کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

جنبه فنی در مذاکرات برجام از بین رفته است/ آژانس فراموش کرده یک معاهده بین‌المللی حقوقی است نه یک ساختار سیاسی

جنبه فنی در مذاکرات و بحث‌های ایران و 1+5 مدت‌هاست از بین رفته است و متأسفانه حتی ظاهر کار را نیز حفظ نکرده‌اند و آژانس کارکرد فنی خود را فراموش کرده است.
تصویر جنبه فنی در مذاکرات برجام از بین رفته است/ آژانس فراموش کرده یک معاهده بین‌المللی حقوقی است نه یک ساختار سیاسی

عطا بهرامی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در تحلیل دلایل تمدید توافق یک ماهه ایران با آژانس عنوان کرد: پس از آمدن بایدن، منطق توافق آنگونه که خود آمریکایی‌ها می‌گفتند، پیش نرفت. قرار بود آمریکایی‌ها به سرعت به برجام بازگردند و نیاز به مذاکره نبود اما ایران با 4 کشوری که باقی‌مانده بودند، مذاکره کرد و حسن نیت خود را نشان داد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد: در این سه ماه نیز که قانون مجلس با یک تبصره با نیاز روز برای مذاکره مجدد منطبق و تمدید شد، دیدیم که آمریکایی‌ها همچنان به حفظ ساختارهای تحریم اصرار دارند و توافقی برای لغو آن‌ها به دست نیامده است اما سایر طرف‌های برجامی اصرار داشتند که این مسئله قابل حل است و در صورتی که مذاکرات ادامه پیدا کند، در هفته های بعد می‌شود به توافق رسید.

وی ادامه افزود: روسیه نیز هفته بعد را برای رسیدن به توافق وعده داده است و ایران برای این‌که نشان داده باشد حداکثر همکاری را انجام داده و راه را بر مذاکره نبسته است، با این تمدید موافقت کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: جنبه فنی در مذاکرات و بحث‌های ایران و 1+5 مدت‌هاست از بین رفته است و متأسفانه حتی ظاهر کار را نیز حفظ نکرده‌اند و آژانس کارکرد فنی خود را فراموش کرده است.

وی با بیان این‌که آژانس فراموش کرده که یک معاهده بین‌المللی حقوقی است نه یک ساختار سیاسی که بحث‌های سیاسی را پیگیری می‌کند، تشریح کرد: آن‌ها باید همکاری ایران را تصریح کنند، برنامه ایران به تعهداتش را تصریح کنند و این را به عنوان یک برگ قابل استفاده در مذاکرات بنشانند و به آن اصرار داشته باشند اما متأسفانه اینگونه نبوده و ذات معاهده ان‌پی‌تی و حرکات متعاقب آن و حتی اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران بدیهی و روزمره انگاشته شده است.

عطا بهرامی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که آژانس بدعتی را در مذاکرات گذاشته است که کارکرد آن را از بین می‌برد و عملاً این درس را به کشورهای دیگر می‌دهد که این راه را نروند چرا که در این راه بحث حقوقی در حاشیه و بحث سیاسی بسیار پررنگ است.

301728