پرونده ویژه پرسون؛ تصورات جنسی در کمین کودکان/ بخش سوم

چگونه کودکان را در برابر افراد پدوفیلی، واکسینه کنیم؟

یک آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با پرسون، روش‌های حفاظت از کودکان در برابر بیماران پدوفیلی را تشریح کرد.
تصویر چگونه کودکان را در برابر افراد پدوفیلی، واکسینه کنیم؟

مجید ابهری، رفتارشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: در میان سندروم‌های روانی و رفتاری، پدوفیلی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین این موارد محسوب می‌شود. زیرا قربانی این بیماری، کودکان و اطفال بی‌گناه‌ می‌باشند که در آینده آنها تأثیر بسیاری دارد.

ابهری تصریح کرد: متأسفانه حدود 60 الی 70 درصد کودکانی که قربانی یک بیمار پدوفیلی شده‌اند؛ بعدها در جوانی و بزرگسالی خود با این بیماری بخشی از کودکان را درگیر و این فرآیند را تکرار کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از سرشناس‌ترین افراد پدوفیلی، "بیجه" در پاکدشت ورامین بود که طبق روایت‌های متفاوت 14 و یا 22 کودک را قربانی بیماری خود کرد و بعد از تجاوز آنها را به قتل رساند. این شخص در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته و متأسفانه اقدامات لازم از سوی والدین‌ برای تخلیه روانی و رفتاری وی انجام نشده بود.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: برای این که کودکان قربانی افراد پدوفیلی نباشند؛ والدین باید برخی رفتارها را به آنها آموزش دهند. باید به کودکان آموخت که قسمت‌هایی از بدن که زیر مایو قرار می‌گیرد؛ بخش خصوصی بدن است و هیچ کس حق دیدن و یا لمس آن را ندارد. صرفا پدر و یا مادر در شرایط خاصی این حق را دارند.

ابهری بیان کرد: کودکان غیر از دایی و عمو واقعی خود، نباید برای سایر افراد از این عنوان استفاده کنند. متأسفانه خانوده‌ها به کودک خود می‌گویند که برخی از اشخاص را دایی و یا عمو خطاب کنند که این موضوع قبح و ترس از روابط با بیگانگان را حذف و کودک را در آستانه خطر قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفت: باید به کودکان گفت که والدین در هر صورت به آنها علاقه دارند تا مسائلی را که برای آنها رخ می‌دهد را بدون ترس و خجالت بازگو کنند.

این رفتارشناس تصریح کرد: کودک نباید با افراد بزرگتر از خود مانند دختران و پسران فامیل در خانه تنها بماند و یا همراه آنها به حمام و استخر مراجعه کند. باید از سن طفولیت حجب و حیا را به کودکان آموزش و اجازه ندهیم که پرده‌دری در آنها رخ دهد.

ابهری افزود: باید به کودک آموزش‌های لازم داده شود تا در صورت احساس خطر از سوی بیگانگان به والدین خود و یا پلیس اطلاع دهند و کمک بخواهند.

این رفتارشناس در پایان گفت: کودکان نباید با اشخاص ناشناس صحبت و یا خوراکی از آنها دریافت کنند. با مجموع این روش‌ها و آموزش‌ها می توان کودک خود را در برابر افراد دارای پدوفیلی واکسینه کرد.

323268