مزایده یک نسخه نادر از مهم‌ترین کتاب نیوتن

یک نسخه نادر از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» ایزاک نیوتن که حاوی یادداشت‌‌ها و اصلاحیه‌های دانشمند انگلیسی است در حراجی کریستیز لندن به مزایده گذاشته می‌شود.
تصویر مزایده یک نسخه نادر از مهم‌ترین کتاب نیوتن

به گزارش سایت خبری پرسون، یک نسخه بسیار نادر از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» ایزاک نیوتن که اولین بار در سال 1687 منتشر شد، قرار است در تاریخ 8 ژوئیه در حراجی کریستیز لندن به مزایده گذاشته شود. قیمت تقریبی این کتاب -که یادداشت‌ها و حاشیه‌نویسی‌های این فیلسوف انگلیسی به زبان لاتین را بر خود دارد- بین 600 تا 900هزار پوند تخمین زده شده است.

کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» که به طور خلاصه اصول ریاضی خوانده می‌شود، در مرکز آثار انقلابی و مهم ایزاک نیوتن قرار دارد و از ابتدای قرن هجدهم تاثیر تعیین‌کننده‌ای روی تاریخ علم داشته است.
درسال 1694 دیوید گریگوری، ستاره‌شناس و ریاضیدان اسکاتلندی در شهر کمبریج انگلستان با نیوتن دیدار کرد و این دیدار سبب شد که نیوتن روی متنی که یک دهه قبل منتشر شده بود، تجدید نظر کند.
به گفته حراجی کریستیز از این کتاب در زمان انتشار تنها 600 نسخه منتشر شد و این نسخه نادر به دلیل داشتن یادداشت‌ها، استدلال‌ها و اصلاحیه‌‌های نیوتن منحصر به فرد است و از آن‌جا که از طریق آن می‌توان به دنیای کار علمی او نفوذ کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
توماس ونینگ، مدیر نسخه‌های خطی این حراجی می‌گوید: «نیوتن قصد داشت چاپ دوم این کتاب را منتشر کند. او می‌دانست که در چاپ نخست سوال‌های بسیاری وجود دارد که بی‌جواب مانده‌اند و باید مورد بررسی قرار بگیرند؛ اما این نسخه اصلاح‌شده تکمیل نشد و سرانجام در سال 1713 و تحت نظر راجر کوتس چاپ دومی از این کتاب منتشر شد.»
به گفته ونینگ این مزایده از دیگر نوشته‌های نیوتن که عمدتا در اختیار دانشگاه کمبریج قرار دارد، جالب‌توجه‌‌تر است.
ایزاک نیوتن، ریاضیدان، فیزیکدان و اخترشناس اهل انگلستان -که در روزگار خود فیلسوف طبیعت نامیده می‌شد- به عنوان یکی از موثرترین دانشمندان کل تاریخ و به عنوان یک شخصیت انقلابی در تاریخ علم شناخته می‌شود. نیوتن در سال 1727 و در سن 84سالگی از دنیا رفت.

304477

مطالب مرتبط