مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

پیش بینی تولید ۷ هزار تن ماهی در سال جاری

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۷ هزار تن ماهی امسال در استان تولید می شود.
تصویر پیش بینی تولید ۷ هزار تن ماهی در سال جاری

احمد بختیاری مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت وگو با سایت خبری پرسون با اشاره به اینکه شیلات در دو حوزه تولید و مصرف فعالیت دارد، گفت: در استان همدان ماهی‌های پرورشی به دو گروه گرمابی و سردابی تقسیم می‌شوند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ تعداد ۲۵۲ واحد سردابی در همدان فعالیت داشت که به طور عمده شامل استخر‌های دو منظوره خرد، استخر‌های خاکی، یک مجتمع سایت در نهاوند و مزارع پرورش ماهی است که ۹۵ درصد تولید مزارع مربوط به شهرستان نهاوند است و میزان تولید آن‌ها ۴ هزار و ۴۵۰ تن بوده است.

بختیاری با بیان اینکه پرورش ماهی گرمابی به‌طور عمده در استان همدان شامل کپور معمولی و کپور علف‌خوار است، افزود: در سال گذشته ۴۲۰ واحد مزرعه یا تولید خُرد این نوع از ماهی را داشتیم که شامل مزارع بزرگ و استخر‌های خرد است و میزان تولید آن ۲۲۴۰ تن بوده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مجموع تولید ماهیان سردابی و گرمابی سال گذشته در استان همدان ۶ هزار و ۶۹۰ تن بوده است، گفت: در استان همدان ماهی‌های غیر خوراکی هم تولید می‌شوند که شامل ماهی‌های زینتی و آکواریوم هستند که در سال گذشته حدود ۵۶ واحد فعال در این زمینه وجود داشت و میزان تولیدات آن‌ها چهار میلیون و ۵۱۰ قطعه بود.

بختیاری با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه سایر آبزیان نیز فعال است، بیان کرد: دو واحد تکثیر پرورش زالو با تولید ۲۵۰ هزار قطعه و یک واحد پرورش کوروکودیل در ملایر با ۵۳ سر تولید فعالیت دارند.

این مقام مسئول درباره واحد‌های تکثیر و تولید تخم چشم‌زده ماهی ادامه دا : این واحد از دو سال گذشته به دلایلی تولید ندارد و امیدواریم امسال وارد مدار تولید شود.

وی با بیان اینکه ۹ واحد تولید تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان فعالیت می‌کند و تولید آن‌ها سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه تولید است، گفت: استان همدان حدود ۱۱ میلیون بچه ماهی نیاز دارد و کسری آن به استان وارد می‌شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پیش‌بینی تولید برای سال ۱۴۰۰ را هفت هزار تن دانست و بیان کرد : در سال ۹۹ تعداد ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی یا معادل آن به‌صورت رایگان و ترویجی در اختیار استخر‌های سال اولی قرار گرفت.

به گفته بختیاری استان جایگاه استان همدان در رابطه با ماهی‌های سردابی رتبه ۱۲ کشور، در زمینه ماهی‌های گرمابی رتبه ۱۵ در کشور و در رابطه با تکثیر دوم کشور بودیم که در سال‌های اخیر کمی نزول کرده و به ردیف سه یا چهار رسیده است، همچنین در زمینه ماهی‌های زینتی در رتبه ششم کشور قرار دارد.

307923