استاندار مرکزی:

۲۰ هزار تن بذر گندم مورد نیاز استان باید تامین شود

استاندار مرکزی گفت: ۲۰ هزار تن بذر گندم مورد نیاز در سال زراعی جاری باید برای استان تامین شود و مانع‌زدایی در این خصوص اولویت کار مسئولان باشد.

تصویر ۲۰ هزار تن بذر گندم مورد نیاز استان باید تامین شود

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، سید علی آقازاده روز چهارشنبه در نشست ستاد برداشت و خرید گندم استان مرکزی، افزود: سوخت مورد نیاز کمباین های کشاورزی باید تامین شود و اداره کل راه آهن نیز برای حمل و نقل گندم استان باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی حاکم بر کشور پیش‌بینی افرایش سه برابری واردات گندم در سال جاری صورت گرفته چرا که در شرایط کنونی با محدودیت ذخایر آبی تامین ۶ میلیون تن برای کشور بسیار دشوار است.

آقازاده بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم استان در سال جاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن و در بدترین شرایط ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن باشد.

وی، میزان گندم مصرفی استان را ماهانه ۱۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، اجازه خروج گندم از استان را ندهد و هرگونه اقدام در خصوص خریداری گندم نیز با هماهنگی کمیته تامین بذر باش و میزان گندم ذخیره در سیلوهای استان نیز نباید به کمتر از ۲ ماه مصرف استان برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ناهماهنگی‌هایی در پرداخت پول گندم کشاورزان این استان پیش از سال ۹۷ وجود داشت اما در ۲ سال اخیر مشکلی در این خصوص وجود نداشته است.

سعید فرخی افزود: همه کشاورزان استان مرکزی پارسال با شروع فصل پاییز طلبی بابت گندم‌های خود نداشتند و خرید گندم از کشاورزان در سال جاری به حدود ۲۲ هزار تن رسیده و پرداخت پول نیز با روند خوبی در جریان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: خشکسالی بی سابقه ای استان در سال جاری کشاورزان را با دغدغه زیادی برای تحویل محصول تولیدی و کاشت سال آینده و تامین بذر مواجه کرده است.
«مجید آنجفی» افزود: اقدامات جدی در این راستا در استان انجام شده تا دغدغه کاشت سال آینده کمتر باشد.

وی بیان کرد: توانستیم بر اساس تفاهم‌هایی که صورت گرفت از گندم تولیدی استان‌هایی که بهترین کیفیت را داشتند و با خشکسالی مواجه نبودند، بذر سال آینده را تامین کنیم البته از اسفندماه سال گذشته در این خصوص اطلاع رسانی شده که انتظار می‌رود کشاورزان و گندمکاران بذر گندم مصرفی خود را جداگانه نگهداری کنند تا به مشکل برنخورند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بذر مورد نیاز استان را ۲۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: برای کشت سال آینده که حدود ۲۰۰ هزار هکتار سطوح گندم دیم و برای حدود ۵۰هزار هکتار بذر گندم آبی را باید تامین رد که پیش‌بینی می شود حدود ۱۲ هزار تن خود کشاورزان به‌ صورت خود مصرفی نگهداری کنند و بقیه به‌ صورت بذر گواهی شده در استان تامین و تولید شود و انتظار می رود در تامین بذر مشکل نباشد .‌

آنجفی بیان کرد: بیش از ۴۲۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان تولید شد که ۳۴۵ هزار تن تحویل به سیلوها شد اما امسال با وجود زحماتی که کشاورزان داشتند و اقدامات کارشناسی در مزارع، به دلیل تنش شدید خشکی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود، کاهش تولید رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: برآورد شده که امسال ۲۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شود و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار تن تحویل سیلوهای باشد که بیش از نیاز استان است اما نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری ۵۰ هزار ریال است وخرید گندم امسال ۱۵ روز زودتر از سال قبل آغاز شده است.
« غلامرضا ملکی» افزود: با وجود اینکه خرید گندم زودتر از سال قبل آغاز شده اما، میزان گندم خریداری شده تاکنون به ۲۱ هزار و ۲۵۷ تن رسیده که برابر با مدت مشابه قبل است.
وی بیان کرد: مبلغ این میزان گندم خریداری شده یک‌هزار و ۶۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۸۸۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: تاکنون میزان خرید گندم از کشاورزان در کشور به ۲ میلیارد و ۷۲۹ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۲۳ درصد کاهش دارد.

استان مرکزی علاوه بر اینکه پایتخت صنعت کشور شناخته شده یکی از قطب‌های فعال کشاورزی ایران است.

308081