رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در سفر به قزوین خبر داد؛

تشکیل کنسرسیوم مهارت در قزوین/ مهارت‌آموزی؛ اولویت فراموش‌شده برنامه‌های آموزشی کشور است

غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در دومین نشست مدیریت مهارت آموزی در قزوین از اجرای طرح هم‌آفرینی مهارتی در استان قزوین خبر داد و گفت: قرار است صنایع، دانشگاه‌ها، مراکز فنی‌وحرفه‌ای و بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم واحد، نیازهای واقعی بازار کار را تعریف و بر اساس آن نیرو تربیت کنند.
تصویر تشکیل کنسرسیوم مهارت در قزوین/ مهارت‌آموزی؛ اولویت فراموش‌شده برنامه‌های آموزشی کشور است

به گزارش سایت خبری پُرسون، از قزوین؛ در دومین نشست مدیریت مهارت‌آموزی استان قزوین که با حضور برخی از مسئولان استانی برگزارشد. غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان گزارشی از آخرین وضعیت مهارت‌آموزی در ایران، نسبت به افزایش پدیده‌ای به‌نام «فقر مهارتی» در میان جوانان هشدار داد.

۲۷ درصد جوانان نه تحصیل می‌کنند، نه کار دارند و نه مهارت می‌آموزند

محمدی گفت: بر اساس آمارهای رسمی، ۲۷ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال کشور نه شاغل هستند، نه در حال تحصیل و نه تحت آموزش‌های مهارتی قرار دارند؛ رقمی که به گفته او ۷ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.
او تصریح کرد: این یعنی از هر چهار جوان ایرانی، یک نفر خارج از چرخه فعال اقتصادی و آموزشی قرار گرفته و این وضعیت آینده بازار کار کشور را تهدید می‌کند.

پایان پنجره جمعیتی؛ زنگ خطری برای آینده نیروی کار

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه ایران تا سال ۱۴۱۰ از پنجره جمعیتی طلایی خارج می‌شود، افزود: اگر امروز برای تربیت نیروی انسانی مهارت‌دیده اقدام جدی نشود، کشور ظرف یک دهه آینده با کمبود جدی نیروی متخصص در صنایع، تولید و حتی خدمات فنی مواجه خواهد شد.

به گفته او: کشورهایی که از پنجره جمعیتی خود بهره نبرده‌اند، بعدها مجبور به واردات نیروی کار خارجی شده‌اند. ایران باید از این تجربه درس بگیرد.

ایران در رتبه ۱۳۶ جهانی مهارت فارغ‌التحصیلان

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظام آموزشی کشور در سال‌های گذشته بیشتر دانش‌محور بوده تا مهارت‌محور و این تفاوت، موجب کاهش بهره‌وری نیروی کار شده است.
او افزود: طبق رتبه‌بندی جهانی، ایران از نظر سطح مهارت فارغ‌التحصیلان در جایگاه ۱۳۶ میان ۱۴۰ کشور قرار دارد.
این یعنی دانش هست، اما مهارت و توان اجرای عملی کم است.

وجود فرصت شغلی کافی؛ مشکل اصلی نبود مهارت است نه کار

وی گفت: در سال گذشته یک‌میلیون‌وچهارصد هزار نفر کارجو ثبت شده، اما در مقابل یک‌میلیون فرصت شغلی نیز در کشور وجود داشته است، با این حال تنها کمتر از ۶۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند.
محمدی تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که ریشه بیکاری در ایران کمبود مهارت است، نه کمبود فرصت شغلی است.

مدل جهانی آموزش مهارتی؛ آموزش حین کار

او با اشاره به مدل پیشنهادی مجمع جهانی اقتصاد افزود:در دنیا آموزش مهارت در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد؛ در محیط واقعی کار آموخته می‌شود.
در این مدل، کمتر از ۱۰ درصد یادگیری در دانشگاه و بیش از ۶۰ درصد آموزش داخل محیط کار انجام می‌شود.

تشکیل کنسرسیوم مهارت در قزوین

محمدی از اجرای طرح هم‌آفرینی مهارتی در استان قزوین خبر داد و گفت: قرار است صنایع، دانشگاه‌ها، مراکز فنی‌وحرفه‌ای و بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم واحد، نیازهای واقعی بازار کار را تعریف و بر اساس آن نیرو تربیت کنند.

او اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که ۱۰ هنرستان وابسته به صنایع بزرگ استان راه‌اندازی شود تا دانش‌آموزان از ابتدا همراه با آموزش نظری، مهارت عملی نیز کسب کنند.

هشدار پایانی؛ خطر تعطیلی صنایع

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تأکید کرد: اگر امروز برای مهارت‌آموزی سرمایه‌گذاری نکنیم، در آینده نزدیک برخی صنایع ناچار به تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید خواهند شد، زیرا نیروی متخصص کافی در اختیار نخواهند داشت.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1092900

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پُرسون