درگیری میان فلسطین و اسرائیل تداوم می‌یابد/ ناتوانی تل‌آویو از کشف اطلاعات نظامی رقیب

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: درگیری‌های اسرائیل و فلسطین با هدف آزادسازی کامل و همه جانبه رخ نداده، صرفا گام اول، مرحله به مرحله و متوقف نمی‌شود؛ زیرا تحولات داخلی فلسطین بر امور سایر کشورهای محور مقاومت تاثیر می‌گذارد. 
تصویر درگیری میان فلسطین و اسرائیل تداوم می‌یابد/ ناتوانی تل‌آویو از کشف اطلاعات نظامی رقیب

فاطمه سیاحی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تحولات غزه به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: فلسطینی‌ها به دنبال احقاق حق خود و دستیابی به حقوق بسیار ابتدایی مانند، سکونت در شهرهای خود و عبور و مرور هستند.

سیاحی افزود: قیام در نوار غزه در جهت حقوق شهروندی است. مردم در کنار گروه‌های جهادی، هزینه‌های انسانی بالایی را برای آزادی قدس متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق آمار 3160 موشک از جانب گروه‌های مقاومت القسام و سرایا القدس متوجه شهرک‌های اسرائیلی شده است. هیچ کس اطلاعات دقیقی از میزان برد موشک‌ها، محل استقرار، تعداد نیروها و محل پرتاب ندارد و همین باعث شده که رهگیری و دفاع برای اسرائیلی‌ها دشوار باشد. ضمن این که در روزهای اخیر از موشک تمام ساخت فلسطینی رونمایی شد و این نشان از ارتباط و هماهنگی وسیع محور مقاومت در منطقه در زمینه آموزش نیرو و انتقال اسلحه و فناوری است.

سیاحی در خصوص علت سردرگمی اسرائیل، افزود: در صورتی که سران تل‌آویو اطلاعات دقیقی از حجم و محل نگهداری سلاح‌های محور مقاومت داشتند؛ بدون شک درگیری‌ها ابعاد جدیدی پیدا کرده و اسرائیل کار را یکسره می‌کرد. رژیم صهیونیستی هیچ علاقه و آمادگی در خصوص حضور سایر کشورهای محور مقاومت نظیر لبنان، سوریه، ایران و عراق در این معادلات و گسترش درگیری‌ها خارج از سرزمین‌های اشغالی ندارد.

وی در خصوص اهداف این رژیم، گفت: اسرائیل پیگیر کشف عمق استراتژیک گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین است. ضمن این که درگیری‌ها به لحاظ سیاسی به نفع نتانیاهو است و وی به دنبال تداوم درگیری‌ها است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص ایجاد آتش‌بس میان طرف‌های درگیر، تصریح کرد: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران در جهان عرب، درگیری‌ها با هدف آزادسازی کامل و همه جانبه رخ‌نداده، صرفا گام اول، مرحله به مرحله است و متوقف نمی‌شود؛ زیرا تحولات داخلی فلسطین بر مذاکرات ایران در وین، پایان جنگ یمن، مذاکرات ریاض و تهران و حتی انتخابات عراق و به طور کلی بر آینده محور مقاومت موثر است. بنابراین درگیری‌ها به صورت تدریجی ادامه می‌یابد.

سیاحی در پاسخ به این سوال که واکنش رئیس جمهور ایالات متحده در خصوص این درگیری‌ها چیست؛ گفت: به طور کلی در رابطه با وضعیت فلسطین یک تضادی میان دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا وجود دارد. دموکرات‌ها از ایده ی دو ملت، دو دولت حمایت می‌کردند که ترامپ طرح معامله قرن را مطرح کرد. طی این طرح فلسطین به سه قسمت تحت تسلط اردن، مصر و اسرائیل تبدیل می‌شد و نامی از آن باقی نمی‌ماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: ترامپ موجودیت سیاسی فلسطین را هدف گرفته بود؛ اما احتمالا بایدن موافق سیاست خارجی اوباما در این زمینه باشد. اما سکوت بایدن ممکن است به دلیل مسائل حقوق بشری که علیه اسرائیل مطرح می‌شود و نیز واکنش و نارضایتی برخی متحدین استراتژیک ایالات متحده است.

289938

مطالب مرتبط