سران اروپا تاکید کردند؛

همکاری با روسیه برای احیای برجام

سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با وجود مخالفت برای دیدار با پوتین، با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت همکاری و تعامل با مسکو در خصوص حوزه‌های مشترک‌المنافع از جمله احیای برجام تاکید کردند.
تصویر همکاری با روسیه برای احیای برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای شرکت در اجلاس شورای اروپا در بروکسل گردهم آمده‌اند با وجود مخالفت با پیشنهاد دیدار با رئیس جمهور روسیه، با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده بر اهمیت همکاری و تعامل با مسکو در خصوص حوزه‌های مشترک‌المنافع از جمله احیای برجام تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: شورای اروپا آمادگی دارد تا به‌صورت گزینشی در زمینه منافع اتحادیه با روسیه تعامل کند. بدین وسیله از کمیسیون و نماینده عالی اروپا (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) می‌خواهد با نگاه به همکاری درباره موضوعاتی چون تغییرات آب و هوایی، محیط زیست، مسائل سیاست خارجی و چندجانبه مانند برجام، سوریه و لیبی طرح خود را ارائه کند.

این بیانیه می‌افزاید که شورای اروپا اشکال مختلف و شروط گفتگو با روسیه را در نشست بعدی بررسی خواهد کرد.

پیشتر کمیسیون اروپا با ارائه یک سند پیشنهادی درباره آینده روابط با مسکو، تاکید کرده بود که به رغم اختلاف‌نظرهای موجود با دولت روسیه، دو طرف باید در زمینه طیف مختلفی از چالش‌های بین‌المللی از جمله احیای برجام تعامل کنند.

این سند که یک نسخه آن تحت عنوان پیشنهاد درباره آینده مسیر روابط با روسیه در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شده و بر سه اصل فاصله‌گیری، بازدارندگی و تعامل استوار است تصریح می‌کند: اتحادیه اروپا برای اینکه منافع خود را از پیش ببرد باید بتواند با روسیه در خصوص چالش‌های کلیدی تعامل کند.

سند یاد شده می‌افزاید که همه گیری کرونا بیان‌گر تعامل سازنده دو طرف در زمینه بهداشت عمومی بود و ضروری است که ما در خصوص مقابله با تغییرات اقلیمی و سایر مسائل زیست محیطی گفت‌وگوهای نزدیکی با روسیه داشته باشیم.

این سند پیشنهاد توسعه تعاملات فنی با دولت مسکو را مطرح و تاکید کرده که همکاری در زمینه جلوگیری از بروز درگیری در سطح منطقه و جهان از ایران و خاورمیانه تا افغانستان، مقابله با تروریسم و عدم اشاعه تسلیحات اتمی امری ضروری است.

منبع:مهر

308439