فواید کتاب خواندن برای کودکان و بزرگسالان

بدون شک مطالعه کردن و خواندن کتاب‌های گوناگون، از رمان و داستان‌ها گرفته تا کتاب‌های تاریخی و علمی، بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند دانش شما را بیشتر کند. ولی آیا می‌دانستید مطالعه می‌تواند به شما برای دوری از استرس، داشتن خواب منظم‌تر و حتی افزایش طول عمر هم کمک کند؟ اگر یک کتاب‌خوان و خوره‌ی مطالعه باشید، احتمالا تا کنون با فواید کتاب و کتاب‌خوانی در زندگی روزمره‌تان روبه‌رو شده‌اید.
تصویر فواید کتاب خواندن برای کودکان و بزرگسالان

به گزارش سایت خبری پرسون، یک پژوهش با به کارگیری بیش از ۳۶۰۰ شرکت‌کننده نشان داد مطالعه‌ کتاب می‌تواند طول عمر و امید به زندگی را افزایش دهد. کتاب‌خوان‌ها در مقایسه با کسانی که اهل مطالعه نیستند، در یک دوره‌ی ۱۲ ساله با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ مواجه شده‌اند. مطالب روانشناسی ما را از دست ندهید.

مطالعه کردن اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا می‌تواند سلامت ذهنی، روحی، عاطفی و جسمی را بهبود ببخشد و همچنین آرامش‌بخش و تقویت‌کننده‌ی کارکرد مغز هم به شمار برود. افزون بر این، اگر به همراه دیگران، به‌ویژه کودکان مطالعه کنید، می‌توانید رابطه‌ی قوی‌تری با آن‌‌ها داشته باشید.

فواید کتاب‌خوانی به این چیزها خلاصه نمی‌شوند. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به ۶ فایده‌ی سودمند مطالعه بپردازیم و سخنی درباره‌ی چرای کتاب خواندن و اینکه چگونه بیشتر مطالعه کنیم، داشته باشیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

۱. مبارزه با استرس و اضطراب

یکی از مهم‌ترین فواید مطالعه کردن این است که می‌تواند استرس را کاهش دهد و منجر به ایجاد فضایی آرام و گرم شود. درست مانند مدیتیشن، یوگا و پیاده‌روی در فضای باز، کتاب خواندن هم راهکار تأثیرگذاری برای مهار استرس و رسیدن به خوش‌بختی و آرامش ذهن است.

چندین پژوهش نشان داده‌اند این موضوع حقیقت دارد. برای نمونه، یک مطالعه حاکی از این بود که کتاب خواندنِ پدرها و مادرها به همراه فرزندان خردسال‌شان می‌تواند استرس‌های ناشی از پرورش فرزندان را کاهش دهد و تأثیر بسیار مثبتی روی رابطه‌ی والدین و کودکان بگذارد.

یک مطالعه‌ی دیگر هم که در مجله‌ی «Journal of Religion and Health» چاپ شده، نشان می‌دهد خواندن کتاب‌های دینی منجر به ایجاد تعادل میان پیوند اضطراب و امیدواری می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا با تکیه بر نیروهای عرفانی، با مشکلات کنار بیایند.

۵۰ کتاب پیشنهادی دیجی‌کالا مگ

۲. افزایش حس درک و همدردی

مطالعه می‌تواند میزان حس درک و همدلی شما را افزایش دهد و باعث شود شما خود را جای دیگران بگذارید و درک بهتری از زندگی و مشکلات مردم گوناگون داشته باشید.

یک نظرسنجی از ۲۱۳ دانشجوی رشته‌های پزشکی به این نتیجه رسید که کتاب خواندن در اوقات فراغت به پیشرفت در کار و حرفه منجر شده و همچنین حس همدردی را در شرکت‌کنندگان افزایش داده است. افزون بر این، دانشجویان خاطر نشان کرده‌اند که مطالعه در اوقات فراغت توانسته کاهش استرس، بهبود مهارت اندیشیدن و ارتباط برقرار کردن، و درک بهتر از قشر ضعیف و اقلیت جامعه را در پی داشته باشد.

۳. بهبود خواب

پژوهش‌گران همچنین بر این باورند که کتاب خواندن و مطالعه پیش از خواب، با خواب طولانی و باکیفیت‌تر همراه خواهد بود.

پدر و مادر ۶۲ کودک، که کم‌وبیش ۴ سال سن داشتند، پرسش‌نامه‌ای را درباره‌ی میزان مطالعه پیش از خواب و سایر کارهای متغیر هنگام خواب پر کردند. داده‌ها نشان می‌دهند مطالعه پیش از خواب به طور قابل‌توجه‌ای با مدت زمان طولانی‌تر خواب شبانه همراه است و مطالعه‌ی بیشتر هنگام به خواب رفتن هم می‌تواند کیفیت خواب را در میان کودکان پیش‌دبستانی افزایش دهد.

