عجیب‌ترین ماهی جهان در ایران!

گل خورک، اشلمبو یا لنگوچ نام این ماهی منحصر به فرد و نامعمول است که در طبیعت ایران هم دیده می‌شود. البته به جز راه رفتن این ماهی، گل خورک‌ها ویژگی‌های منحصر فرد دیگری هم دارند که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره شده است.
تصویر عجیب‌ترین ماهی جهان در ایران!

به گزارش سایت خبری پرسون، عقاب‌ها پرواز می‌کنند، میمون‌ها روی درختان هستند و ماهی‌ها در آب شنا می‌کنند. این جمله شاید درست بنظر برسد اما دراین جهان شگفت انگیز ما هیچ قاعده‌ای بی‌استثنا نیست چرا که قرار است شما را با یک سرده‌ای خاص از ماهی‌ها آشنا کنیم که همانند دوزیستان و خزندگان در خشکی نیز می‌تواند زندگی کنند. گل خورک، اشلمبو یا لنگوچ نام این ماهی منحصر به فرد و نامعمول است که در طبیعت ایران هم دیده می‌شود. البته به جز راه رفتن این ماهی، گل خورک‌ها ویژگی‌های منحصر فرد دیگری هم دارند که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

مشخصات عمومی و ویژگی‌های گل خورک

پیش از توضیح دادن درباره گل خورک بد نیست بدانید که آن‌ها تنها ماهی‌ها دوزیست در جهان نیستند، اما سازگارترین سرده ماهی با خشکی‌ها هستند. آن‌ها اکثر اوقات خود را در زمین سپری می‌کنند و با وجود داشتن آبشش و جذب اکسیژن محلول در آب می‌توانند به وسیله پوست خود نیز اکسیژن جو را ذخیره کنند و تا هنگامی که پوست مرطوبی داشته باشند در خشکی راه بروند. همچنین برای راه رفتن، جانوران نیاز به اندام‌های حرکتی دارند و طبیعتا باله‌های یک ماهی مناسب این کار نیست. اما گل خورک‌ها به طرز فوق‌العاده برای زندگی در خشکی آماده شده‌اند و دارای باله‌های ماهیچه‌ای قدرتمند‌ی هستند که همانند یک جفت بازو به آن‌ها در راه رفتن کمک می‌کند.

گل خورک‌ نام سرده‌ای از تیره گاوماهیان است که دارای 32 گونه مختلف می‌شود. جمعیت آن‌ها به طور پراکنده از قاره آفریقا تا استرالیا امتداد یافته است و گونه‌ مختلفی از آن را می‌تواند در کشورهای مختلفی از جمله ایران مشاهده کرد. گل خورک‌ها اندام بزرگی نداشته و بدن دوکی شکل آن‌ها حدود 10 تا 15 سانتی متر است. البته برخی از گونه‌های آن مانند گل خورک غول پیکر (giant mudskipper) به طور متوسط دارای اندام 30 سانتی است.

329830