پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با پرسون:

امکان تجدیدنظر در احراز صلاحیت داوطلبان تا شروع فرایند انتخابات وجود دارد

اگر برای شورای نگهبان محرز شود که داوطلبی را که تأیید صلاحیت شده،‌ صلاحیت لازم را ندارد طبق ماده ۵۴ قانون انتخابات او را از ادامه رقابت منع خواهد کرد یا اگر داوطلبی را پس از رد صلاحیت، واجد صلاحیت دانست و ادله کافی برای این موضوع به دست آورد، تأیید صلاحیت او را اعلام می‌کند. این یک امکان قانونی است که پیش‌بینی شده است و احیاناً اگر داوطلبی مدرکی دارد که براساس آن صلاحیتش می‌تواند احراز شود، آن مدرک تقدیم شورای نگهبان کند.
تصویر امکان تجدیدنظر در احراز صلاحیت داوطلبان تا شروع فرایند انتخابات وجود دارد

مهدی نورایی پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص شرایط قانونی روند انتخابات و تبلیغات بیان کرد: پس از اعلام نتیجه احراز صلاحیت‌ها به وزارت کشور و ابلاغ آن به داوطلبان توسط وزارت کشور، فرصت تبلیغات داوطلبان محترمی که صلاحیت‌شان تأیید شده است تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رأی‌گیری است.

نورایی تصریح کرد: کاندیدا و حامیان‌شان باید مطابق فصل ششم قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات خود را انجام دهند. در این فصل مواردی نظیر عدم هتک حیثیت و هتک حرمت داوطلبین و هواداران‌شان، انجام ندادن تبلیغات با استفاده از امکانات و اموال عمومی و ... ذکر شده است که باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از اتمام زمان تبلیغات، طبق قانون فرآیند رأی‌گیری از ساعت ۷ صبح روز 28 خرداد آغاز می‌شود و قابلیت تمدید زمان انتخابات تا ساعت ۲ بامداد پیش‌بینی شده است. اگرچه زمان اولیه ۱۰ ساعت است اما با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد، پیش‌بینی شده که تمدید زمان رأی‌گیری تا ساعت ۲ بامداد امکان پذیر باشد. ضمن این‌که تعداد صندوق‌های اخذ رأی نیز نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کرده که با رعایت فاصله اجتماعی سلامت مردم به خطر نیفتد.

پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به این‎که شورای نگهبان طبق شرایط قانون اساسی عمل کرده و اسامی افراد احراز صلاحیت شده را به وزارت کشور داده است، اظهار داشت: اگر فردی نسبت به عدم احراز صلاحیت اعتراضی دارد، می‌تواند مدارک و اسناد خود را در اختیار شورای نگهبان قرار دهد چرا که شورای نگهبان تا شروع فرایند انتخابات همچنان این امکان را دارد که در بررسی‌های خود تجدید نظر کند.

مهدی نورایی در پایان تشریح کرد: اگر برای شورای نگهبان محرز شود که داوطلبی را که تأیید صلاحیت شده،‌ صلاحیت لازم را ندارد طبق ماده ۵۴ قانون انتخابات او را از ادامه رقابت منع خواهد کرد یا اگر داوطلبی را پس از رد صلاحیت، واجد صلاحیت دانست و ادله کافی برای این موضوع به دست آورد، تأیید صلاحیت او را اعلام می‌کند. این یک امکان قانونی است که پیش‌بینی شده است و احیاناً اگر داوطلبی مدرکی دارد که براساس آن صلاحیتش می‌تواند احراز شود، آن مدرک تقدیم شورای نگهبان کند.

302324

مطالب مرتبط