۴. افزایش سلامت شناختی

مطالعه ذهن شما را مشغول می‌کند و به کار می‌گیرد، بنابراین می‌تواند کارکرد مغز را افزایش دهد و همچنین کاهش ویژگی‌های شناختی ناشی از بالا رفتن سن را به دنبال داشته باشد. «شناخت» (Cognition) به عمل اندیشیدن و فرایند شناخت خود و دستیابی به دانش و فهم از طریق تفکر، تجربه و حس کردن گفته می‌شود. مطالعه می‌تواند سلامت شناختی را بهبود دهد تا شناخت بیشتری از خود و جهان پیرامون‌تان داشته باشید.

یک مطالعه نشان داده تمرین دادن ذهن به طور روزانه می‌تواند کارکرد مغزی را در بزرگسالان بهبود ببخشد. با توجه به داده‌ها، خواندن گزاره‌ها و نوشته‌ها با صدای بلند می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

مطالعه‌ی دیگری هم حاکی از این بوده که کتاب خواندن به تقویت بخش‌ پردازش زبان در مغز می‌پردازد و همچنین می‌تواند تأثیر مثبتی روی کارکردهای حسی و حرکتی بگذارد.

۵. افزایش طول عمر

پژوهش‌ها خبر از پیوند میان مطالعه و افزایش طول عمر می‌دهند. با توجه به یک مطالعه که در مجله‌ی «Social Science and Medicine» چاپ شده، کتاب خواندن به بالا رفتن میزان عمر و کاهش خطر مرگ کمک می‌کند.

البته جای تعجبی هم نیست! کاهش استرس، بهبود خواب و تقویت کارکرد مغزی، همه و همه از بهترین فواید کتاب خواندن به شمار می‌روند که با داشتن زندگی سالم و عمر درازتر همراه هستند.

بازتاب بیماری‌های روانی در آینه‌ی کتاب‌ها

۶. شما را باهوش‌تر می‌کند

پژوهشی که در مجله‌ی «Advances in Child Development and Behavior» چاپ شده، نشان می‌دهد مطالعه یا حتی نگاه کردن به نوشته‌های گوناگون می‌تواند دایره‌‌ی واژگان، دانش عمومی و مهارت‌های سخنوری را افزایش دهد. همچنین به افزایش دانش شما نسبت به جهان و مهارت‌های استدلال انتزاعی هم کمک می‌کند.

احتمالا بهترین راهکار برای پا گذاشتن به جهانی نو، یادگیری یک موضوع تازه، آغاز یک سرگرمی جدید یا گسترش دانش خود درباره‌ی جامعه و مشکلات آن، این است که کتاب بخوانید. بنابراین، تنها با خواندن چند برگ در روز دانش خود را بیشتر کنید و همچنین هوش خود را افزایش دهید.

بهتر است چه چیزهایی را بخوانیم؟

هر گونه‌ای از مطالعه می‌تواند برای سلامت عاطفی، روحی و جسمی شما سودمند باشد. فرقی نمی‌کند اهل رمان خواندن باشید، یا مجله، روزنامه یا حتی همین نوشته‌های اینترنتی که آن‌ها را با استفاده از گوشی و کامپیوتر می‌خوانید. در هر صورت، خواندن راهکار بسیاری مناسبی برای داشتن آرامش و سلامت بیشتر به شمار می‌رود.

همچنین می‌توانید به سراغ ژانرهای گوناگون هم بروید؛ از تاریخی و بیوگرافی گرفته، تا کتاب‌های معنوی، خودیاری، داستانی و… شما باید آن چیزی را بخوانید که دوست دارید، از آن بیشتر لذت می‌برید و منجر می‌شود احساس آرامش کنید.

البته یادتان باشد اگر شب‌ها یا پیش از خواب می‌خواهید مطالعه داشته باشید، باید کتاب‌های کاغذی را در اولویت قرار دهید و تا جای ممکن به سراغ نسخه‌های الکترونیکی نروید. برخی پژوهش‌ها درباره‌ی مقایسه‌ی تأثیر کتاب خواندن با استفاده از گوشی و تبلت در برابر کتاب‌های کاغذی صورت گرفته‌اند. اگرچه برخی از آن‌ها هیچ تفاوتی میان این دو روش کتاب‌خوانی پیدا نکرده‌اند، ولی یک مطالعه که در مجله‌ی «Sleep Medicine» چاپ شد، نشان داد کتاب خواندن با استفاده از تبلت منجر به کاهش حس خواب‌آلودگی می‌شود و در واقع خواب‌تان را می‌پراند.

پژوهش‌گران همچنین دریافتند خواندن کتاب در شب و با استفاده از تبلت و گوشی می‌تواند تأثیراتی روی هوشیاری، ساعت زیستی بدن و کیفیت خواب بگذارد. بنابراین، شاید بهتر باشد پیش از خواب به همان کتاب‌های کاغذی بچسبید و خواب‌تان را با نگاه کردن به صفحه‌های نمایش خراب نکنید!

