مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد در گفت وگو با پرسون:

۳۸۰۰باشگاه کتابخوانی در یزد فعالیت می کنند/سه شهرستان استان عضو شبکه خلاق فرهنگ و هنر ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد از فعالیت ۳۸۰۰باشگاه کتابخوانی در یزد خبر داد.
تصویر ۳۸۰۰باشگاه کتابخوانی در یزد فعالیت می کنند/سه شهرستان استان عضو شبکه خلاق فرهنگ و هنر ایران

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، مجید جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار پرسون در خصوص فعالیت های فرهنگی استان یزد گفت: فعالیت ها در حوزه فرهنگی بر اساس یک نقشه راه انجام می شود تا حتی المقدور از پراکندگی اقدامات جلوگیری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان اینکه عمدتا فعالیت های فرهنگی به چند بخش اصلی تقسیم بندی می شوند به عنوان مثال در حوزه جشنواره تئاتر یک جشنواره استانی و یک جشنواره تئاتر چتر زندگی برای پوشش تئاترهای خیابانی برگزار می شود. البته در اسناد بالادستی فرهنگی هم پژوهشهایی انجام دادیم تا به موضوع فرهنگ بهتر پرداخته شود و یافته های آن برای برنامه ریزی به دستگاه های استان مانند استانداری ارائه می گردد.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی یکی از مباحث راهبردی حوزه فرهنگی به حساب می آید اظهارداشت: کتاب حافظه یک جامعه است بنابراین با توجه به اهمیت کتاب باید زمینه های بروز کتابخوانی در جامعه فراهم شود و کشورهای توسعه یافته با کتاب دراین مسیر قدم گذاشتند.

رقابت یزد با ۱۷۵ شهر ایران برای تصاحب پایتختی کتاب

جوادیان زاده با اشاره به نقش محوری کتاب در تمدن سازی ابراز داشت: تلاش کردیم تا یک برند برای یزد در امر کتابخوانی به وجود بیاوریم و به همین دلیل در یک رقابت سخت با ۱۷۵شهر کشور، توانستیم عنوان پایتختی کتاب را در سال ۱۳۹۷ کسب کنیم البته مجموعه اقداماتی که در این زمینه انجام شد، برنامه های که برای اقشار مختلف داشتیم و همگرایی بین دستگاه ها در این مهم اثرگذار بود.

وی اضافه کرد: ۳۰۰برنامه به دبیرخانه پایتختی کتاب ارائه دادیم که بخشی از آن ها انجام شده بود بخشی درسال پایتختی کتاب انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.

مدیرکل ارشاد استان از فعالیت ۳۸۰۰ باشگاه کتابخوانی در استان خبر داد و ابراز داشت: امروز نسبت به جمعیت از نظر تعداد باشگاه های کتابخوانی در کشور دارای رتبه برتر هستیم و توانستیم شبکه بزرگی از شبکه کتابخوانی را ایجاد کردیم که نتایج این اقدام در آینده نمو پیدا خواهد. کرد

جوادیان زاده طرح روستاهای دوستدارکتاب را از جمله برنامه های وزارتخانه متبوعش عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بافت زیادی از استان شهری است اما دو روستای ما در این زمینه شایسته تقدیر و روستای هلاورجان نیز به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب کشور انتخاب شده است. ضمن اینکه در تربیت مربیان کتابخوانی هم کارهای خوبی صورت گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته با توجه به اینکه می‌خواستیم ارتباط یزد با موضوع کتابخوانی قطع نشود بحث پایتختی صحیفه سجادیه در سال ۱۴۰۰ را دنبال کردیم که علاوه بر معرفی مضامین عرفانی آن بتوان جنبه های زیباشناختی آن را هم در معرض اطلاع عموم قرار بدهیم.

سه شهرستان استان عضو شبکه خلاق فرهنگ و هنر ایران

جوادیان زاده پیرامون انتخاب برخی شهرستان های شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اظهار داشت: این طرح یک طرحی ملی با هدف بازشناسی فرهنگ شهرها و شناساندن پیشینه فرهنگی شهرهاست که بر اساس آن شهرها اشتراکات فرهنگی خود را در قالب شبکه ای به اشتراک می‌گذارند که سه شهر استان هم به این شبکه پیوستند که باتوجه به تعداد شهرستان های استان نسبت به برخی استان‌ها یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: شهرستان یزد به شبکه خلاق تجسمی، شهرستان تفت به شبکه خلاق سینما و شهرستان میبد به شبکه خلاق صنایع دستی پیوستند.

مدیرکل ارشاد در بخش دیگری از سخنانش از استقبال خوب یزدی ها از هنرهای جدید خبر داد و اذعان داشت: هنرهای جدید که هنرهای ترکیبی محسوب می شوند مورد توجه هنرمندان و مردم یزد قرار گرفته و بر همین اساس در سال۱۳۹۷ هفدهمین دوره پرسبوک و در سال ۱۳۹۸ همایش علمی سایه های فیروزه ای را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه کسب و کارهای نوپای فرهنگی هنری نیز اقدامات خوبی انجام شده از جمله در خصوص صنایع خلاق اولین مرکز حمایت از کسب و کارهای نوپای فرهنگی اجتماعی را با همکاری اداره ورزش و جوانان ایجاد کردبم.

افزایش ۳۰۰درصدی اعضای صندوق هنر استان

جوادیان زاده در ادامه به افزایش ۳۰۰ درصدی اعضای صندوق هنر در استان اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر اعضای صندوق هنر افزایش چشمگیری داشت و در حال حاضر از تمامی هنرمندان رشته های هنری از تمام استان عضو این صندوق هستند.

متولی حوزه فرهنگ در استان در خصوص تاثیر اقدامات دستگاه متبوعش در افزایش میزان سرانه مطالعه اظهار داشت: : در خصوص افزایش سرانه مطالعه به غیر از مسائل فرهنگی مسائل اجتماعی و اقتصادی هم موثرند با این وجود تلاش کردیم با مداخله در عواملی که می‌توانیم زمینه ها را بیشتر کنیم در این مسیر قدم برداریم اما نکته ای که وجود دارد این است که کار فرهنگ‌ی یک اقدام بلند مدت و مستمر بوده و در دراز مدتی جواب خواهد داد.

ادامه دارد.....

حیران_ استان یزد

302920

مطالب مرتبط