عمویی:

راستی آزمایی‌ در مقاطع مختلف رفع تحریم ها تکرار خواهد شد

سخنگو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در زمان بررسی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در کمیته مقابله با تحریم ها و مرکز پژوهش ها زمان ۳ تا ۶ ماهه برای راستی آزمایی اقدامات پیشنهاد شد.
تصویر راستی آزمایی‌ در مقاطع مختلف رفع تحریم ها تکرار خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالفضل عمویی درباره نظام راستی آزمایی لغو تحریم ها و زمان مورد نیاز برای سنجش اقدمات آمریکا گفت: به علت بین بخشی بودن این موضع، قسمت های مختلف نظرات مختلفی در این باره دارند.

سخنگو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در زمان بررسی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در کمیته مقابله با تحریم ها و مرکز پژوهش ها زمان 3 تا 6 ماهه برای راستی آزمایی اقدامات پیشنهاد شد.

وی افزود: نکته‌ اصلی این است که راستی آزمایی باید یک روند نوبه ای باشد به این معنا که در بازه های زمانی مختلف باید تکرار شود که این خواسته مشروع بوده به این دلیل که راستی‌آزمایی اقدامات ایران توسط آژانس بین‌المللی اتمی به صورت نوبه‌ای گزارش می‌شود.

عمویی تصریح کرد: ما بر این موضوع قائلیم که مرجعیتی در داخل ایران برای راستی‌آزمایی لغو تحریم ها شکل بگیرد و گزارش ها در این باره به صورت نوبه ای به کمیسیون مشترک برجام ارائه شود تا در صورت عدم لغو واقعی تحریم ها امکان مطالعه برای رفع آن ها وجود داشته باشد.

وی درباره نحوه راستی آرمایی لغو تحریم ها توسط مرجعیت پیشنهاد شده عنوان کرد: هر تحریمی روش راستی آزمایی خودش را دارد و با دیگری متفاوت است مانند تحریم کشتیرانی زمانی که کشتی های ایران بتوانند روند عادی ثبت شدن،حرکت عادی داشته باشند و در بنادر بین‌المللی پهلو بگیرند و این عمل به صورت متقابل در ایران انجام شود آن وقت می توان گفت که تحریم ها در این حوزه لغو شده است.

وی ادامه داد: در بحث فروش نفت باید بتوانیم قرارداد های رسمی و علنی با شرکت های خارجی ببندیم و مانعی برای خریداران نفت ایران ایجاد نشود که این یک روش راستی آزمایی برای اقدمات آمریکا است.

سخنگو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در بحث بانکی، جمهوری اسلامی باید قادر به انجام تراکنش با بانک های بین المللی باشد که این موارد یعنی طی کردن روند راستی‌آزمایی، اما در مجموع راستی آزمایی در هر موضوع متفاوت است. هر دستگاهی باید به صورت جداگانه لغو تحریم های مرتبط با حوزه خودش را راستی آزمایی کند و مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد نظارتی در این روند نقش نظارتی خود را ایفا می کند.

عمویی درباره دستگاه مرجع راستی آزمایی لغو تحریم ها توسط آمار گفت: این موضوع در دست بررسی بوده و در حال گفتگو بین دستگاه‌ها است اما با این حال نظرات کارشناسی خودمان را از طریق نامه به مقامات کشور رساندیم.

منبع : خانه ملت

302235