چگونه بیشتر مطالعه کنیم؟

تلاش کنید یک برنامه‌ای برای مطالعه در نظر بگیرید که بتوانید به طور روزانه آن را انجام دهید و دنبال کنید. برای نمونه، بهتر است با ۳۰ دقیقه مطالعه در صبح و هنگام نوشیدن چای یا قهوه برنامه‌ی خود را آغاز کنید و در موقعیت‌هایی مانند زمان استراحت و ناهار در محل کار یا پیش از خواب در خانه به خواندن کتاب‌های موردعلاقه‌تان بپردازید.

اگر همیشه و به طور مداوم کتاب بخوانید، مزایای فراوان کتاب خواندن را وارد زندگی‌تان خواهید کرد. خواندن، کاری لذت‌بخش، شاداب‌کننده و الهام‌بخش است. با خواندن کتابی که به شما انگیزه می‌دهد، نخستین گام را برای دگرگون کردن زندگی و مبارزه با مشکلات روحی مانند استرس و اندیشه‌های منفی بر خواهید داشت. تنها خواندن چند برگ در صبح می‌تواند روزتان را پرانرژی و نشاط‌آور کند.

هنگام غروب یا شب‌ها بهتر است به جای تلویزیون دیدن یا هر گونه صفحه نمایش دیگری، خواندن کتاب را انتخاب کنید. اینگونه می‌توانید حال‌وهوا، کارکرد ذهنی و خواب بسیار بهتری داشته باشید. این بدین معنی نیست که تلویزیون را به طور کامل حذف کنید و هرگز سمت آن نروید، ولی بهتر است بیشتر اوقات فراغت‌تان را برای خواندن رمان و کتاب‌های گوناگون در نظر بگیرید.

البته یادتان باشد برای شب‌ها ژانری را انتخاب کنید که آرامش‌بخش باشد و اجازه دهد به‌آسانی بخوابید!

آیا مطالعه کردن عوارضی هم به دنبال دارد؟

برای بهره بردن از فواید مطالعه کردن، ژانر یا موضوعی را انتخاب کنید که به شما حس و حال خوب و آرامش دهد، به‌ویژه پیش از خوابیدن. اگر به خواندن روزنامه یا دنبال کردن خبرگزاری‌های آنلاین علاقه دارید، حواس‌تان باشد خبرهایی را بخوانید که تأثیر منفی روی روحیه‌ی شما نمی‌گذارند. پوشش‌های خبری ممکن است بیشتر اوقات دارای جوی منفی و اضطراب‌آور باشند، پس حتما از شیوه‌ی تأثیر آن‌‌ها روی خودتان مطمئن شوید.

در حالی که خواندن نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها یا نوشته‌های اینترنتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند، باید یادتان باشد نور آبی صفحه‌های نمایش می‌تواند هوشیاری شما را افزایش دهد و پس از استفاده‌ی درازمدت منجر به خستگی چشم شود. اشکالی ندارد اگر زمانی را برای خواندن اینگونه نوشته‌ها در نظر بگیرید، ولی تلاش کنید تا جای ممکن نسخه‌های کاغذی را در اولویت قرار دهید.

در کل، همین تأثیر منفی مطالعه‌ی برخی نوشته‌ها یا استفاده‌ی بیش‌ازاندازه از گوشی و کامپیوتر می‌تواند عوارض جانبی مطالعه کردن به شمار برود.

کتابی که داستان مواجهه‌ی انسان با مرگ را تعریف می‌کند

سخن پایانی

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مطالعه کردن و خواندن کتاب‌های گوناگون می‌تواند به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب، تقویت کارکرد مغزی، بهتر کردن خلق‌وخو و حتی باهوش‌تر شدن شما کمک کند.

امروزه مطالعه دارای محبوبیت بسیار بالایی است. این موضوع مهمی هم به شمار می‌رود و می‌تواند سلامت ذهنی، روحی، عاطفی و جسمی شما را بهبود ببخشد و همچنین آرامش بیشتری وارد زندگی‌تان کند.

فرقی ندارد چه چیزی بخوانید، در هر صورت می‌توانید از فواید مطالعه کردن بهره‌مند شوید. به جای تلویزیون دیدن و کار کردن با گوشی و کامپیوتر، یک کتاب کاغذی دست بگیرید و آن را برگ بزنید. خواندن کتاب در صبح می‌تواند روزتان را شاداب‌تر کند و مطالعه پیش از خواب هم به داشتن خوابی آرام و باکیفیت کمک خواهد کرد. بنابراین، از این پس تلاش کنید وقت بیشتری را برای خواندن در نظر بگیرید تا به‌آسانی به جنگ با مشکلات روحی رفته و عمر خود را هم افزایش دهید.

321771

مطالب مرتبط