تاثیرات باورنکردنی پیاده‌روی بر سلامت مغز

طبق مطالعه جدید محققان آمریکایی، پیاده‌روی به‌تنهایی می‌تواند ماده سفید مغز را تازه و نوسازی کند و به طور بالقوه توانایی ما را برای تجدید حافظه و یادآوری، با افزایش سن بهبود بخشد.

تصویر تاثیرات باورنکردنی پیاده‌روی بر سلامت مغز

به گزارش سایت خبری پرسون، این مطالعه تاکید می‌کند که ماده سفید که سلول‌های مغز ما را به‌هم متصل و از آنها پشتیبانی می‌کند، هنگامی که افراد از نظر جسمی فعال هستند، خود را بازسازی می‌کند. از طرف دیگر، در کسانی که بی‌تحرک هستند، ماده سفید دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

این ایده که مغز بزرگسالان می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد، از نظر علمی یافته‌ای کاملاً جدید است. تا اواخر دهه ۱۹۹۰، بیشتر محققان معتقد بودند که مغز انسان پس از کودکی از لحاظ جسمی ثابت و غیرقابل انعطاف باقی می‌ماند. در این سناریو، ساختار و عملکرد مغز، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

اما خوشبختانه با پیشرفت علم، مطالعات پیچیده برای شناسایی سلول‌های تازه متولد شده نشان داد که برخی از قسمت‌های مغز ما سلول‌های عصبی را در بزرگسالی ایجاد می‌کنند. این روند به عنوان نوروژنز شناخته می‌شود. به گفته دانشمندان، ورزش تکثیر نوروژنز را تقویت می‌کند. در حقیقت، مغز ما انعطاف‌پذیری مادام‌العمر را حفظ می‌کند.

تاکنون بیشتر تحقیقات بر روی ماده خاکستری مغز متمرکز بوده و تحقیقات کمتری در مورد ماده سفید که سلول‌های عصبی را به‌هم متصل می‌کند و برای سلامت مغز ضروری است، انجام شده است. دکتر اگنیسکا بورزینسکا، استاد علوم اعصاب و همکارانش در دانشگاه ایالتی کلرادو در فورت کالینز، در یک مطالعه اخیر که در ماه ژوئن به صورت آنلاین در NeuroImage منتشر شد، با جمع‌آوری حدود ۲۵۰ زن و مرد مسن، توانایی‌های هوشی این داوطلبان را آزمایش کردند و همچنین با استفاده از یک فرم پیچیده MRI، سلامت و عملکرد ماده سفید آنها را اندازه‌گیری کردند.

327300