قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

جزئیات نحوه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

شرایط و ملاک‌هایی احراز صلاحیت دواطلبان انتخابات ریاست جمهوری که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به آن اشاره شده است عبارتند از شرط رجال مذهبی- سیاسی بودن، مؤمن و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران بودن، معتقد به مذهب رسمی کشور بودن، مدیر و مدبر بودن و دارای حسن سابقه و امانت و تقوا بودن، تبعه جمهوری اسلامی ایران بودن و ایرانی الاصل بودن که شورای نگهبان موظف است این شرایط را احراز کند.
تصویر جزئیات نحوه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص چهار اصل در نظر گرفته شده شورای نگهبان برای صلاحیت‌ها اظهار داشت: وظیفه شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری این است که شرایط و ملاک‌هایی را که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به آن اشاره شده است، احراز کند.

فتاحی زفرقندی ادامه داد: این شرایط عبارتند از شرط رجال مذهبی- سیاسی بودن، مؤمن و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران بودن، معتقد به مذهب رسمی کشور بودن، مدیر و مدبر بودن و دارای حسن سابقه و امانت و تقوا بودن، تبعه جمهوری اسلامی ایران بودن و ایرانی الاصل بودن که شورای نگهبان موظف است بر اساس اصل ۱۱۵ این شرایط را احراز کند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز طی ابلاغیه‌ای چهار شرط از این شرایط را به طور خاص مورد تأکید قرار داده است که این شرایط عبارتند از رجل سیاسی بودن، رجل مذهبی بودن و مدیر و مدبر بودن و از شورای نگهبان خواسته‌اند که شرایط آن را تبیین کند. شورای نگهبان نیز در مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۶ داشته است مفهوم هر کدام از این شرایط را به صورت جداگانه تبیین کرده و باید برای هر فرد این شرایط را احراز کند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: در شورای نگهبان، شرایط یک طرف قضیه و سوابق، اقدامات و ویژگی‌های یک داوطلب نیز طرف دیگر قضیه است و باید بین این دو طرف توازن برقرار شود تا یک فرد تأیید صلاحیت شود.

علی فتاحی زفرقندی در پایان بیان کرد: پس از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور، فرآیند تبلیغات انتخاباتی آغاز می‌شود و تا یک روز قبل از انتخابات، تبلیغات ادامه خواهد داشت. در این مدت نامزدهای انتخاباتی برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و این مرحله‌ای است که مردم باید حضور پیدا کنند، بشنوند و مشارکت فعال داشته باشند تا کاندیدای اصلح خود را در فرآیند انتخابات، انتخاب کنند.

301729

مطالب مرتبط