افزایش بهره‌ وری محصولات زراعی و باغی کشت و صنعت مغان اردبیل

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان از افزایش بهره‌وری محصولات زراعی و باغی این شرکت خبر داد.
تصویر افزایش بهره‌ وری محصولات زراعی و باغی کشت و صنعت مغان اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، اسدالله محسن زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر برنامه‌ریزی و تدابیر لازم برای برداشت ذرت سیلویی، گوجه فرنگی، فندق، بادام و دیگر محصولات افزود: هدف اصلی در این شرکت افزایش راندمان تولید با توسعه زراعت،باغبانی و دامپروری است و تلاش براین است محصولات با کیفیت تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

وی اظهار کرد:عمده‌ترین چالش ما در این شرکت مصرف آب در بخش زراعت و باغبانی است و برای استفاده بهینه از آب راه اندازی سامانه نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته تا از هدر رفت آب جلوگیری و محصولات مطابق با الگوی کشت مناسب کشت شود.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه امسال ۱۰۰ هکتار از اراضی این شرکت به سامانه آبیاری مدرن مجهز می‌شود افزود: سه هزار هکتار زمین دیم در کشت و صنعت مغان وجود دارد که یک هزار هکتار آن زهدار است و تلاش بر این است اراضی این شرکت از دیم به آبی تبدیل شود.

وی بالا بودن راندمان مصرف آب در این شرکت را یادآور شد و گفت: در بخش زراعت ۵۰ میلیون مترمکعب اضافه آب در این شرکت مصرف می‌شود که ضروری است برای استفاده بهینه از آب در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

محسن زاده با اشاره افزایش تولید در بخش زراعت و لبنیات شرکت افزود: میانگین تولید شیر هر راس گاو از ۲۷ کیلوگرم به ۳۲ کیلوگرم رسیده طوری‌که روزانه ۱۹۵ تن شیر در کارخانه لبنیات تولید می‌شود و در بخش زراعت هم شاهد افزایش تولید هستیم و هدف این است میانگین تولید محصولات هر هکتار به پنج تن در زراعت آبی برسد.

وی با بیان اینکه در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها افزایش ۲۰ درصدی تولیدات در این شرکت مدنظر قرار گرفته است، ادامه داد: در بخش زراعت پیش‌بینی بر این است میزان تولید در زراعت نسبت به سال گذشته ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش یابد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

منبع:ایرنا

326843