی ام کشاورزی بود اما علاقه مند به کار فنی بودم.

وی افزود: پس از اطلاع از مکان های برگزاری این دوره ها مراجعه کردم و در کلاس های آن شرکت نمودم.

محمدی ابراز داشت: هم اینک به کار مشغول هستم و توانستم دو نفر دیگر را همراه خود در تعمیرگاه به کار بگیرم.

زینب حسنی نیز که به تازگی کار شیرینی پزی در خانه را آغاز کرده و توانسته در بازار مشتری های فراوانی را جذب کند، گفت: به همراه سه نفر از دوستانم که آن ها نیز زن خانه دار بودند به مرکز فنی و حرفه ای مراجعه کردیم.

وی ادامه داد: پس از گذراندن دوره موفق شدم گواهی دریافت کنم و برای تسهیلات مشاغل خانگی اقدام کنم.

حسنی بیان کرد: هم اینک در کنار همسرم می توانم به اقتصاد خانواده کمک کنم و علاوه بر درآمد زایی از کارم نیز لذت می برم.

اهمیت مهارت های فنی و حرفه ای

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید در جامعه ای صنعتی و رو به صنعتی شدن حرکت کنیم و حرفه آموزی اولویت باشد و تلاش بر این است افراد خود توانا تربیت شوند.

فاطمه اسدی افزود: توانایی افراد با مهارت آموزی می تواند به خود اشتغالی و اشتغال زایی منجر شود.

وی تاکید کرد: در عصر کنونی صنعت به سمت سازمان های فنی و حرفه ای گرایش دارد اما هنوز استقبال افراد برای مهارت آموزی به سطح مورد نظر نرسیده و ارزش مهارت خوب دیده نشده است.

اسدی بیان کرد: علی رغم بیماری کرونا آموزشگاه های فنی و حرفه ای در سطح استان با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت تئوری و مجازی دایر هستند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: صد در صد تعهد این سازمان برای آموزش مهارت در سال گذشته اجرا شده و همچنان کار آموزش در کارگاه ها و آموزشگاه ها ادامه دارد.

اسدی گفت: درد جامعه اشتغال است و بیکاری تبعات بسیاری برای جامعه دارد که مهارت آموزی می تواند برای رفع این معضل بسیار راهگشا باشد.

آموزش ها متناسب با بازار کار نیست

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از این گرایش ساختار کار نیروی استان دنبال کار اداری و پشت میز نشینی بودند اما هم اینک تا حدودی کارآفرینی و بحث فرهنگ کار ترویج یافته است.

آیت ارمغانی افزود: مشکل امروز بازار کار استان ناشی از خلا عدم سنخیت آموزش های دانشگاهی با نیازهای بازار کار است.

وی ادامه داد: در حوزه مهارت آموزی آموزش هایی به افراد فارغ التحصیل داده می شود که در بازار کار زیاد خریداری ندارند.

ارمغانی ابراز داشت: مهارت هایی که قرار است به مهارت آموزان ارایه شود بر اساس ‌نیاز سنجی بازار کار باشد و ببینیم بازار چه تقاضا هایی دارند.

وی گفت: در مجموع آموزش در دانشگاه های و مراکز فنی و حرفه ای استان باید به سمت آموزش های متناسب با نیاز های بازار کار سوق داده شود.

حلقه مفقوده ارتباط فنی و حرفه ای با اداره کار

در این میان جای ارتباط تنگاتنگ میان سازمان فنی و حرفه ای با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خالی است.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از این مهم بیان می کند، تاکنون در این باره ارتباط مطلوبی با این سازمان نبوده است.

فاطمه اسدی بیان کرد: اداره کار می تواند حرفه هایی که در استان به آن‌ها نیاز است را به این سازمان اعلام و بر اساس آن نیروی کار تربیت شود.

این استان ظرفیت های زیادی در زمینه های گیاهان دارویی و کشاورزی، گردشگری، آب، دامداری، صنایع دستی، آبزی پروری و غیره ظرفیت های بسیاری دارد که باید شناسایی و احصا شوند و آموزش های لازم نیز برای ایجاد اشتغال ارائه شود.

بر اساس اظهارات مسئولان فنی و حرفه ای اعتبار گواهینامه های فنی حرفه ای بین المللی بوده و تنها متولی آموزش‌های مهارتی و غیر رسمی سازمان فنی و حرفه ای است.

رسالت اصلی سازمان فنی حرفه‌ای ارائه آموزش‌ به افراد جویای کار است.

آموزش های فنی و حرفه ای مزیت های زیادی دارند که از جمله آنها می توان به زودبازده بودن و کم هزینه بودن آن اشاره کرد.

همچنین افراد در دوره های کوتاه می توانند شغلی برای خود فراهم کنند و بتوانند به اقتصاد خانواده کمک کنند.

تاکنون افزون بر ۶۰ درصد از جوانان جویای کار در استان با فراگیری این آموزش ها جذب بازار کار شده اند.

می‌طلبد دستگاه های اجرایی متولی با شناخت درست از ظرفیت های استان برای تحقق شعار سال و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید گام بردارند و افراد متخصص و کارآزموده تربیت شوند.

منبع: ایرنا

335298