کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگو با پرسون؛

اقتدار داخلی را فدای احیای برجام و لغو تحریم‌ها نکنیم

تلاش برای لغو تحریم‌ها نباید از توجه به توانایی‌ها، امکانات داخلی و بالا بردن اقتدار داخلی بکاهد و این دو باید همزمان با هم پیش بروند. دولت باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا معضلات و مشکلات را بدون این‌که به تحریم‌ها گره بزند، حل کند و دیپلماسی نیز موضوع لغو تحریم‌ها را پیش ببرد.
تصویر اقتدار داخلی را فدای احیای برجام و لغو تحریم‌ها نکنیم

جلال فیاضی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص توصیه رهبری برای عبرت از بدقولی‌های غرب بیان کرد: رهبر انقلاب مذاکره با غرب و حتی مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را در مرحله قبل از برجام نفی نکردند و اجازه انجام مذاکره را دادند اما نکته‌ای که از ابتدا ایشان تأکید می‌کردند و سیاست کلی کشور نیز بود، این بود که اولاً در این مذاکرات نباید با اعتماد کامل به غرب وارد گفتگو شویم ثانیاً باید سیاست اقتدار داخلی را همراه با دیپلماسی فعال پیش ببریم.

طبیعی است که اگر لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت یا میان مدت یا حتی دراز مدت اتفاق افتاد، موانع رشد اقتصاد داخلی برطرف می‌شود و رشد اقتصادی سرعت بیش‌تری می‌گیرد اما به هر حال ما نباید هرگز از حل معضلات داخلی، حل معضلاتی که مانع کسب و کار است و حل مشکلاتی که به بروکراسی و سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد، غفلت کنیم بلکه دولت باید این مسائل را همزمان با پیگیری مذاکرات برای احیای برجام پیش ببرد

فیاضی ادامه داد: در پیشبرد موازی و همراه اقتدار داخلی و دیپلماسی مذاکره خلل ایجاد شد و قدری از رسیدن به حل مسائل داخلی به ویژه آنچه که به مسائل مدیریتی برمی‌گردد، غفلت شد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد راه میانی این است که ما مذاکرات را ادامه دهیم اما نباید مذاکره به این امید باشد ‌که آمریکا یا غرب برای ما آبادانی و پیشرفت اقتصادی به ارمغان بیاورند بلکه باید با هدف دفع شر تحریم باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته مهم این است که تلاش برای لغو تحریم‌ها نباید از توجه به توانایی‌ها، امکانات داخلی و بالا بردن اقتدار داخلی بکاهد و این دو باید همزمان با هم پیش بروند.

وی همچنین افزود: تیم اقتصادی دولت باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا معضلات اقتصادی را بدون این‌که به تحریم‌ها گره بزند، حل کند و دیپلماسی نیز موضوع لغو تحریم‌ها را پیش ببرد.

جلال فیاضی در پایان اظهار داشت: طبیعی است که اگر لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت یا میان مدت یا حتی دراز مدت اتفاق افتاد، موانع رشد اقتصاد داخلی برطرف می‌شود و رشد اقتصادی سرعت بیش‌تری می‌گیرد اما به هر حال ما نباید هرگز از حل معضلات داخلی، حل معضلاتی که مانع کسب و کار است و حل مشکلاتی که به بروکراسی و سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد، غفلت کنیم بلکه دولت باید این مسائل را همزمان با پیگیری مذاکرات برای احیای برجام پیش ببرد.

329005