مقتدایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مذاکرات وین در مرحله نگارش متن است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مراحل اصلی توافق در وین صورت گرفته و طرفین در مرحله ی نگارش متن هستند؛ گفت: براساس توضیحات معاون وزیر امور خارجه تحریم‌های موضوعی مانند بانک، کشتیرانی، نفت و نظایر آن و بخشی از تحریم‌های اشخاص حقیقی و حقوقی نیز رفع می‌شود.
تصویر مذاکرات وین در مرحله نگارش متن است

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: روز یکشنبه جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی با حضور عراقچی، معاون وزیر امور خارجه برگزار شد که در یک سال گذشته تقریبا کم سابقه بود. این جلسه در دو بازه زمانی، 4 ساعت طول کشید.

مقتدایی افزود: ابتدا آقای عراقچی گزارشی از روند دستیابی به توافق جدید در وین را تشریح کرد؛ سپس نمایندگان کمیسیون پیرامون اقدامات مذاکره کنندگان و ضرورت پایبندی حداکثری به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران صحبت کردند و آقای عراقچی به سئوالات نمایندگان پاسخ دادد.

وی با بیان این که مراحل اصلی توافق در وین صورت گرفته و طرفین در مرحله ی نگارش متن هستند؛ ادامه داد: براساس توضیحات معاون وزیر امور خارجه تحریم‌های موضوعی مانند بانک، کشتیرانی، نفت و نظایر آن و بخشی از تحریم‌های اشخاص حقیقی و حقوقی نیز رفع می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: برخی موارد مذاکرات با روح قانون اقدام راهبردی مجلس تطابق ندارد و موجب گلایه نمایندگان شده است. برخی معتقدند اگر قرار بر رأی گیری باشد، طرف مقابل روند مذاکرات را فرسایشی کرده و با عدم لغو برخی تحریم‌ها، مجدد فشار بر ایران تحمیل می‌کند. بنابراین توصیه‌های جدی نمایندگان به آقای عراقچی در همین جلسه بیان شد.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: باید منتظر دستورات شورای عالی امنیت ملی در این رابطه باشیم. زیرا بخش‌هایی از مذاکرات باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد تا موجب فریبکاری طرف‌های غربی واقع نشویم. ضمن این که آمریکا آمادگی لازم را برای جبران خطاها و نقض عهد خود را ندارد.

290759